Saturn in Scorpion – Calatoria in adancuri

de Andreea Talmazan
(Articolul are la baza conferinta sustinuta la Congresul AAR 2012)

Saturn in Scorpion
“Chronos und Tod” – Hans Thoma

“Limba mea e nedesavarsita. Vorbesc in pilde, nu din dorinta de a straluci prin cuvinte, ci din neputinta de a gasi acele cuvinte. Pentru ca nu altfel pot rosti cuvintele adancului.” – Carl Gustav Jung, Cartea Rosie.

.

Preambul

Magia Scorpionului abia acum incepe sa isi faca simtita prezenta, in special pentru cei care nu au Scorpionul populat in harta natala si astfel influenta acestuia este minima. Pentru ceilalti, provocarile sunt mari si puternice. Este interesanta sincronicitatea prezentarii conferintei cu ingresul lui Saturn in Scorpion.

Fiecare tranzit al lui Saturn in Scorpion a adus dupa sine o noua explorare a partii intunecate din psihicul uman. Si intunecat nu inseamna partea rea, distructiva, razbunatoare. Ci partea nestiuta, pe care cel mai adesea ne temem sa o observam, sa o cercetam, sa o infruntam.

frankl

In timp ce gandeam structura acestui material, am primit, in urma unui ritual magic, asa cum este specific Scorpionului, cartea lui Viktor E. Frankl, “Omul in cautarea sensului vietii” si s-a produs una dintre revelatii. Frankl, un fost psihiatru, parinte al logoterapiei, a fost detinut in lagarele naziste. Supravietuirea in aceste conditii si-a asigurat-o asumandu-si rolul de observator si cercetator al psihicului uman in aceste conditii de viata, in care restrictiile, umilinta, teama zilei de maine, boala, sentimetele de neputinta si de speranta izvorate din nestiinta perioadei de detentie au fost un adevarat rezervor de informatii despre psihicul uman.

Atunci am avut o imagine despre aceasta lume: Umanitatea se afla intr-un lagar, in care conditiile exterioare sunt vitrege, lipsa banilor, a hranei, a satisfacerii nevoilor primare, a nevoii de cunoastere sunt limitate sau speculate si duse la extrem, pana la intoxicare. Si in acest lagar urias, din care nu avem unde fugi, nu avem unde sa ne ascundem, ne ramane doar sa ne intoarcem cu fata spre noi insine, spre interiorul nostru, incercand sa dam viata lumii launtrice.

In povestea zodiacului, Scorpionul este locul in care Spiritul se retrage pentru a se recunoaste in urma experientelor pe care le-a trait ca si copil, tanar adult, familist si om social. Este locul ascuns, acel spatiu intim in care coboram simbolic atentia noastra, pentru a cerceta felul in care esenta noastra s-a schimbat, la ce cazne a fost supusa in calatoria sa, care sunt consecintele, ravagiile, castigurile experientei de pana acum.

.

Scurta oprire in psihologie

In cautarile mele de a intelege ce inseamna psihicul uman, de la filosofie pana la stiinta, cele mai explicite informatii despre structura acestuia le-am gasit in psihanaliza si in psihologia analitica, cele doua ramuri alte stiintei ce se ocupa de psihic.

Prin constient, inteleg acea parte a psihicului in care se regasesc acele lucruri de care suntem constienti intr-un anume interval de timp. Adica suntem constienti ca suntem fiinte umane, ne cunoastem apartenenta la un anumit gen, suntem constienti de spatiul in care ne desfasuram viata, stim care ne sunt dorintele, capacitatile cognitive, cum ne cheama, varsta, ocupatiile s.a.m.d.

Prin subconstient, inteleg acea parte a psihicului uman in care se afla toate informatiile pe care le-am dobandit prin invatare, prin experienta de viata, prin cunoastere si la care putem avea acces prin simpla dorinta, la nevoie. De exemplu, aici se afla inmagazinate informatii precum numele unor persoane, adrese, informatii despre operatiile matematice, definitii sau teoreme, citate etc.

Prin inconstient, inteleg acea parte a psihicului uman in care se afla inmagazinate toate acele informatii pe care le-am trait afectiv, precum relatiile cu parintii sau cu cei care ne-au avut in grija cand eram copii (copilaria mica), toate impulsurile naturale, specifice speciei din care facem parte, toate complexele de inferioritate sau de superioritate, toate complexele de natura sexuala, reprimarile si refularile de orice natura (morala, sociala, religioasa etc.)

Jung

Prin inconstient colectiv, inteleg acea parte din psihicul nostru care este in stransa legatura cu inconstientul familiei si al neamului in care ne-am nascut, al poporului de care apartinem, si, nu in ultimul rand, inconstientul intregii umanitati. Continutul acestuia este format de toate experientele mentale si emotionale pe care le-au trait inaintasii nostri, de la parinti pana inapoi la primele fiinte cu constiinta de sine de pe aceasta planeta. Continuturile sale sunt, asa cum le-a definit si le-a descris Jung, “arhetipurile”, de a caror formare inca nu suntem pe deplin informati.

Prin supraconstient, inteleg acea parte din psihicul uman al carei continut este format din marile aspiratii ale fiintei, a legaturii cu Dumnezeu si entitatile superioare, de capacitatile extrasenzoriale precum clarvederea, clarauditia si restul capacitatilor paranormale identificate si definite pana in prezent. La continuturile sale, putem ajunge prin starile modificate de constiinta, dar nu inainte de a parcurge o buna bucata din procesul de cunoastere a inconstientului individual si cel colectiv.

Toate acestea sunt atribute ale Eului individual si nu parti de sine statatoare. Ele se intrepatrund si actioneaza una asupra ceileilalte, in functie de necesitatea de moment sau de perioada de dezvoltare a Eului, a personalitatii si individualitatii.

.

O scurta istorie a tranzitelor lui Saturn prin Scorpion si influenta asupra psihologiei

Scriam intr-o analiza pentru revista “Astrele” ca in tranzitul lui Saturn prin Scorpion din perioada 1894 – 1897, perioada in care a fost insotit si de Uranus, a avut loc “nasterea” unei noi stiinte in domeniul psihicului uman, psihanaliza.

freud

Marele merit al lui Freud este cel de a fi teoretizat si introdus in stiinta ceea ce filosofii au dezbatut pentru secole si anume inconstientul  uman, acea parte intunecata in care se depoziteaza amintirile experientelor pe care un om le traieste. Parintele psihanalizei, prin practica terapeutica careia i-a dedicat intreaga viata a pus bazele unei noi forme de terapie, care, in timp, a devenit fundatie pentru alte discipline ale psihologiei care au ca studiu psihicul uman in totalitatea sa, cu activitatile inconstientului. Ulterior, s-au dezvoltat alte curente ca cele ale lui Adler si Jung, psihologia individuala si respectiv psihologia analitica.

In perioada 1924–1926, se naste “Behaviorismul” care a avut la baza descoperirile experientelor de laborator ale lui celebrului om de stiinta de origine rusa Ivan Pavlov.  Obiectul de studiu al behavioristilor este comportamentul uman.

In perioada 1954-1957 a avut loc paradigmarea psihologiei sociale, o alta ramura importanta in psihologie.

Si, in fine, in perioada 1983-1986 are loc nasterea “terapiilor de scurta durata” , care au ca scop vindecarea simptomelor nevrotice sau obsesive. Presiunea pe care sistemul de asigurari de sanatate occidental a pus-o asupra terapeutilor, ideea unor terapii de lunga durata nefiind vandabila, intrucat presupuneau prea multi bani si timp prea lung pentru “recuperarea cetatenilor” si reintegrarea lor in societate a dus la o reorganizare a terapiilor psihologice, care sa dureze putin si sa coste pe masura.

.

Fata mosului si fata babei

Tranzitul lui Saturn prin Scorpion poate fi asociat cunoscutului basm romanesc “Fata mosului si fata babei”.  In povestire, un tata de fata vaduv hotaraste sa se recasatoreasca cu o femeie care are, la randul sau, o fata. Noua sotie este mai interesata de banii si siguranta pe care i-o ofera sotul si mai putin de implinirea sentimentului de iubire pe care il presupune orice asociere. Mama vitrega o asupreste pe fiica sotului sau, cautandu-i “nod in papura“, desi aceasta este harnica si ascultatoare. Baba doreste insa ca aceasta sa dispara de acasa pentru ca ea si fiica sa se bucure pe deplin de roadele muncii tatalui ei. Una dintre sarcinile fetei este aceea de a mentine aprins focul in vatra. Femeia insa il stinge intr-o noapte.

Fata, trezindu-se si vazand focul stins, de teama de a nu fi pedepsita, pleaca in cautarea unei surse de foc. Se suie pe acoperisul casei de unde poate observa in zare o lumina care pare a proveni de la un foc. Si pleaca in toiul noptii sa aduca flacara caldurii si lumina in casa parinteasca. In drum, trece prin diverse incercari in care isi dovedeste harnicia si priceperea, devotamentul, curajul si perseverenta, capacitatea de empatie. Pasii o duc spre casa Sfintei Duminici, unde se “angajeaza” ca timp de trei zile si trei nopti sa aibe grija de odraslele Sfintei, care erau serpi, balauri si tot felul de jivine mici si mari. ”Insa, tare in credinta si cu nadejdea la Dumnezeu, fata nu se sperie; ci le ia pe cate una si le ingrijeste cat nu se poate mai bine.” Dupa ce trece perioada, Sfanta Duminica o roaga sa-i pieptene parul si, in timpul acesta, sa scoata din rau acel cufar care va reprezenta plata pentru serviciile sale. Modesta fata isi alege un cufar mic si modest pe care promite sa il deschida doar cand ajunge acasa. Pe drumul de intoarcere, continua sa primeasca recompense pentru munca pe care a depus-o in prima parte a calatoriei. Ajunsa acasa si deschizand cufarul, acesta este plin de aur, diamante si pietre pretioase, care produc o mare bucurie fetei si tatalui sau.

Povestea continua cu aceeasi calatorie, facuta de aceasta data de lenesa fata a babei, care ignora provocarile, este neglijenta fata de copiii Sfintei Duminici, iar cand ajunge acasa cu grandiosul cufar primit ca recompensa, din acesta ies lighioane care le devoreaza pe ea si pe mama sa.

.

Povestea si calatoria astrologica

Spuneam la inceputul lucrarii ca tranzitul lui Saturn in Scorpion are ca obiectiv cautarea sensului vietii proprii. Povestea pe care am adus-o ca exemplu arata doua scopuri diferite ale existentei: cel al fetei mosului care doreste sa pastreze vie lumina in in viata sa si in caminul sau si cel al fetei babei care doreste inavutirea imediata, cu eforturi minime. Imaginea saturniana este reprezentata in poveste de Sfanta Duminica, o batrana inteleapta care pune fetele la treaba, infruntandu-le cu copiii sai, simboluri ale continuturilor inconstientului nostru. Spatiul de desfasurare este invadat de imagini plutoniene: livada, fantana si vatra (ca simboluri ale sexualitatii si ale resurselor), dar si casa Sfintei Duminici in care locuiesc lighioanele. Acest spatiu este inconstientul nostru. Lumina din zare care trebuie “recuperata” este, practic, redescoperirea lui Dumnezeu in interiorul nostru, asa cum o afirma marii intelepti ai lumii.

Timpul in care se petrece actiunea este noaptea, cand este intuneric si cand doar “in zare”, intr-un loc nedefinit, se afla o sursa de lumina. Calatoria fetelor reprezinta, in psihologia jungiana, procesul de individuatie.

Relatia Saturn-Pluto din primul an al tranzitului lui Saturn prin Scorpion, creeaza cadrul propice pentru inceperea propriei noastre calatorii in intunericul inconstientului. Restrictia este impusa de realitatea exterioara. Abordarile sunt variate, de la metodele psihanalitice si analitice, pana la metodele proiective sau hipnoza. Orice cale care ne-ar putea aduce in contact in mod direct cu inconstientul nostru este sustinuta energetic de cele doua planete. Daca Pluto, prin simbolistica care ii este asociata elibereaza din cele mai profunde colturi ale fiintei noastre cele mai urate adevaruri despre noi, Saturn ne pune la munca in mod organizat, precum sunt muncile fetelor in calatoriile lor.

Suferinta este o cale prin care scopul vietii fiecarui individ poate fi revelat, o cale pe care cercetatorii esentei omului si a vietii acestuia, fie ei oameni de stiinta sau filosofi, o recunosc. Orice calatorie initiatica presupune o suferinta, provocata de o despartire si de o izolare.

In poveste, prima provocare este curatarea parului de omizi. Copacul cu roade este un simbol al gandirii. Curatarea acestuia presupune multa migala si rabdare. Igiena mentala este esentiala. La intoarcere, ii ofera pere ca recompensa.

A doua provocare este curatarea putului. Simbolic, reprezinta uterul mamei, dar si aparatul reproducator, guvernat de Scorpion. Identificarea si sublimarea impulsurilor de natura sexuala este o alta etapa esentiala a calatoriei. La intoarcere, ofera fetei apa.

A treia provocare este repararea cuptorului. Simbolic, este vorba despre casa sufletului sau a spiritului, biserica lui Dumnezeu asa cum a descris-o Mantuitorul.

Si ultima provocare, dupa o perioada de ratacire printr-un codru intunecat, care dureaza trei zile si trei nopti, asociate celor aproximativ trei ani de tranzit al lui Saturn si celor aproape trei decenii de tranzit pana la revenirea in pozitia initiala este slujba pe care o are de desavarsit in casa Sfintei Duminici. In aceasta ultima etapa, eroina are de ingrijit monstrii, ca pe niste copii, sa ii hraneasca si sa ii spele, sa ii educe. La nivel de inconstient, am putea asemana aceste lighioane cu cele mai vechi si mai urate aspecte din inconstient, in stiinta preotilor din trecut asociata cu lucrarile magiei negre (farmecele, vrajile si blestemele). Capacitatea de a-si invinge repulsia si de a se ocupa cu seriozitate de aceasta sarcina, i-a adus practic fetei eliberarea de sub teroarea mamei vitrege, recastigarea libertatii si a iubirii paterne, aceasta din urma venind ca o forma de recunoastere a individualitatii fetei.

Calitatile pe care fata mosului le are sunt: harnicia, seriozitatea, si, nu in ultimul rand, credinta in Dumnezeu.

La polul opus, este fata babei, lenesa, obraznica, invidioasa, lacoma si lipsita de credinta!

Calitatea de constructor a unor structuri solide il transforma pe Saturn intr-un profesor, arhitect si arheolog. Freud spunea despre munca psihanalistului ca este similara cu cea a arheologului, care cauta in adancuri dovezi ale existentei umane si calitatea acesteia. Psihanalistul, psihologul analitic sau cel transpersonal sapa in interiorul psihicului uman, in cautarea comorii, adica a eliberarii si a regasirii Sinelui.

.

Calatoria spre adancuri – Cazuistica

Cazul A

6 iunie 1975, ora 1:05, Bucuresti

Persoana locuieste cu parintii. Saturn natal se afla in Rac si pe cuspida casei a IV-a. Saturn, la prima apropiere de Scorpion, a declansat in ea dorinta acuta de a pleca de-acasa. Gandul nu a fost lipsit de profunde trairi interioare, de suferinta inexplicabila si teama de a se desprinde de caminul parintesc unde resursele celorlalti ii stau la dispozitie. Insa, NN al sau se afla pe primul grad din Sagetator si in casa a VIII-a a Scorpionului si a identificat necesitatea de a-si schimba viziunea asupra modului in care trebuie sa inteleaga ideea de a se folosi de resursele celorlalti. I s-a oferit ocazia sa se mute fara chirie in casa unei prietene. A constientizat ca este nevoie sa invete sa primeasca daruri si ajutor din partea celorlalti si sa se foloseasca de ceea ce oamenii care nu fac parte din cadrul familiei ii pun la dispozitie. Este, consideram noi, un pas important in intelegerea a ceea ce inseamna o viata in doi. Recomandarea mea a fost aceea de a face un ritual magic de vindecare a relatiei cu parintii sai, de eliberare de teama de a ramane pentru o vreme fara resurse si de incerca sa identifice cum a iesit de complexul oedipian. Mentionez ca aceasta persoana are o relatie foarte buna cu supraconstientul, de care se foloseste la solicitarea celorlalti, dar care nu da rezultate intotdeauna in cazul propriu.

caz A

Cazul B

16 noiembrie 1984, ora 10:30.

Este un caz in care se manifesta puternic frica de autoritate, teama de succes si de manifestare a propriei puteri, de asumare a propriului drum. La prima apropiere a lui Saturn de Scorpion a pierdut un loc de munca si i s-a oferit ocazia de a face ceva pe cont propriu. S-a asociat in diverse proiecte, care nu ofereau o constanta a veniturilor, dar ii scoteau in evidenta capacitatile organizatorice si puterea de a tine sub control persoanele cu care lucra.

Persoana se afla de cativa ani angrenata intr-un proces de cunoastere spirituala. Este puternic ancorata in diverse practici spirituale, meditatii, regresii, psihoterapie. Este un caz special pentru ca Pluto ii tranziteaza Ascendentul, provocandu-o la metamorfoza si regenerare. De la intrarea acestuia in Capricorn, de unde formeaza o relatie de sextil cu Pluto natal, a inceput sa identifice diferite existente anterioare, dar si viitoare. A reintalnit persoane cu ale caror spirite se cunoaste de multa vreme.

In aceste zile, isi hotaraste viitorul in domeniul profesional. Calea pe care o simte ca ii este foarte aproape este cea a unei activitati independente, care sa o puna in valoare si prin care isi poate implini si destinul: de a manifesta creativitatea si de a se iubi pe sine, de a invinge sentimentul de ura si de autopedepsire. Principalele doua traume ale copilariei sale au fost departarea de tata si nevoia de a fi acceptata de catre copiii din tara in care locuia impreuna cu mama sa. Acestea nu au disparut si nu au fost vindecate in profunzime pana in prezent. Dar a inteles importanta tranzitului pentru evolutia sa si datorita incheierii unui ciclu al lui Saturn. Este in contact cu inconstientul sau, reuseste sa lucreze cu simbolurile pe care acesta le creeaza pentru a-i transmite mesajele. Principalele vise pe care le are sunt de natura apocaliptica si religioasa. De curand, a descoperit in cutia postala bentite negre ca de doliu. Le-a interpretat, pe buna dreptate, ca fiind “lucraturi” si a apelat la ritualurile crestine de dezlegare.

Recomandarea mea a fost mai degraba o confirmare pentru ceea ce simtea si intuia ca ar trebui sa faca: sa ramana cat ii sta in putinta in izolare si sa continue practicile de natura spirituala si ritualurile bisericesti.

caz B

Cazul C

31 iulie 1974, Bucuresti, ora 14:00

Cand Saturn i-a tranzitat MC-ul, a renuntat la tot ce o reprezenta ca si persoana cu cariera si a plecat sa-si implineasca destinul. A pornit in lume in cautarea adevarului, tatonand diverse cai spirituale. La prima apropiere a lui Saturn de Scorpion, a avut o calatorie initiatica profund transformatoare in Peru. Cand ne-am intalnit, de curand, i-am confirmat importanta continuarii calatoriilor spirituale, initiatice, ca forma de comunicare cu Dumnezeu. Este practicanta de ritualuri de vindecare a sufletului si spiritului, si, in special, se simte atrasa de celebrarea vietii prin ritualurile mortii. Ingresul lui Saturn in Scorpion o prinde intr-o alta calatorie solitara intr-un loc sfant, un pelerinaj care in sine reprezinta un ritual prin drumul pe care il parcurge si pasii pe care ii are de parcurs. Revelatiile au inceput sa apara cu putin timp inainte de plecarea sa.

caz C

Cazul D

24 aprilie 1985, ora 9:17, Bucuresti

Saturn i-a adus marile provocari in iubire. Teama de abandon este puternica si a devenit si constienta. Aceasta frica a determinat-o ca in relatia cu partenerul sau de viata sa actioneze in asa fel incat sa corespunda imaginii pe care si-a creat-o singura despre femeia pe care si-o doreste el. La prima apropiere a lui Saturn de Scorpion au inceput pregatirile pentru nunta, care a avut loc dupa revenirea in miscare directa a acestuia, in iunie anul curent. Inainte si dupa nunta, descrierea starii sale a fost “am pierdut contactul cu realitatea, nu mai eram capabila sa iau nici o decizie”. La scurta vreme dupa nunta, a aparut si primul conflict major intre ei. In discutia pe care am avut-o a revenit in atentie o problema mai veche legata de practicile vrajitoresti a unei persoane de sex feminin din familie. Pe de alta parte, caderea in gol pe care o resimtea si incapacitatea de a gasi o ancora in interior sau in exterior de care sa se prinda pentru a putea incepe un proces de vindecare, ma determina sa ii recomand sa incerce o terapie psihanalitica. Dar mi-am inghitit vorbele, incercand sa nu o sperii. Insa singura mi-a marturisit ca s-a gandit sa mearga la un psihanalist pentru a incerca sa “revina” la ea. Impreuna, am hotarat sa incerce si practicarea unor ritualuri crestine de dezlegare, dar si meditatii ghidate cu simboluri. Dupa a treia sedinta de meditatie, i-a revenit in minte o imagine vie a persoanei din familie care se ocupa cu practica magiei. A urmat un ritual de iertare si a reusit sa isi deschida sufletul si sa si-l puna pe tava in fata sotului sau. Relatia a cunoscut o imbunatatire. Clienta mea (care imi este prietena, de fapt) se afla intr-un plin proces de iertare si de dezlegare, prin ritualuri dedicate.

caz D

Cazul E

3 august 1981, ora 8:30, Draganesti Olt

Persoana se confrunta cu un conflict de identitate, de putere si de iubire de sine. Tranzitul ii actioneaza casa a III-a si, in consultative, am descoperit o problema legata de relatia cu tatal sau cu care a fost in permanenta in conflict si a relatiei cu fratele sau pe care adesea il apara. Pluto in tranzit ii activeaza casa a V-a a iubirii si creativitatii si ND natal aflat in acest sector. Saturn in tranzit are un efect important in restabilirea relatiei cu sine, prin vindecarea imaginii pe care si-a construit-o in copilarie privind relatia cu barbatii: pe unii ii protejeaza, cu altii se confrunta de la egal la egal. In conversatia pe care am avut-o cu clienta mea, am descoperit ca in inconstientul sau exista dorinta de a domina persoanele pe care le iubeste. In viata sa, au intrat doar barbati care ii scot in evidenta tendinta de control, dar si de conflict direct cu partenerul, reiterand povestea cu tatal. Saturn cere sa rezolve in mod sanatos complexul lui Oedip si identificarea la nivel intern cu propriul tata. Pe de alta parte, i-am sugerat sa isi aminteasca care au fost persoanele din copilarie de care s-a atasat pentru ca au trezit in ea sentimente contrare celor nascute prin relatia cu parintele. Si-a amintit ca le-a iubit pe invatatoarea sa si pe diriginta din scoala generala, imagini feminine cu care a rezonat. Principalul pas pe care l-a facut in calatoria sa spre adancuri, a fost un profund si dureros proces de iertare a sa, a tatalui sau si a fostilor parteneri. Calea pe care a ales-o este de a studia si a practica NLP – Metoda Rezonaz, care are ca instrumente, printre altele, logoterapie, meditatia si hipnoza. La data prezentarii conferintei a sustinut un examen de absolvire si are premisele sa devina un foarte bun terapeut.

caz E

*

Va invitam sa urmariti conferinta, cu acelasi titlul, sustinuta de autoare in cadrul Congresului AAR 2012:

Cookie-urile ne ajuta sa ne furnizam serviciile. Prin utilizarea serviciilor noastre si navigarea prin acest site va exprimati acordul cu privire la utilizarea cookie-urilor. Detalii

Cookie-urile ne ajuta sa ne furnizam serviciile. Prin utilizarea serviciilor noastre si navigarea prin acest site va exprimati acordul cu privire la utilizarea cookie-urilor.

Close