Venus şi frumusețea de-a lungul secolelor (partea a IV-a)
Ȋn partea a patra a acestui serial, vom continua să analizăm corelația dintre harta momentului maxim al trecerii lui Venus peste Soare cu modul în care frumusețea a fost percepută în secolele al XI-lea şi al XII-lea.
Pentru anii 1032 şi 1040, cele două perechi de date ale trecerii lui Venus peste Soare, în baza calculelor realizate de Fred Espenak, NASA/GSFC1, sunt:
24 mai 1032 GMT 19:18
22 mai 1040 GMT 11:56
Ascendentul este cel mai sensibil punct al hărții pentru că el marchează locul în care cerul se întâlnește cu Pământul pentru a da naștere, în acest caz, unei noi ere a lui Venus.
Observăm că în ambele hărți, Ascendentul se află în semne mutabile, primul, Săgetătorul, semn de foc, asociat cu o expresie dinamică şi activă a evenimentelor şi al doilea, Fecioara, semn de pământ, ceea ce înseamnă că inițierile spirituale ale focului au început să se materializeze cu adevărat în rândul oamenilor abia spre finalul perioadei, înspre secolul al XIII-lea. Precum celelalte semne comune, Săgetătorul şi Fecioara reprezintă finalitatea unei epoci, dar şi tranziția spre una nouă.
Dacă în prima hartă, Ascendentul în Săgetător indică urmărirea unui ideal spiritual, în cea de-a doua, Ascendentul în Fecioară arată munca pusă în slujba acelui ideal, sacrificiile necesare pentru atingerea lui.
Același indiciu îl primim şi de la Saturn, principiul limitării, simbol al austerității şi al obstacolelor, care, în prima hartă, se află în zodia Racului, în detriment şi într-o casă ascunsă, casa a opta, simbol că acțiunea sa nu era exprimată vizibil, deschis, în timp ce, în cea de-a doua hartă, el e în Balanță, semnul Exaltării sale, în casa a II-a, semn că frugalitatea, munca îndelungată, condițiile austere erau respectate ca valori ale societății în zilele acelea.
Din cronicile istoriei aflăm că perioada (1032-1274) s-a caracterizat prin creștinarea tuturor popoarelor Europei şi prin cruciade, războaie religioase purtate din ordinul papei pentru recuperarea Pământului Sfânt de la musulmani. Aceste cruciade au început în 1095 şi au continuat până în 1291, conducând astfel la revitalizarea puterii papale în Europa. În acest timp, puterea Bizanțului a intrat în declin, în timp ce în Europa dominația normanzilor ia amploare odată cu rolul proeminent al papalității în procesul decizional la marile curți ale Europei.
Observăm că în ambele hărți (vezi mai jos), Jupiter, ca simbol al clerului, culminează la MC, semn că religia, teologia, dar şi cunoașterea legilor erau foarte importante. Dar el se află în Exil, prima dată în Fecioară, şi apoi în Gemeni, ceea ce înseamnă că acțiunea sa a fost vădit slăbită, îndreptată spre materialism. Astfel, abundența şi oportunitățile pe care le-ar fi putut aduce au fost irosite.
Istoria acestei perioade a Evului Mediu a fost marcată de nașterea mai multor ordine călugărești, printre care Ordinului cistercian, fondat în 1098, ca subordin reformator al Benedictinilor, cel mai vechi ordin călugăresc din Occident. În 1119, se pun bazele ordinului militar catolic al Templierilor, una dintre cele mai puternice şi mai bogate instituții creştine, cu rol important în lumea financiară a epocii.
A fost perioada în care filosofia şi religia au culminat odată cu învățăturile lui Francisc din Assisi, întemeietorul Ordinului franciscan, patronul comercianților, una dintre cele mai importante figuri religioase a tuturor timpurilor.
De asemenea, între anii 1265-1274, Thomas Aquinas a scris „Summa Theologiae”, unul dintre cele mai influente manuscrise în istoria şi filosofia civilizației europene, un compendiu al învățăturilor Bisericii Catolice.
Venus, zeița armoniei şi a păcii, se află într-o poziție angulară în ambele hărți. Dacă în prima hartă, realizează un aspect dur de careu cu Jupiter în Fecioară, în cea de-a doua, Venus i se alătură prin conjuncție, simbol al susținerii activităților clerului şi a papei, ca autoritate supremă în Europa. Venus în Gemeni vine să sprijine puterea parteneriatelor şi a relațiilor diplomatice prin fluxul de resurse bănești din comerț, politică şi economie.
În prima hartă (1032), Mercur din Gemeni din casa a șaptea, ca dispozitor al lui Jupiter şi al Soarelui, arată că autoritățile şi clerul urmăreau aceleași scopuri, iar natura relațiilor dintre cele două instituții era una contractuală, comercială şi generatoare de profit.
Însă, influența puternic mercuriană aduce cu sine şi separarea celei mai mari puteri în stat, apare Biserica Catolică, prin Marea Schismă din 1054 – Mercur din Gemeni din casa a şaptea în cuadratură cu Jupiter în Fecioară.
Mercur, ca dispozitor final al hărții ne transmite că puterea cuvântului, a învățăturii, a manuscriselor şi a contractelor era cea mai importantă în stabilirea acestor relații comerciale.
Același indiciu îl primim şi de la steaua fixă Capella, conjunctă cu Mercur. De natura lui Mercur şi a lui Marte, această stea aduce eminență, onoruri, renume, arată plăcerea învățăturii şi interesul în cercetare2. Nu mică mi-a fost mirarea să aflu că în această perioadă s-au înființat primele universități medievale, acolo unde se studiau artele, teologia, legile şi medicina.
Sub protecția marilor catedrale ale goticului, apare mișcarea intelectuală cunoscută sub numele de Scolastica, ce promova deschiderea spre învățăturile lui Aristotel şi care explica dogmele creștine prin argumente logice.
Pe lângă impulsionarea scrisului, educației şi a intelectului, Mercur, principiul comunicării şi al contactelor, a intensificat transporturile, comerțul, schimburile de orice fel. Aflăm şi de la Marte în Leu din casa a IX-a că războiul, puterea militară, conflictele au fost importante pentru a dobândi avantaje în privința transporturilor internaționale, în special maritime.
Apar primii muguri ai capitalismului prin exploatarea cât mai riguroasă şi practică a resurselor limitate. În 1193, apare prima ghildă a comercianților, apar bresle ale negustorilor şi ale meșteșugarilor care se asociază pentru scopuri comune, fie politice, economice sau religioase.
Complexitatea societății acelor timpuri a fost impusă de puterea tranzacțiilor comerciale (Mercur), iar Venus se transformă din zeița frumuseții în regina lumii financiare, a comercianților şi bancherilor, pentru a sprijini procesele de evoluție spre o lume mai civilizată şi mai educată.
Cei opt ani care trec între cele două momente reprezintă perioade fecunde de procesare a ideilor noi şi a schimbărilor, în care are loc un progres al conștiinței cu privire la natura lumii.
În cea de-a doua hartă (1040), observăm că Venus, stăpâna caselor a II-a (Balanța) şi a IX-a (Taur), este angulară, ceea ce evidențiază şi mai mult importanța resurselor financiare, a locurilor şi a activităților legate de realizarea banilor, instituțiile financiare şi bancare, burse de valori, precum şi activități legate de transporturile internaționale, de universități şi de religie.
În secolul al XII-lea, nevoia de a transfera sume mari de bani pentru finanțarea cruciadelor a stimulat apariția sistemului bancar în Europa de Vest. În 1162, Henry al II-lea al Angliei a perceput o taxă pentru sprijinirea cruciadelor – prima dintr-o serie de impozite pe care Henry le-a impus de-a lungul anilor cu același obiectiv. Prin urmare, Templierii au acționat ca bancheri ai lui Henry în Țara Sfântă.
Saturn în Balanță în casa a II-a, a resurselor financiare, ne spune că banii nu se realizau ușor, ba dimpotrivă, existau taxe considerabile pe care poporul trebuia să le plătească. Totuși, Marte în Vărsător din casa a șasea, în trigon cu Saturn în Balanță şi cu Venus în Gemeni, ne poate explica de ce războinicii erau printre cei mai bogați oameni ai acelor zile. Cel mai adesea, războaiele erau purtate de mercenari aflați în slujba autorităților – Marte în Vărsător trigon cu Soarele în Gemeni din casa a X-a.
Până la sfârșitul secolului al XII-lea, atât regatul Franței, cât și Casa Anjou se bazau în primul rând pe mercenari în armatele lor, deoarece aceștia puteau fi disponibili pe întreg parcursul anului, spre deosebire de cavaleri, care aveau liber în anumite perioade pentru a-și întreține castelele.
La un nivel mai mundan, Mercur în Rac, ca stăpân al Ascendentului, în relație de recepție mutuală cu Luna din Fecioară, ne poate spune că oamenii acelor zile erau mai preocupați cu expunerea propriei condiții, prin cuvinte, gesturi, sentimente şi impresii. Astfel, Venus aduce apariția trubadurilor, a poeților – cântăreți care au scris în principal despre cavaleri și dragoste, multe scrieri fiind satire pline de umor sau doar vulgarități – atât Luna din Fecioară, cât şi Mercur din Rac se află în triplicitatea lui Venus din casa a X-a.
Renașterea secolului al XII-lea a fost o perioadă de multe schimbări, cu transformări sociale, politice şi economice, care au adus revigorarea intelectuală a Europei Occidentale, cu puternice rădăcini filosofice și științifice. Aceste schimbări au deschis calea pentru realizările ulterioare, cum ar fi Renașterea italiană din secolul al XV-lea și revoluțiile științifice ale secolului al XVII-lea.
Va urma…
ANCUȚA CATRINOIU,
Membră AAR
Articolul este disponibil în revista Astrele și în limba engleză. Read this article in english.
- https://eclipse.gsfc.nasa.gov/transit/catalog/VenusCatalog.html ↩
- „Stelele fixe şi interpretarea lor” de Elsbeth Ebertin, publicată în 1973 de fiul ei, Reinhold Ebertin. ↩