Geniul din spatele revoluției franceze: Napoleon Bonaparte
de ROXANA SERESCU
Napoleon
Impulsul care m-a făcut să îi cercetez harta în mod aproape obsesiv mi-a fost dat de filmul recent apărut spre final de noiembrie, film care îi poartă numele. Mi-am propus să văd cât de bine viziunea regizorului Ridley Scott redă harta natală care stă mărturie despre esența ființei lui Napoleon. Precizez de asemenea că indexul de acuratețe pentru harta natală este C[1]https://www.astro.com/astro-databank/Bonaparte,_Napol%C3%A9on_I, motiv pentru care, în majoritatea cazurilor, nu ne vom referi și la casele astrologice iar ținta principală este Napoleon cel din viziunea regizorului.
Din film, am distins trei trăsături majore care i-au conturat caracterul și i-au definit acțiunile și alegerile (chiar în mașină în drum spre casă am intuit corect trigonul dintre Marte și Pluto și Luna în Capricorn, înainte de a-i vedea harta).
Prima trăsătură și, din punctul meu de vedere, cea mai ”vocală” dintre toate, este aceea de excelent strateg militar. Din film reiese clar modul în care aborda bătăliile. Își studia foarte bine inamicul, alegea strategic câmpul de luptă, pur și simplu nu lăsa nimic la voia întâmplării. Un adevărat maestru în orchestrarea luptelor, geniul militar l-a condus spre victorie atât în conflictele armate, cât și în conflictele interne care măcinau Franța la vremea aceea.
În legătură cu cele menționate mai sus, observăm în hartă trina în semnele de pământ, configurație cel puțin grăitoare prin simbolurile implicate. De adăugat aici, încă un detaliu foarte important: specializarea lui Napoleon a fost ofițer de artilerie – înțelegem că era complet în elementul său pe teren solid, pe pământ – chiar în elementul în care găsim configurația mai sus menționată.
Să ne oprim puțin asupra trinei și să analizăm personajele implicate. Îl observăm pe Marte, presupusul stăpân al AS, unindu-și forțele prin conjuncție cu Neptun și prin trigon cu Pluto și Uranus. La prima vedere, un cocktail exploziv de forță brută, obiectivitate și control asupra obiectului atenției. În traducere mai elaborată, putem spune că Napoleon (Marte) era foarte bun prieten cu arta decepției în luptă (Neptun). Era, de asemenea, întotdeauna acompaniat de elementul surpriză (Uranus), un as în mânecă imposibil de anticipat de către adversar. Peste acestea, se adaugă planificarea strategică a fiecărei mutări, cunoașterea și manipularea fără niciun fel de reținere a slăbiciunilor adversarului, apoi anihilarea lui totală (Pluto). Un anume citat din Napoleon ilustrează monumental această configurație din harta lui: ”Câmpul de luptă este o scenă a haosului constant. Câștigător va fi cel care controlează acest haos – pe al său și, în același timp, pe al inamicului”[2]”Le champ de bataille est une scène de chaos constant. Le gagnant sera celui qui contrôlera ce chaos, à la fois le sien et les ennemis.” Sursa citatului: … Continue reading. Foarte important de punctat este faptul că el era conștient în destul de mare măsură de haosul aflat chiar în interiorul său, ceea ce nu e surprinzător dacă ne raportăm la casa I a hărții sale.
Jupiter îmbogățește semnificația trinei, plasându-se în Scorpion ca vârf al Zmeului, lucru care pare să dea o direcție clară setului de trigoane. Napoleon pare că se lăsa ghidat de o bogată intuiție, de cunoaștere instinctivă venită direct din adâncurile ființei sale. Faptul acesta și-a pus amprenta nu doar pe viața lui, ci și pe viața popoarelor, Napoleon urmărind scopul schimbării întru evoluție. În contextul revoluției în fruntea căreia s-a aflat, îi mai putem cita cuvintele care oglindesc din nou, sublim, acest Zmeu din hartă: ”Revoluția (Uranus) este o idee (Jupiter) care a găsit baionete (Marte, Pluto)”[3]”La révolution est une idée qui a trouvé des baïonnettes”. Sursa citatului: … Continue reading (mențiunile astrologice dintre paranteze îmi aparțin).
A doua trăsătură care reiese destul de ușor din film este că Napoleon era direct, nefamiliarizat cu diplomația, chiar lipsit de maniere, așa cum este descris și în film. Privindu-i harta, regăsim într-adevăr elementele care să susțină această ipoteză. AS (presupus a fi) în Scorpion de obicei dă firi pătrunzătoare și oameni greu de mințit. Stăpânul AS, Marte, este în semnul rece și analitic al Fecioarei. Îl putem interpreta ca pe un bisturiu care înlătură tot ce nu este esențial, iar, în casa a XI-a, va fi cel care își pune cele mai bune abilități în slujba grupurilor mari, a umanității, a idealurilor colective, a idealurilor proprii. În definitiv, Napoleon a demonstrat acest lucru în momentul în care i s-a cerut să abdice. Lipsit de lăcomie, a cedat puterea atunci când mulțimea i-a cerut asta, păstrându-și astfel verticalitatea și urmându-și propriile principii – lucru imposibil în cazul în care ar fi abuzat de putere și ar fi rămas la conducerea imperiului chiar fără susținerea poporului. Toate aceste atribute, în special verticalitatea, demnitatea și stilul direct de exprimare sunt frumos susținute și de planetele lui din Leu, Soarele și Mercur.
A treia trăsătură ușor observabilă este legată de faptul că, dincolo de prima impresie, Napoleon era totuși o fire sensibilă, afectuoasă; de asemenea, se pare că a avut o relație complicată, chiar tumultuoasă cu femeile din viața lui, fie că vorbim de mama lui, fie de partenerele lui. În harta lui există dovezi și în acest sens, iar aici vorbim în special despre opozițiile Lună – Saturn și Venus – Pluto, ambele pe axa Rac – Capricorn.
Cu Luna în Capricorn și în opoziție cu Saturn, intuim că teama de ridicol era destul de accentuată în psihicul său. Chiar în film, încă din primele scene împreună cu Joséphine, vedem un Napoleon cu o atitudine rece, serioasă. Am putea spune că îl crispau emoțiile puternice pe care ea i le provoca. Referindu-ne tot la această primă opoziție, intuim că statutul social (Capricorn) era deosebit de important pentru el, un element care îi dădea siguranță de sine, un filtru prin care vedea lumea. Acest aspect este ușor observabil la prima interacțiune dintre el și Joséphine, când el îi prezintă în câteva cuvinte uniforma militară și victoria de la Toulon înainte de orice alte detalii. Tot în aceste scene distingem și o doză de stângăcie din partea lui în preajma femeii pe care o admiră.
Mai târziu, în cursul acțiunii, ni se dau și primele indicii despre cum se manifesta opoziția Venus – Pluto în viața lui amoroasă. Pentru un om cu un asemenea aspect nu pot exista jumătăți de măsură, iubirea și manifestarea ei sunt complete, profunde, aproape ca o fuziune între minte, trup și suflet, așa cum se va observa și în film. Din aspectul în sine putem deduce o anume predispoziție de a dezvolta comportamente obsesive în relații. Unul dintre indicii ar fi nemulțumirea pe care Napoleon și-o exprimă când el, departe de casă fiind, Joséphine îi scrie destul de rar. De asemenea, după ce află de infidelitatea ei, Napoleon nu îi cere doar ceea ce i se cuvine în relație, ci mult mai mult: ca el să fie pentru ea cel mai important lucru din lume – și aici intrăm din nou în sfera obsesiilor. Dorința lui este ca el să fie obsesia obiectului obsesiei lui.
Joséphine
În a doua parte a articolului, vom trece în revistă câteva lucruri și despre partenera lui Napoleon, Joséphine de Beauharnais. Vanessa Kirby, care îi interpretează rolul, reușește să transmită două trăsături foarte importante ale Joséphinei.
Prima trăsătură este transparența cu care ea își exprimă gândurile. Observăm o fire directă, o femeie foarte inteligentă care spune exact ceea ce gândește, fără menajamente. Din harta ei, e lesne de înțeles de unde vin aceste trăsături. În primul rând, datorită Ascendentului ei, probabil în Gemeni (din nou, precauție, harta are rating C[4]https://www.astro.com/astro-databank/Jos%C3%A9phine,_Empress_of_France). În al doilea rând, Luna în Săgetător este și ea cunoscută pentru faptul că nu aplică vreun filtru între trăiri și modul în care ea le exprimă, iar opoziția cu Jupiter ne ajută să conturăm mai clar dinamica mentalului ei. Observăm și o frumoasă recepție mixtă între Mercur, stăpânul hărții, și Jupiter, recepție care descrie o relație armonioasă între funcția logică și mentalul superior. Așa cum diplomația nu era punctul forte al lui Napoleon, la fel am putea spune și despre ea. Logica și faptele primează în fața curtoaziei, așa cum vedem chiar la prima lor interacțiune. Ea este cea care îl abordează pe el prima dată, aparent deranjată de faptul că Napoleon o privea (un pic prea) insistent.
A doua trăsătură, la fel deimportantă, este dârzenia care a ajutat-o să ajungă în cea mai înaltă poziție socială într-o lume a bărbaților în niște timpuri greu de imaginat pentru o femeie de azi. Acest aspect se concretizează în harta ei prin conjuncția strânsă Soare – Marte în Rac. Deși semn de apă, Racul este un semn cardinal. Cel mai probabil, nu va da dovadă de o agresivitate de tip Berbec dar putem fi siguri că, acolo unde îi este inima, acolo va fi și Racul în scurt timp. La această conjuncție se adaugă sextilul cu Saturn din Taur, care îi conferă reziliență și statornicie în ceea ce întreprinde. Piesa de rezistență vine de la Pluto. La fel ca Napoleon, și ea are un aspect Marte – Pluto în hartă, chiar dacă tensionat de data aceasta, fiind vorba de opoziție. Înțelegem și din film și din hartă că Joséphine nu era străină de luptele pentru putere, ea însăși aflându-se în centrul lor în, probabil, cel mai tensionat moment din istoria Franței.
Factorul principal care m-a făcut să scriu despre Napoleon a fost ambiția pură pe care Joaquin Phoenix a reușit să o transmită interpretându-l. Totodată, hotărârea cu care acest lider și-a condus viața a dus la nenumărate schimbări în contextul lumii de atunci. În urma lui a rămas Codul Civil Napoleonian, care a fost adoptat într-o anume formă în multe dintre sistemele legislative ale lumii (îl remarcăm aici pe Uranus în Taur, ”rădăcina” Zmeului, ca simbol al schimbărilor pentru umanitate pe termen lung). Joséphine este, de asemenea, un personaj indispensabil în devenirea lui Napoleon iar, pentru noi, o oglindă extrem de eficace cu ajutorul căreia îl putem descoperi mai bine pe protagonist.
ROXANA SERESCU,
membră AAR
Note
↑1 | https://www.astro.com/astro-databank/Bonaparte,_Napol%C3%A9on_I |
---|---|
↑2 | ”Le champ de bataille est une scène de chaos constant. Le gagnant sera celui qui contrôlera ce chaos, à la fois le sien et les ennemis.” Sursa citatului: https://citation-celebre.leparisien.fr/citations/272158 |
↑3 | ”La révolution est une idée qui a trouvé des baïonnettes”. Sursa citatului: https://fr.wikipedia.org/wiki/Benito_Mussolini#:~:text=Sous%20le%20titre%20la%20mention,un’idea%20che%20ha%20trovato |
↑4 | https://www.astro.com/astro-databank/Jos%C3%A9phine,_Empress_of_France |