Psiho-astrologia varstelor (II), perioada 7-14 ani
Autor: Aretya Ganea
![Psiho-astrologia varstelor 2](https://www.astrele.ro/wp-content/imagini/sole-by-rosabella.jpg)
In articolul anterior am scris ca exista mai multe cicluri mari de dezvoltare umana, pe ani, si am descris din punct de vedere psihologic, metafizic si astrologic perioada cuprinsa intre 0-7 ani. Voi continua analiza cu perioada 7-14 ani, care debuteaza cu momentul intrarii la scoala a copilului, apoi cu intrarea la pubertate, determinand urmatoarele subetape:
• A. SUBETAPA 1 – PERIOADA SCOLARA MICA 7-11 ANI ;
• B. SUBETAPA 2 – PERIOADA PUBERTATII 11-14 ANI;
A. SUBETAPA 1 – PERIOADA SCOLARA 7-11 ANI:
Invatatura este tipul fundamental de activitate cu rol hotarator pentru intreaga evolutie a copilului, chiar daca nu ocupa acelasi timp ca jocul. Scoala solicita copilul pe mai multe planuri, se formeaza deprinderi ca scris-citit, socotit, desenat, ce il forteaza sa se organizeze, prin strategii-scheme de invatare.
Fiecare copil are regimul sau de munca intelectuala, aplica ideile, strategiile intuite, pentru a face fata primei competitii adevarate, informationale, din clasele 1-4. Aceasta perioada scolara mica satisface dorinta copilului de a fi cat mai asemanator cu adultii, preluand din comportamentul celor din jurul sau tot ceea ce el crede ca ii va aduce aprecieri (adultismul).
Invatarea scolara complica relatiile copilului prin intrarea intr-un colectiv de copii cu varste egale, cu un program de instruire unitar, cu reguli unice si cu un orar obligatoriu. Asa incepe socializarea conduitei si asumarea rolului de elev, prin participarea activa a copilului la sarcinile impuse de scoala.
Stim ca scoala din zilele noastre impune modele de viata sociala, dar si modele de gandire si actiune, pentru formarea viitoarelor caractere. Copilul incearca acum sa isi castige independent un statut in colectivul clasei, cu rol decisiv pentru viitoarea sa viata sociala. Apar primele sale mari contradictii :
• contradictii intre dorinte, aspiratii, rezultate;
• contradictii intre asteptari si evaluari;
• contradictii intre mitul copilariei si realismul vietii, cu modelele sale sociale ;
In aceasta perioada scolara intalnim mai multe forme de maturizare :
• maturizarea fizica, implica starea generala de sanatate, echilibrul fiziologic;
• maturitatea volitiva, vizeaza capacitatea de autoreglare, reglarea trebuintelor, inhibarea impulsurilor, autodisciplina si acomodarea cu masurile disciplinare, disciplinarea gandirii, a emotiilor;
• maturizarea morala si sociala, atrage atentia asupra rolului esential al familiei, educatorului-invatator asupra comportamentului copilului;
• maturitatea mintala, capacitatea de analiza, de planificare, de intelegere a regulilor, normelor scolare, concentrarea, performanta.
Toate aceste planuri ale maturitatii determina maturizarea personalitatii copilului.
Astrologic, perioada de crestere cuprinsa intre 7-14 ani este patronata de Mercur, guvernatorul zodiilor Gemeni si Fecioara si al caselor astrologice 3 si 6.
Mercur simbolizeaza facultatile intelectuale, expresia personala a individului, contactele sale, comunicarile in general, invatarea, mentalul, cuvantul, perceptia, scrierea, cartile, opiniile, rudele apropiate, calatoriile scurte, invatamantul primar.
Din punct de vedere al astrologiei medicale, Mercur guverneaza : maduva spinarii, trunchiul cerebral, diencefalul, emisferele cerebrale, sistemul nervos periferic (nervii cranieni, nervii spinali), aparatul respirator, tiroida, capilarele, membrele superioare, limbajul si memoria de scurta durata.
Dupa influenta esentiala a Lunii din perioada 1-7 ani, vine Mercur sa faca ordine in lumea trairilor lunare (impresii, emotii) si, prin miscare, ofera orientarea in spatiul terestru. Cu Mercur, copilul intra intr-o alta dimensiune astrala, mai complexa, de la senzatiile lunare la perceptie, de la imaginatie excesiva la gandire metodica abstracta, de la contopirea simbiotica cu mama la primii pasi de individualizare.
Ca traire psihica umana, Mercur controleaza gandirea, atentia, orientarea, invatarea, memoria, iar aceste procese nervoase fundamentale se activeaza puternic in intreaga perioada analizata, 7-14 ani. Mercur, impreuna cu Luna, guverneaza memoria, insa Mercur este elementul activ al memoriei, raspunde de amintirea constienta si de memoria de lucru, de scurta durata. La baza invataturii se afla memoria, capacitatea de a encoda informatia extrasa din experienta cu mediul, de a o stoca, conserva si de a o utiliza in procesele psihice. Impresiile, imaginile si gandurile elaborate, emotiile traite, miscarile executate nu se pierd, ele se cristalizeaza in experiente anterioare ce vor fi refolosite la un moment dat.
Encodarea poate fi, prin prezenta sau nu a atentiei, a controlului voluntar, de 2 feluri:
• encodare automata, care nu necesita atentie, este guvernata de Luna;
• encodarea intentionala, constienta, prin efort voluntar, guvernata de Mercur;
Stocarea informatiei, dupa timpul variabil intre intrare – iesire, imparte memoria in: memoria de scurta durata, de lucru, guvernata de Mercur si cea de lunga durata, in subconstient, guvernata de Luna. Un aspect negativ astrologic realizat la Mercur si Luna duce la diminuarea, degradarea si chiar la disparitia informatiei encodate, fenomen numit uitare.
Uitarea va fi mai avansata in functie de calitatile energetice ale lui Mercur si ale Lunii, de casele in care se afla si de durata tranzitelor malefice ale altor planete peste Luna si Mercur.
Recuperarea sau reactivarea scoate la suprafata informatia encodata si stocata pentru utilizarea ei, in functie de necesitatile psihicului.
Caracterul inteligibil, ordonat, rational este dat de Mercur, iar caracterul selectiv, reproductiv, de catre Luna.
Tot prin Mercur, copilul construieste modele ale lucrurilor interesante, aduna experientele in teorii explicative si asa ii vor creste interesul, atentia, iar observatia devine vigilenta toata viata.
Cei marcati de Mercur devin mai realisti, mai pragmatici, sunt lucizi, buni observatori si critici, cu o curiozitate de nestavilit si o sete imensa de cunoastere.
Dezvoltarea fizica a copilului intre 7- 10 ani si aspectele astrologice din aceasta perioada:
• ritmul de crestere incetineste in raport cu perioada anterioara, diferentiindu-se intre baieti si fete, fetele ajung si intrec baietii; (astrologic, la aproximativ 7 ani Jupiter natal face opozitie cu Jupiter din tranzit);
• intensificarea procesului de osificare, se dezvolta baza craniului si partea faciala (7-9 ani), la fel toracele, clavicula si coloana vertebrala, iar dentitia se schimba la cea definitiva de 32 de dinti, cu rol esential in vorbire si in alimentatie; (astrologic Mercur din tranzit face aspecte pozitive cu Saturn natal);
• dezvoltarea musculaturii la cca 27% din greutatea corpului, copilul devine mai vioi, sprinten, executa cu mare placere activitati fizice (Mercur direct in aspect pozitiv cu Marte natal);
• sistemul nervos isi continua dezvoltarea datorita mielinizarii, cresc lobii frontali si se dezvolta functional zona motorie, iar reactiile copilului devin mai precise, coordonate, zonele limbajului se structureaza vizibil, de la 7 ani lobul frontal intervine in determinarea personalitatii morale si sociale (Mercur tranzit in aspect pozitiv cu Mercur natal).
Dezvoltarea psihica si aspectele astrologice:
• transformarile psihice sunt continue, dar mai lente, aparent nespectaculoase comparativ cu pubertatea, in aceasta perioada 7-10 ani;
• se modifica preferintele, copilul este interesat de legende, carti de povesti, filme de aventuri (Jupiter tranzit in aspect cu Mercur natal);
• la 7 ani, este absorbit de tot ceea ce face, adaptarea la scoala este dificila, rezultand o crestere a nervozitatii, oboselii, invata scrisul, cititul, calculul elementar (Luna si Mercur tranzit in aspect cu Mercur natal);
• la 7-8 ani se produce adaptarea scolara, copilul devine detasat si descrie cu placere activitatea scolara, ii place sa se joace, dar fara a respecta in totalitate regulile, se supara si ii trece repede, disputele devin frecvente si se transforma in adevarate lectii de morala (Mercur tranzit in aspect pozitiv cu Saturn natal, Saturn tranzit in trigon cu Saturn natal la cca 10 ani);
• intre 7-10 ani apare perioada intensa de identificare sociala si se dezvolta sentimentul de apartenenta, copilul prefera jocurile cu subiect si serbarile scolare, poezii, cantece (Venus tranzit in aspect pozitiv cu Mercur natal);
• la 9-10 ani copiii se separa pe sexe la jocuri, devin mai meditativi, creste dorinta de a invata, apar interesele statornice (Saturn tranzit in trigon cu Saturn natal).
Senzatiile lunare nu se dezvolta toate la fel, progresul lor devine vizibil ca rezultat al dezvoltarii zonei corticale, astfel creste sensibilitatea senzoriala, iar limbajul prin cuvinte imprima senzatiei un caracter constient.
In aceasta perioada scolara mica unitatile psihice elementare primitive, senzatiile lunare combinate asociate conduc la nasterea perceptiilor, ca experiente mintale subiective guvernate de Mercur.
Perceptiile mercuriene sunt forme superioare ale cunoasterii senzoriale, ce asigura constiinta unitatii si integralitatea obiectului si construiesc o imagine a realului, din fragmente de informatie primitiva senzoriala. Perceptiile pot fi simple, ce reproduc senzatii, complexe, ca perceptia miscarii, a spatiului si extrasenzoriale, ca telepatia, psihokinezia, clarviziunea.
Perceptiile extrasenzoriale sunt guvernate si de Uranus, octava superioara lui Mercur.
Gandirea, memoria, imaginatia se nasc din perceptii.
O alta calitate mercuriana de baza este spiritul de observatie.
Dezvoltarea intelectuala si aspectele astrologice:
In aceasta perioada scolara apar si se dezvolta simbolurile si conceptele, ca modalitati de cunoastere si instrumente ale inteligentei. Literele, guvernate de Mercur sunt citite la inceput ca simboluri, apoi mai tarziu, ca concepte.
Evolutia principalelor calitati ale gandirii ne arata ca :
• la 7-8 ani gandirea este independenta (Jupiter tranzit in trigon cu Jupiter natal);
• intre 9-10 ani, calitatea principala a gandirii este supletea (Saturn tranzit in trigon cu Saturn natal);
• dupa 10 ani, apare spiritul critic (Mercur tranzit in aspect pozitiv cu Saturn natal si Saturn tranzit in trigon cu Saturn natal);
La inceputul perioadei, pe la 7 ani, scolarul inca sub influenta Lunii, recunoaste mai usor decat poate sa reproduca, de la 8 ani performantele cresc vizibil, saltul producandu-se spre sfarsitul perioadei analizate, la 10 ani, cand copilul poate recunoaste 28 cuvinte din 30, dar reproduce 14.
La cca 7 ani, fantezia este mai redusa, ca urmare a dominarii regulilor de respectare scolara, autoevaluarea este influentata de severitatea educatiei (Saturn tranzit careu cu Saturn natal).
Spre 9-10 ani copilul gaseste noi forme de exprimare a imaginatiei, prin compunere si desen. Prin jocuri, serbari se antreneaza toate capacitatile psihice si in mod deosebit inventitatea si creativitatea (Mercur tranzit in aspect pozitiv cu Venus natal, Jupiter tranzit in sextil cu Jupiter natal);
B. SUBETAPA 2 – PERIOADA PUBERTATII 11-14 ANI :
Intre 11 -14 ani, preocuparea fata de sine si sex este mai mare decat cea vocationala. Puseul de crestere influenteaza aspectele multiple ale comportamentului. Colegii de scoala devin factori de socializare si influenteaza copilul mai mult decat parintii (influentarea mercuriana).
Fetele din punct de vedere fizic isi incheie puseul de crestere la 12 ani, iar baietii la sfarsitul perioadei analizate ( 14 ani). Puberii sunt foarte preocupati de propria infatisare.
Din punct de vedere biologic, intre 12 -14 ani, glandele sexuale intra in functiune, debutul activitatii lor marcheaza sfarsitul copilariei linistite. De la nastere pina la pubertate se instaleaza acalmia hormonala, pentru o mai buna dezvoltare intelectuala si adaptare la mediul extern al copilului.
Sexualizarea dureaza toata viata si va domina existenta viitoare.
Hipotalamusul (guvernat de Mercur si Uranus) are functii complexe :
• reactia de adaptare la solicitari multiple (alaturi de Luna);
• reactia anabolica si de asimilare (digestia, somnul, alaturi de Luna);
• secretia hipofizara care efectueaza reglarea hormonala a tuturor glandelor endocrine, cu ajutorul reginei glandelor, hipofiza (alaturi de Uranus);
• mentinerea constanta a mediului intern – homeostazia (alaturi de Luna);
Scanteia divina va aprinde brusc motorul functional alcatuit din hipotalamus si sistemul limbic (creierul emotiilor guvernat de Luna ), care va prelua, prin instincte, comanda corpului fizic.
Astfel, nebuloasa instinctelor sexuale este trezita din somnul subconstientului, pentru supravietuirea si perpetuarea speciei umane.
Hipotalamusul, conectat cu paleocortexul, determina comportamentul emotional, regleaza activitatea sexuala, aportul alimentar si comportamentul instinctual.
Tot aceasta unitate functionala hipotalamus – sistem limbic da ordin hipofizei ca, prin emiterea unor factori de eliberare, sa activeze sinteza de hormoni corespunzatori din toate glandele endocrine.
Hipofiza, regina glandelor, va secreta o armata de soldati-mesageri chimici, sub actiunea lui Mercur-Uranus, din care fac parte si hormonii gonadotropi (FSH, LH, LTH). Homonii gonadotropi vor stimula glandele sexuale masculine si feminine.
La baieti, intre 12-15 ani, secretia de FSH stimuleaza spermatogeneza, iar cea de LH stimuleaza secretia celulelor Leyding de hormoni sexuali masculini. Principalul hormon testicular este testosteronul (guvernat de Marte) ce asigura in viata embrionara diferentierea sexuala; in luna doua de sarcina prezenta testosteronului induce sexul masculin al viitorului copil.
La pubertate, din secretia crescuta de testosteron rezulta dezvoltarea caracterelor sexuale primare ale organelor genitale masculine si ale celor secundare (ingrosarea vocii, dezvoltarea tesutului muscular, a fortei musculare, incetinirea cresterii oaselor etc,), sub imperiul lui Marte natal aspectat de mercur in tranzit.
Comportamentul baietilor devine combativ, apare libidoul si atractia catre sexul opus. De cantitatea de testosteron fabricata zilnic, de 6 mg / zi, depinde intreaga sexualitate viitoare a adolescentului.
La fete, intre 10-12 ani, sub influenta FSH si LH, ovarele secreta estrogeni si progesteron, care actioneaza asupra uterului si vaginului, sub influenta lui Venus si a Lunei.
Estrogenii stimuleaza dezvoltarea caracterelor primare sexuale (uter si anexe) si a celor secundare sexuale feminine (vocea mai subtire, forma feminina a scheletului, dezvoltarea tesutului adipos), ei opresc cresterea in lungime a oaselor, modifica corespunzator uterul in timpul ciclului menstrual.
Progesteronul are rol in pregatirea aparatului genital pentru o viitoare sarcina.
Hipotalamusul comanda hipofizei aparitia ciclului menstrual, de aproximativ 28 de ani, hipofiza comanda ovarelor, iar ovarele actioneaza asupra uterului si vaginului. CM rezulta din variatiile de estrogeni si progesteron din sange.
Aparitia CM la aproximativ 12 ani pregateste debutul activitatii sexuale a fetei.
Psihologic, pubertatea este traita diferit de cele 2 sexe. Maturarea sexuala se dezvolta inaintea maturizarii psihologice, iar maturizarea psihologica a unei fete se realizeaza mai rapid decat in cazul baietilor.
Astrologic, Luna este cea care grabeste maturarea fetelor.
Baietii se vor indeparta de fete si vor prefera formarea grupurilor de baieti pentru joaca, fetele vor fi „dispretuite”, avand rol strict ludic. Majoritatea jocurilor la baieti au un caracter preponderent orientat spre activitati violente (distrugere de bunuri), ei adopta un comportament agresiv specific „barbatilor” adevarati, sub influenta lui Marte, Soare si Mercur.
Marte determina acum o faza de incapatanare si de desprindere de legatura prea stransa cu mama. Ritmul de crestere fiind foarte intens, el provoaca numeroase clipe de neatentie in disciplina, momente de reverie, distragere de la lectii si de revolta impotriva sarcinilor familiale sau scolare.
Baietii intre ei se trateaza cu cruzime, provocand numeroase complexe de inferioritate la „victimele” create (Marte tranzit in aspect negativ cu Saturn ). Primele erectii apar ca o exprimare a tensiunii sexuale interioare, nu contin dorinta sexuala, doar un impuls sexual difuz (Mercur tranzit in aspect cu Marte natal ).
Eliminarea tensiunii sexuale este spontana, nu implica in aceasta perioada probleme psihologice. Remediile cele mai indicate sunt date tot de Marte, prin implicarea puberului in activitati sportive, munci fizice sau intelectuale intense.
Datorita lui Marte, copilul inclina spre exagerari, indrazneala degenereaza in cutezanta, apare competitia si obsesia recordurilor (a fi cel mai tare ).
Aceste probleme de autodisciplina, autostapanire, de control al agresivitatii sunt rezolvate prin cultivarea rabdarii, atentiei, acceptarii si prin deschiderea catre nou.
Guvernatorul Mercur in aspect pozitiv cu Marte dezvolta curajul, determinarea, placerea de a se implica in activitati fizice cu cei de seama sa.
La fete, maturatia sexuala potenteaza existenta si reprezinta un punct decisiv prin feminizare.
Sub influenta lui Venus, fata se va separa de baieti, pentru a putea trece mai usor prin tranzitia de la copilarie la tanara femeie. Ele nu au inclinatie spre violenta, in schimb au temerea ca nu vor fi iubite de cei pe care ii iubeste, ca parintii lor au regrete in privinta existentei lor.
Cu Venus prin celule, fetele cauta permanent dovezi de afectiune din partea adultilor, pe care ii coplesesc cu tandrete. Subiectele favorite de conversatie intre fete sunt moda, articolele de infrumusetare, destainuirile intime legate despre viitorul sot, camin si copii.
Maturatia sexuala, odata cu aparitia CM, nu produce tulburari majore si nici conflicte psihice ca la baieti.
Impulsul sexual este mai difuz, neclar.
Triada Mercur – Venus – Luna protejeaza fetele de probleme mari, ele daruiesc vise pasnice ce includ dorinta de a fi admirate, curtate, de a fi in centrul atentiei; foarte rar apare dorinta sexuala.
Toate flirturile nu implica in aceasta perioada decat cautarea dragostei pur sentimentale, idealul lui Venus.
Preadolescenta este considerata varsta gratiei sociale, interactiunea cu grupuri de copii de varste egale creste experienta sociala personala si duce la autocunoastere si la clarificarea imaginii de sine.
Interactiunea cu mai multi profesori creste efortul de adaptare si responsabilitatile personale.
Intre 12-14 ani, Uranus natal face primul sau sextil existential cu Uranus din tranzit astral, determinand prima criza majora in devenirea adulta. El este raspunzator de toate schimbarile bruste, de aprinderea motorului nervos hipotalamo-hipofizar, care genereaza reactiile in cascada ale glandelor endocrine.
In comunicare, schimbare, miscare, Uranus este tensiunea bruta ce tinde sa se descarce dinamic, printr-o eruptie exploziva.
Astfel, acum, la pubertate, are loc mixarea energiei uraniene la patrat, aruncand in eter obisnuitul, traditia, banalul, orice fel de lant familial sau social, care impiedica libertatea de actiune.
Uranus, la primul sau sextil de autosustinere, devine aspiratia individualitatii noastre catre unicitate si va naste in mintile noastre dorinta vie de depasire a obstacolelor ce stau in fata cunoasterii universale.
Mercur, guvernatorul general al perioadei 7-14, produce analiza detaliilor, prin observatii singulare adunate pas cu pas, din experiente multiple, dar Uranus, octava sa superioara, adauga stropul de divinitate vital pentru intelegere, gandul este strafulgerat instantaneu, devenind inspiratie divina.
Tot la aproximativ 12 ani, se manifesta un alt eveniment astrologic. Dupa 12 ani, Jupiter isi incheie prima calatorie prin cele 12 semne ale zodiacului, revenind in domiciliul sau natal, realizeaza un aspect de fuziune cu propria sa energie (Jupiter natal conjunct cu Jupiter in tranzit ).
Pentru a se compensa descarcarile incomode uraniene de la pubertate, Jupiter ajuns acasa ne daruieste bucuria de a trai, credinta in valorile morale, in demnitatea umana.
Jupiter impinge copilul spre desavarsire, la rafinarea simturilor, atunci cand instinctele sexuale s-au trezit la viata, punand bazele constiintei morale.
Medical, Jupiter guverneaza in aceasta perioada procesele de asimilatie din corp, cresterea record in inaltime (la baieti o crestere de 10 cm, iar la fete 9 cm), stocarea rezervelor de grasimi in exces, cu formarea tesutului adipos la fete. Cum suprafunctionarea lui Jupiter duce la proliferari, la excese daunatoare corpului fizic, intervine Saturn, ca un reglator important al functiei jupiteriene.
La 12 ani, Saturn din tranzit este in aspect dinamic de inconjunctie (150 gr) cu Saturn natal si asa poate ajusta expansiunea jupiteriana, prin ponderare sau stopare (de exemplu oprirea cresterii osoase). Un aspect dizarmonic intre Saturn si Marte produce desincronizari intre cresterea oaselor si a muschilor.
Soarele, ca astru central ce ofera viata, caldura, lumina, este nucleul personalitatii noastre, in care se contopesc Eurile noastre partiale generate de forta celorlalte planete din sistemul nostru solar, intr-un mod unic, irepetabil.
Pozitia soarelui intr-un anumit semn zodiacal, casa si aspectele care le formeaza cu celelalte planete ne vorbeste despre posibilitatea implinirii personalitatii noastre, prin cele 12 posibilitati de devenire ale constelatiilor.
Copilul se va manifesta conform temperamentului sau (trasaturile energetice innascute) daruit de Soare, apoi incepe sa isi dezvolte aceasta forta vitala, originala, nespecifica a personalitatii sale de baza, pentru a putea integra trasaturile de caracter, nascute din experiente sociale si evenimente astrologice.
Personalitatea se dezvaluie prin ceea ce gandim, simtim, actionam, visam, prin ceea ce transformam in noi si in exterior, sub influenta celor 10 tipuri de trairi planetare.
Rolul fundamental al Soarelui este de a integra, de a constientiza aceste trairi esentiale din inconstient, determinand vitalitate si regenerare.
Integrarea soarelui este afectata daca are o pozitie slaba in tema natala, astfel el permite celorlalte planete sa devina partial independente, iar fara sprijinul vital al Soarelui, o alta planeta care este dominanta va prelua conducerea si va marca imaginea de Sine in felul sau, in functie de harta natala.
Pubertatea mai poate fi definita ca o revolutie imprevizibila a dezvoltarii umane, favorabila sau nu viitorului adult.
Metafizic, la 14 ani se formeaza corpul astral. Corpul astral inconjoara corpul fizic si eteric, reproducand vag conturul acestora, are forma unui ou cu varful in jos. Corpul astral este corespunzator gradului evolutiv al spiritului sau si reflecta fidel sentimentele, impresiile, senzatiile, emotiile si dorintele noastre.
Va urma…