Astrologia nautică: o tradiție uitată din perioada modernă timpurie
de LUIS RIBEIRO
traducere de MIHAELA DICU
Luis Ribeiro este pasionat de istoria astrologiei și de astrologia tradițională. Și, așa cum reiese din datele lui biografice, Luis este, între multe altele, cercetător postdoctoral în cadrul Proiectului ERC Rutter, găzduit de Universitatea din Lisabona, care are ca obiectiv studierea jurnalelor nautice, direcțiilor de navigație și a jurnalelor de bord ale navelor din secolele al XVI-lea și al XVII-lea. Din întrepătrundere celor două preocupări s-a născut un amplu studiu, ”Nautical astrology: a forgotten early modern tradition” (”Astrologia nautică: o tradiție uitată din perioada modernă timpurie”), care a fost publicat în Annals of Science, volumul 80, 2023 – numărul 3, din 19 Feb 2023, pg. 199-231. Materialul de față redă un capitol din această lucrare, pe care o puteți citi integral, în limba engleză, aici.
Cap.2 DOCTRINA ASTROLOGICĂ PRIVIND NAVIGAȚIA
O întrebare centrală în această lucrare este ce anume se înțelege prin navigație în contextul astrologiei, având în vedere că această legătură este adesea privită fără prea multă atenție și fără dovezi corespunzătoare. Mai întâi, trebuie luată în considerare poziția navigației în cadrul teritoriului cunoașterii din perioada modernă timpurie. Navigația făcea parte din același grup de practici matematice ca și astrologia, deoarece avea o legătură directă cu astronomia. Astfel, în același mod în care matematica și astronomia constituiau cea mai mare parte a suportului teoretic pentru practica navigației, astrologia era și ea susținută de calculele astronomice. În acest sens, ambele erau aplicații practice ale matematicii și astronomiei, la care se adăugau expertiza navigatorului și abilitățile interpretative ale astrologului. Așadar, dincolo de matematică, ambele discipline aveau propriile doctrine și canoane particulare derivate din aplicarea practică.
În al doilea rând, astrologia era aplicată în toate tipurile de activități umane, de la simplul act de a cumpăra haine până la întemeierea unui oraș sau înscăunarea unui monarh. Având în vedere exemplele discutate mai sus, doctrina și interpretarea astrologică erau, de asemenea, aplicate diferitelor activități care implicau navigația. În plus, având în vedere tipul de restricții impuse prin bulă[1]Referire la bula papală ”Coeli et Terrae”, emisă în 1586 de Sixtus al V-lea, care a interzis practicarea astrologiei în teritoriile catolice, cu excepția aplicării acesteia în trei … Continue reading, devine evident că utilizarea astrologiei în navigație, într-un mod similar cu medicina, nu era doar o practică comună, ci și una suficient de importantă pentru a fi exceptată de la interdicție; altfel, nu ar fi meritat să fie menționată în reglementări. Cu toate acestea, dimensiunea tehnică a acestei practici rămâne un subiect aproape neatins de cercetători, fiind doar parțial abordată în câteva lucrări[2]Gilbert Dagron and Jean Rougé, ‘Trois horoscopes de voyages en mer (5e siècle après J.-C.)’, Revue des études byzantines, 40.1 (1982), 117–33; Joanna Komorowska, ‘Seamanship, Sea-Travel … Continue reading. Așadar, devine important să examinăm în ce mod este prezentă navigația în doctrina astrologică.
Deoarece astrologia avea o aplicare largă în toate activitățile umane, fiecare dintre principiile interpretative fundamentale folosite pentru judecata astrologică – cele șapte planete, cele douăsprezece semne zodiacale și casele cerești – erau codificate cu anumite corelații pentru activități specifice. Navigația și chestiunile nautice nu făceau excepție. Aceste corelații erau numite în mod obișnuit semnificații, și o planetă, o casă sau o zodie era considerat că semnifică o activitate, o profesie, un obiect, anumite tipuri de oameni, culori, gusturi, substanțe etc. Cele mai multe dintre aceste corelații datează din textele antice și medievale. Totuși, în contextul european, cele mai multe dintre călătoriile din acele perioade nu erau oceanice. Având în vedere această tradiție anterioară, studiul de față va acorda o atenție specială textelor astrologice din perioada modernă timpurie, deoarece în această perioadă navigația are loc într-un context global, mai larg și mai frecvent decât în orice alt moment din istorie.
Pentru început, trebuie menționat că există mai multe corelații mai simple privind chestiunile nautice care pot fi găsite în mod obișnuit în majoritatea cărților astrologice. Acestea pregătesc scena pentru doctrine mai complexe și specializate privind navigația.
Luna este poate cea mai simplă dintre aceste corelații datorită legăturii sale evidente cu mareele. Este asociată în mod obișnuit cu marinarii, pescarii, zonele de coastă, porturile și docurile[3]”Astrologia creștină” a lui William Lilly este de obicei o sursă bună pentru corelațiile comune din perioada modernă timpurie. Dar se poate recurge la mulți alți autori, precum Dorotheus … Continue reading.
În ceea ce privește semnele zodiacale, Racul, stăpânit de Lună, este asociat cu marea, râurile mari, fluviile și orice ape navigabile. Capricornul, reprezentat de o capră de mare [animal mitologic, n. tr.], este asociat în mod obișnuit cu pânzele, frânghiile și depozitele de materiale navale.
Sistemul celor douăsprezece case, pe care se bazează judecata astrologică, include două case legate de călătorii:
- casa a III-a, reprezentând călătoriile pe distanțe scurte, de obicei pe uscat, și
- casa a IX-a, corespunzătoare călătoriilor pe distanțe lungi, în special pe apă.
Există alte tehnici astrologice mai puțin comune în contextul modernității timpurii care ar putea fi aplicate chestiunilor maritime, cum ar fi Partea Călătoriei pe Apă[4]Acest punct [Partea Călătoriei pe Apă] este calculat ziua de la Saturn la 15° din Rac și se proiectează de la Ascendent (inversat în hărțile nocturne).- nota autorului, folosită pentru a evalua beneficiile care rezultă din călătoriile pe mare[5]Abū Maʿšar , ”The Great Introduction to Astrology”, editată de Keiji Yamamoto și Charles Burnett, 2 volume (Leiden: Brill, 2019), pg. 889. – nota autorului.[6]Pentru Partea Călătoriei pe Apă, se poate consulta și Abū Maʿšar , ”The Great Introduction to Astrology”, în traducerea lui Benjamin Dykes, Editura The Cazimi Press, pg. 566 – nota … Continue reading
Dincolo de aceste principii, există asocieri mai notabile cu navigația în doctrina astrologică. Prima provine dintr-un concept astrologic bine cunoscut: melothesic-ul, sau omul astrologic. În această schemă, fundamentală pentru medicina astrologică, fiecare parte a corpului corespunde unui semn zodiacal, folosit pentru a identifica posibilele boli ale unui individ sau pentru a selecta momentele mai propice pentru a interveni în acea zonă a corpului medical sau chirurgical. La fel ca în cazul majorității doctrinelor astrologice, și aceasta își are originile în antichitate și era cunoscută în mod obișnuit. Numeroase almanahuri și cărți ofereau corespondențele sub formă de imagini, așa cum se arată în Figura 1:
- Berbec, capul;
- Taur, gâtul și gâtlejul;
- Gemeni, brațele;
- Rac, pieptul;
- Leu, inima și spatele;
- Fecioară, abdomenul;
- Balanță, vezica urinară și rinichii;
- Scorpion, organele genitale;
- Săgetător, coapsele;
- Capricorn, genunchii;
- Vărsător, gambele;
- Pești, laba piciorului.
Figura 1. Omul Zodiacal sau Omul Melothesic (gravură din anul 1513)
Există, totuși, o schemă mai puțin cunoscută, dar similară, care atribuie fiecărui semn o parte a navei, creând o Navă Melothesică.
Singura altă schemă de acest tip cunoscută este cea referitoare la sănătatea cailor, care ar putea fi folosită în astrologia agricolă[7]Exemple ale calului zodiacal pot fi găsite în New York, Morgan Library, MS M.735 fol. 62r, și în ”Obras de Albeytería: primera, segunda y tercera parte”de Martín Arredondo (Madrid: por … Continue reading.
Versiunea comună [a Navei Melothesice] care circula în cărțile din secolul al XVII-lea este preluată de la astrologul tunisian din secolul al XI-lea, Haly Abenragel (Abū l-Ḥasan ‘Alī ibn Abī l-Rijāl al-Shaybānī). Cartea sa completă despre judecățile stelelor a fost o sursă majoră pentru practicanții din secolele al XVI-lea și al XVII-lea, datorită explicațiilor cuprinzătoare despre toate diviziunile astrologiei. Corelațiile sunt următoarele[8]„Dă Berbecului partea din față a navei, Taurului partea de sub fața navei, lângă apă, Gemenilor cârmele navei, Racului fundul navei, Leului partea de sus a navei, de deasupra apei, … Continue reading:
- Berbec: „pieptul navei”, adică prova.
- Taur: „ceea ce este sub piept, aproape de apă.”
- Gemeni: „conducerea navei”, cârma sau pupa.
- Rac: „fundul sau planșeul,” fundul vasului, poate incluzând și chila.
- Leu: „parte de sus, de deasupra apei,” probabil puntea superioară [eventual, duneta]
- Fecioară: „burta,” magazia, cala navei.
- Balanță: „partea care uneori este deasupra, alteori sub apă,” adică linia de plutire.
- Scorpion: „locul unde sunt cazați marinarii sau unde își fac serviciul,” adică cabinele echipajului.
- Săgetător: „marinarii înșiși,” adică echipajul.
- Capricorn: „cordajul navei,” dar „capetele navei” în versiuni timpurii moderne. [greement-ul navei]
- Vărsător: „catargul” principal, dar „căpitanul navei” în versiuni timpurii moderne.
- Pești: „vâslele”
Există unele variații ale acestor atribuiri din antichitate până în Evul Mediu, care sunt discutate în detaliu de Pérez Jiménez[9]Aurelio Pérez Jiménez, ”Dodecatropos, Zodíaco y Partes de la Nave en la Astrología Antigua”, MHNH, 7 (2007), 217–36 – nota autorului, dar lucrarea de față se va concentra pe versiunea timpurie modernă.
Figura 2. Nava Zodiacală sau Nava Melothesică
O alternativă era utilizarea caselor pentru a face o interpretare echivalentă. Aici, așa-numitele case angulare ar reprezenta cele patru părți principale ale navei:
- PROVA (Ascendent/casa I),
- PUPA (Descendent/casa a VII-a),
- CATARGUL (Mijlocul Cerului/casa a X-a) și
- FUNDUL NAVEI (Fundul Cerului/casa a IV-a).
Casele de sub orizont ar reprezenta părțile navei aflate sub apă sau aproape de apă, în timp ce casele deasupra orizontului ar reprezenta părțile deasupra apei (vezi Figura 3).
Aceste metodologii erau aplicate în astrologia orară, spre exemplu în cazul unei întrebări privind starea unei nave aflate în călătorie, sau în astrologia electivă, spre exemplu pentru stabilirea momentului pentru plecarea într-o călătorie importantă.
Prezența unor planete sau configurații malefice în semne sau case ar semnifica daune în zonele navei aferente acestora.
Figura 3. Nava și cele douăsprezece case
Sfârșitul capitolului al 2-lea.
LUIS RIBEIRO, PhD
Co-fondator al Proiectului Astra
Despre Luís…
(prezentarea, în site-ul AAR)
Traducere de Mihaela Dicu.
Iată cuprinsul întregului articol Astrologia nautică: o tradiție uitată din perioada modernă timpurie și câteva specificații cu privire la proiectul din care face parte:
- Introducere
- Doctrina astrologică privind navigația
- Aplicarea astrologiei în probleme nautice
- Navigatorul-astrolog
- Determinarea indeterminatelor, anticiparea viitorului
Acest articol a fost susținut de proiectul RUTTER finanțat de ERC: „Making the Earth Global”. Proiectul RUTTER a primit finanțare de la Consiliul European de Cercetare (ERC) în cadrul Programului de Cercetare și Inovare Horizon 2020 al Uniunii Europene [acord de grant nr. 833438].
Luís Ribeiro este invitat de onoare la cea de a XX-a ediție a Congresului AAR. El va susține un workshop de o zi cu tema ”Personalitate și psihologie în astrologia natală tradițională și predictivă”, în 21 septembrie 2024, la București – detalii și înscrieri în pagina evenimentului.
Note
↑1 | Referire la bula papală ”Coeli et Terrae”, emisă în 1586 de Sixtus al V-lea, care a interzis practicarea astrologiei în teritoriile catolice, cu excepția aplicării acesteia în trei domenii: agricultură, navigație și medicină – nota traducătoarei |
---|---|
↑2 | Gilbert Dagron and Jean Rougé, ‘Trois horoscopes de voyages en mer (5e siècle après J.-C.)’, Revue des études byzantines, 40.1 (1982), 117–33; Joanna Komorowska, ‘Seamanship, Sea-Travel and Nautical Astrology: Demetrius, “Rhetorius” and Naval Prognostication’, Eos, 88 (2001), 245–56; Aurelio Pérez Jiménez, ‘Dodecatropos, Zodíaco y Partes de la Nave en la Astrología Antigua’, MHNH, 7 (2007), 217–36; and some aspects of astrological symbolism and navigation are also addressed in Wolfgang Hübner, Raum, Zeit Und Soziales Rollenspiel Der Vier Kardinalpunkte in Der Antiken Katarchenhoroskopie, Beiträge Zur Altertumskunde, Bd. 194 (München: Saur, 2003). – nota autorului |
↑3 | ”Astrologia creștină” a lui William Lilly este de obicei o sursă bună pentru corelațiile comune din perioada modernă timpurie. Dar se poate recurge la mulți alți autori, precum Dorotheus din Sidon, Alcabitius, Guido Bonatti, pentru a numi doar câțiva – nota autorului. |
↑4 | Acest punct [Partea Călătoriei pe Apă] este calculat ziua de la Saturn la 15° din Rac și se proiectează de la Ascendent (inversat în hărțile nocturne).- nota autorului |
↑5 | Abū Maʿšar , ”The Great Introduction to Astrology”, editată de Keiji Yamamoto și Charles Burnett, 2 volume (Leiden: Brill, 2019), pg. 889. – nota autorului |
↑6 | Pentru Partea Călătoriei pe Apă, se poate consulta și Abū Maʿšar , ”The Great Introduction to Astrology”, în traducerea lui Benjamin Dykes, Editura The Cazimi Press, pg. 566 – nota traducătoarei |
↑7 | Exemple ale calului zodiacal pot fi găsite în New York, Morgan Library, MS M.735 fol. 62r, și în ”Obras de Albeytería: primera, segunda y tercera parte”de Martín Arredondo (Madrid: por Bernardo de Villadiego, 1669), p. 170. Pentru această reprezentare, vezi și Josefina Planas Badenas, ”El caballo astrológico en el tratado de albeitería de Manuel Díez”, Goya: Revista de arte, 340 (2012), 187–199. – nota autorului |
↑8 | „Dă Berbecului partea din față a navei, Taurului partea de sub fața navei, lângă apă, Gemenilor cârmele navei, Racului fundul navei, Leului partea de sus a navei, de deasupra apei, Fecioarei burta navei, Balanței partea care se ridică și coboară în apă, Scorpionului locul unde locuiesc marinarii, Săgetătorului înșiși marinarii, Capricornului funiile de pe navă, Vărsătorului catargul navei, Peștilor vâslele.”: ʻAlī Abū al-Ḥasan al-šaybānī Ibn Abī al-Riǧāl, El libro conplido en los iudizios de las estrellas, ed. by Gerold Hilty (Madrid: Real Academia Española, 1954), p. 128 – nota autorului |
↑9 | Aurelio Pérez Jiménez, ”Dodecatropos, Zodíaco y Partes de la Nave en la Astrología Antigua”, MHNH, 7 (2007), 217–36 – nota autorului |