Doi frați, un nume, un destin: van Gogh versus van Gogh
de TEODORA MUTH
Cine nu a stat vrăjit în fața unui tablou pictat de van Gogh, lăsându-se purtat de beția de culori de pe pânză, de viața care pulsează în tușele penelului, de intensitatea trăirii artistului care răzbate dincolo de toate acestea, ca un țipăt deznădăjduit? Pentru că omul Vincent van Gogh și-a consumat scurta existență oscilând între două extreme, extazul creator și agonia unei vulnerabile ființe umane.
Dacă despre destinul lui artistic s-a scris și vorbit mult după moartea sa, el devenind unul dintre cei mai celebri pictori ai tuturor timpurilor, despre suferința pe care a trăit-o în toți cei 37 de ani de viață, știm mai puțin.
Artistul s-a născut în familia unui pastor reformat, Theodorus van Gogh, căsătorit cu Anna Carbentus van Gogh. Cuplul a avut șapte copii, din care primul a murit la puțin timp după naștere. După el s-au născut Vincent van Gogh, Anna Cornelia, Theo, Elisabeth Huberta, Wilhelmine Jacoba și Cornelius Vincent. Un fapt mai puțin cunoscut este că primul dintre copii, care a murit la câteva ore după ce venise pe lume sau – din alte surse – s-a născut mort, se numea tot Vincent Willem și că nașterea lui a avut loc pe data de 30 martie 1852, deci exact cu un an înainte să se nască Vincent Willem, viitorul pictor. Pentru a face ca lucrurile să fie și mai confuze, în registrul bisericesc în care erau consemnate nașterile, Vincent van Gogh supraviețuitorul a primit același număr de înregistrare ca și cel mort, 29. Pentru micuțul Vincent a fost traumatizant să vadă în cimitir o lespede pe care apărea numele său și o dată a nașterii aproape identică cu a lui, doar anul fiind diferit.
Pentru că nu avem ora nașterii fratelui mai mare, vom lucra cu o hartă solară.
Aceasta este harta celui dintâi Vincent Willem al familiei van Gogh, în care îl vedem pe Pluto alături de Soare, în prima casă, în ultimul grad, într-un careu cu Luna și Marte din Rac și casa a IV-a. Acestor aspecte morbide se alătură și cudraturile pe care Soarele le face cu axa nodurilor lunare, sugerând ideea unui sacrificiu care se cere făcut pentru împlinirea destinului personal.
Înainte de a studia harta celui de al doilea născut al familiei, Vincent Willem van Gogh, mi se pare foarte important să vă aduc în atenție un pasaj din cartea Boala – o memorie genealogică scrisă de Elisabeth Horowitz. Autoarea analizează încărcătura pe care moștenirea emoțională, genetică și istorică înscrisă în arborele genealogic al fiecărui individ amprentează parcursul personal al acestuia. Printre cele mai puternice moduri în care un om poate fi condiționat de părinții lui, se numără moștenirea prenumelui deja purtat de cineva din arborele genealogic, în cazul nostru de un frate mort înainte ca noul purtător al prenumelui să se fi născut. Această moștenire involuntară activează o rezonanță a trecutului, provenită de la primul purtător al prenumelui. Elisabeth Horowitz scrie: ”Prenumele este una dintre componentele fundamentale ale identității: primirea unui nume în memoria unui predecesor nu poate rămâne fără consecințe. Moștenirea unui prenume înseamnă, uneori, să moștenești un anumit destin….” Așadar, faptul că părinții i-au dat prenumele fratelui dispărut și că cei doi frați erau născuți în aceeași zi sunt elemente care, în analiza transgenerațională, au o semnificație incontestabilă.
Să vedem acum și harta natală a celui care va deveni inegalabilul artist Vincent van Gogh, care s-a născut pe 30 martie 1853, la ora 11, tot în Zundert.
Mistuit de un foc interior care poate fi asociat Soarelui din Berbec, în Hayz, în termenul lui Venus, neaspectat, cu Mercur situat tot în această zodie înflăcărată, pasională, care punea probleme în controlul impulsivității, Vincent van Gogh era și foarte emotiv, având Ascendentul în Rac și în termenul lui Jupiter iar Luna în Săgetător, conjunctă cu Jupiter. Soarele se află în Punctul Mijlociu Uranus-Neptun. Luna este conjunctă cu Nodul Sud lunar, amplasament care poate sugera anumite legături emoționale dureroase cu trecutul, greu de depășit de către individ. Cei care au această combinație în hărțile lor natale pot avea dificultăți în adaptarea la prezent, în a trăi în realitatea imediată. Blocajul emoțional într-un tipar negativ le poate da sentimentul că trăiesc o durere fără sfârșit iar această stare poate conduce la perioade de depresie, însingurare și izolare.
Conjuncția Venus-Marte din Pești este foarte promițătoare pe plan artistic, mai ales că ea se perfectează în termenul lui Marte, stăpânul casei a V-a, aproape de Mijlocul Cerului. Dar, în aspectul ei negativ și ținând cont de relațiile pe care această pereche le formează, cele patru cuadraturi, cu Luna, Jupiter și nodurile lunare, conjuncția poate fi un semnal pentru tendințele autodistructive pe care van Gogh le-a manifestat pe întreg parcursul vieții. Peștii sunt zodia dependenților și a dependențelor și este de notorietate dependența de tutun și de alcool cu care pictorul s-a luptat în toată perioada de maturitate. Mai mult, Peștii sunt și zodia celor care se victimizează și se neglijează, lucruri pe care van Gogh le-a făcut de asemenea, uitând să se hrănească, să se odihnească, absorbit cu totul în procesul de creație. Elementul aer este total absent din harta lui. Este posibil ca în compensație să fi dezvoltat un mod de a gândi excesiv dar deconectat de la realitate.
În casa a XI-a găsim o triadă de malefici – Saturn, Uranus și Pluto, în Taur. Aceștia descriu foarte clar relațiile de prietenie ale lui Vincent, care era extrem de intens, se manifesta în moduri neașteptate și șocante, își dorea să înființeze o comunitate de artiști în Arles, sub numele Studioul din sud. Totodată, energia lui Saturn și-a făcut simțită prezența pe tot parcursul perioadei de creație, de circa un deceniu, el neputând să se afirme ca artist în timpul vieții.
O planetă staționară într-o hartă și în casa a X-a atrage mereu atenția, iar aici este Mercur, chiar stăpânul casei a IV-a (originile, moștenirea genealogică) și costăpânul casei a III-a (frații)!
Deja în harta aceasta avem mai multe indicii care ne trimit cu gândul la o posibilă conexiune cu destinul tragic al fratelui său mai mare. Artistul trăia atât de intens de parcă ar fi fost amenințat de o moarte prematură, se simțea străin în propria-i viață, incapabil să se bucure de altceva decât de pictură. A fost profund nefericit, neînțeles și respins de femeile pe care le-a iubit. Diagnosticele care i-au fost puse sunt numeroase și complexe: epilepsie de lob temporal, agravată din cauza consumului de absint, tulburare maniacal – obsesivă, tulburare afectivă bipolară, tulburare de personalitate borderline, depresie persistentă, intoxicație cu tujon, substanța toxică din absint care, consumată în doze mari, poate face ca individul să vadă obiectele în galben, intoxicație cu plumb din vopseluri, care a dus la o îngroșare a retinei, ceea ce poate provoca vederea unor cercuri luminoase ca niște halouri în jurul obiecteleor, așa cum apar în celebra lui lucrare Noapte înstelată, grafomanie (a scris peste 800 de scrisori!), asociată cu epilepsia, glaucom, boala Meniere[1]Boala Meniere este o afecțiune a urechii interne care poate apărea la orice vârstă și se manifestă prin vertij/tulburări de echilibru, zgomote în ureche (acufene/tinitus) și pierderea/ … Continue reading, porfirie intermitentă acută (neconfirmată!), sifilis, gonoree, insolație, malnutriție.
Să vedem acum dacă din punct de vedere astrologic găsim anumite legături între hărțile celor doi frați, legături care ar putea confirma teoria analizei transgeneraționale.
Ascendentul pictorului, de la 21°09´ Rac, se suprapune peste Marte și Luna ale fratelui său mort, de la 28, respectiv 29 grade, dar și peste Nodul Nord lunar. Marte reprezintă și energia vitală iar Luna, sufletul unui individ. Am putea ”traduce” această suprapunere ca reprezentând efectiv o preluare a vieții și a sufletului fratelui dispărut de către nou-născutul care a primit numele de Vincent Willem. Planeta Saturn a pictorului vine peste planeta Venus a fratelui, în Taur, semnificând o legătură afectivă durabilă. Și, apoi, tocmai Mercur staționar (stăpânul FC și costăpânul casei a III-a) al pictorului se suprapune peste Mercur al fratelui.
Marcajele genealogice din viața lui van Gogh nu se opresc aici: Theo, mult iubitul și loialul său frate și soția lui, Johanna Gezina van Gogh-Bonger, au avut și ei un băiat, născut pe 31 ianuarie 1890, pe care l-au botezat tot Vincent Willem. Se pare că, în loc să se simtă onorat de acest lucru, pictorul s-a simțit înlocuit în viața lui Theo de către acest copil, așa cum el l-a înlocuit în viața părinților lui pe fratele decedat. Aceste aspecte biografice au avut o contribuție la stările depresive ale artistului.
Am avut curiozitatea de a mă uita la modul în care se suprapune harta ultimei revoluții solare din viața lui Vincent van Gogh, cea din 1890, peste harta natală a fratelui său mai mare și iată ce am obținut:
Ascendentul RS la 10 grade Rac, din harta artistului, se suprapune perfect peste Nodul Nord lunar al fratelui său, de parcă ar anunța evenimentul tragic ce urma să reteze viața artistului, pe 29 iulie a anului respectiv. Iar Saturn din revoluția solară face careu cu Pluto din harta fratelui.
Astrologia transgenerațională poate fi un instrument extrem de eficient pentru studierea problemelor care se transmit în cadrul arborelui genealogic familial iar Vincent van Gogh este unul dintre exemplele cele mai grăitoare în acest sens. Dacă studiem doar harta lui natală, nu putem bănui toate detaliile profunde și surprinzătoare pe care ni le pune la dispoziție abordarea genealogică a analizei astrologice.
TEODORA MUTH,
vicepreședinte AAR și redactor-șef adjunct Astrele
Note
↑1 | Boala Meniere este o afecțiune a urechii interne care poate apărea la orice vârstă și se manifestă prin vertij/tulburări de echilibru, zgomote în ureche (acufene/tinitus) și pierderea/ afectarea auzului (hipoacuzie). În majoritatea cazurilor, ea afectează o singură ureche. |
---|