Complemente arhetipale sau tiparele morfo-astrale
Când Soarele, Luna si Ascendentul sunt în semne masculine într-o temă astrală a unui bărbat, arată un om care nu are, chiar deloc, trăsături feminine, iar sensibilitatea lui nu prea sugerează vreo legătură cu anima – termen psihanalitic desemnat de Jung și care sugerează partea feminină a unui bărbat, după cum animus este partea masculină a unei femei.
Se pare că acest nativ funcționează pe tiparul eroului, mintea şi acţiunile sale, de la idee la idealuri, în esenţă, devoalează masculinitate. Crede în ceea ce face şi că sentimentele sale sunt cele care sunt pentru că aşa trebuie să fie. Are, în schimb, probleme legate de femei, de a comunica cu ele, de a afla care sunt aşteptările acestora de la el pentru că nu este conştient de propriile proiecţii exterioare. Rareori realizează ce spun femeile despre el atunci când afirmă că are dificultăţi în a le accepta ca pe egalele lui, ca fiind dotate cu raţiune. Femeia trebuie să aibă multă răbdare şi să depună eforturi serioase pentru a reuşi să ajungă la un numitor comun cu un asemenea bărbat.
Cu toate acestea, mental şi ideal, un asemenea nativ este capabil de relaţii intelectuale şi chiar spirituale puternice. El poate proiecta asupra femeii inconştientul „anima”, trăieşte acut senzaţia că valorizează astfel esenţa feminină, dar că aceasta nu este capabilă să se ridice la nivelul aşteptărilor sale. Datorită acestei idealizări a femeii, nativul trece fără niciun regret de la o femeie la alta, atitudine psihologic desemnată drept „donjuanism”, incapcitatea de a se stabiliza la un anumit set de principii, idealuri şi la un anumit tip de femeie, pentru că el mereu va căuta o imagine diafană, fie o femeie de basm înotând în mătăsuri şi dantele (posibila reminiscenţă a hetairei sau odaliscei), fie femeia „glamour” din paginile revistelor, o păpuşă, o fantoşă a reprezentării femeii din ultimele două secole.
Ce este mai grav la acest nativ este că iubirea sa – intensă şi dominatoare – poate deveni, din punct de vedere fizic, violentă, agresând-o pe femeia pe care o iubeşte, la început verbal, şi poate culmina cu agresiunea fizică la propriu pentru că nu poate pune de acord proiecţia mentală asupra femeii iubite cu idealul din sufletul său (anima). Este combinaţia frecvent întâlnită în temele bărbaţilor care nu înţeleg că femeia este egala lor, că ea vine să completeze ceea ce lipseşte ca să fie un cuplu, care are personalitate, că poate trăi fără ajutorul lor şi că poate alege drumul pe care vrea să meargă – soţii violenţi şi agresivi, violatorii sau criminalii care ajung să-şi suprime victima (vezi frecvenţa omorurilor din aşa-zisă dragoste neîmpărtăşită).
Dacă unul din luminarii este în semn feminin şi celălalt în semn masculin, iar Ascendentul în semn feminin, suntem în faţa bărbatului cu un libido bine echilibrat, deoarece raportul dintre masculin şi feminin dă câştig de cauză sexului. Acest nativ se descurcă în hăţişul problemelor personale pentru că el nu se mai simte stresat, copleşit, de supra- sau subdezvoltata imagine a femeii din subconştient. Se simte bine în pielea sa, mai mult, se simte confortabil în situaţia de a confirma sau infirma aşteptările pe care le are o femeie de la el.
Ca o paranteză, când unul dintre luminarii este în semn masculin, iar celălalt în semn feminin, avem un nativ conştient de propria masculinitate, care însă tinde să destabilizeze echilibrul de care vorbeam anterior. Motivul ţine mai mult de incompatibilitatea dintre principiul masculin în sine şi comportamentul excesiv masculin, de tip „macho”, de exemplu, ultimul nefiind un dat natural, ci, mai degrabă, un act de mimetism al masculinităţii – modă, mentalitate, educaţie, ascensiune socială, reuşita socială ş.a. care să protejeze propria sensibilitate – glumele la adresa timidității sale, covârșitoarea influență a cuvintelor mamei sale că „tare mult i-ar fi plăcut să fie fată”, alegerea unor relații nepotrivite sau a unor femei care l-au luat mai mereu în glumă la pubertate sau în adolescență.
„Anima” funcţionează, în acest caz, precum o priză de împământare, ceea ce sugerează că nativul înțelege instinctiv femeile, se simte bine și confortabil în compania lor. Influența mamei – nevoia inconștientă de sentiment este mai puternică și intrinsecă decât a tatălui – se leagă de nevoia inconștientă de imagine socială. Este mult mai intuitiv, emotiv și sensibil, altfel decât sunt sau ar trebui să fie unii bărbați. Acest lucru poate induce neliniște și angoasă pentru că lui îi este dificil să-și proiecteze senzațiile și emoțiile într-o societate tipic patriarhală, o lume dominată de bărbați. Dacă el nu conștientizează aceste nevoi, ar putea deveni excesiv de emotiv, dificil și irascibil sau proiectează propriile nereușite asupra femeilor din jur, de regulă asupra partenerului sexual, și o face răspunzătoare de toate eșecurile, toate neȋmplinirile și toate relele din viața lui.
Ascendentul în semn feminin într-o temă astrală masculină arată un om care va avea probleme datorită timidității și afectivității sale, semnele feminine, de regulă, lucrând excelent în viața femeilor. Mai mult decât își dorește, realizează că el nu va fi niciodată tipul „macho” pentru simplul motiv că emotivitatea sa îl face vulnerabil. Aceste contrarii, la nivel de subconștient, îi lipsește pe acești nativi de încredere în sine și în propria masculinitate și devin, astfel, atipici vis-a-vis de comportamentul lor social – aici am urmărit atent tendințele homosexuale, dar și temele astrale ale transexualilor sau ale hermafrodiților și am remarcat că sunt implicate casele de afectivitate și sexualitate (a 4-a, a 5-a, a 8-a și, uneori, a 12-a). De exemplu avem un Rac, nativ cu Soarele în semn feminin, cu Ascendentul în Rac, semn feminin, cu o încărcătură astrală pe casele de afectivitate și sexualitate (casa a 4-a și a 5-a), Pluto în Scorpion, semn feminin, în Casa a 5-a, conjunct cu Luna Neagră, cu Uranus și cu Chiron. Unii astrologi, cum sunt Melanie Reinhardt și Noel Tyl, susțin, de asemenea, că și prezența lui Chiron în casa a 5-a poate sugera abuzul sexual în copilărie. Interesant este că „anima”, în cazul acestui nativ, s-a modelat și a codificat sentimente, trăiri și experiențe ale mamei, nu doar ca prim model pe care l-a avut în viață, ci încă din perioada intrauterină, dacă luăm în considerare afirmațiile lui Richard Tarnas și ale lui Stanislav Groff, specialiști în astro-psihologie transpersonală. Într-adevăr, nativul nostru face parte dintr-o familie cu şase copii, crescuți greu de părinți, un tată afemeiat și alcoolic, condiții mizere, el fiind singurul băiat, mamă deseori abuzată în perioada sarcinii și după aceea.
Cu toate acestea, sunt nativi la care senzitivitatea și emotivitatea au fost canalizate creativ. Aceștia sunt deschiși și suficient de curajoși să lege relații afective, altfel decât cele de tip maternal sau fraternal cu o femeie. Unii însă au devieri, prin compensare inconștientă a proiecției „anima” distorsionate, și devin duri, adesea agresivi și violenți. De ce? Datorită compensării de care am amintit, își camuflează și-şi protejează sinele sensibil şi emotiv.
În cultura occidentală, un bărbat nu dă dovadă de masculinitate dacă plânge, dacă este prea timid sau prea senzitiv emoţional. El nu are voie să simtă altfel decât o fac bărbaţii, mit masculinităţii perpetuat de-a lungul mileniilor şi, astfel, un asemenea nativ ajunge, exact ceea ce pomeneam mai sus, să zburde de la o femeie la alta, dezvoltând sindromul „donjuan”, dovedind prin aceasta societăţii în care trăieşte, printr-o sexualitate exacerbată, că este bărbat. Dar, atenţie, sexul nu este o garanţie a securităţii interioare, pentru că de fiecare dată, cu fiecare femeie care apare în viaţa lui, el trebuie să se reconecteze la tamburul sensibilităţii sale, tambur care, cu vremea, nu va mai rezona aşa cum trebuie. Acesta trebuie să se gândească la sine prin prisma ideii de om, nicidecum de gen şi, atunci, simţindu-se bine în mediul său interior, şi securitatea emoţională este asigurată.
Soarele, Luna şi Ascendentul în semne feminine în tema astrală a unei femei este tipul de feminitate cel mai puternic, deoarece imaginea subconştientă a Mamei este extrem de pregnantă. De timpuriu, ea va deveni conştientă de puterea ei ca femeie şi, de aici, poate avea unele probleme cu celelalte femei sau cel puţin cu unele. În psihicul său, imaginea bărbatului este una difuză, neclară şi, astfel, tinde să proiecteze asupra fiecărui bărbat pe care îl întâlneşte o imagine nerealistă, ceea ce îi face pe aceştia să se ridice foarte greu la nivelul idealului său şi, de aici derivă complicaţiile şi eşecurile sentimentale. Imaginea pe care o are despre bărbat este una desprinsă din romanele cavalereşti, cu bărbați în armură strălucitoare, domniţe şi alte cele sau din romanele de duzină.
Cu un „animus” (imaginea bărbatului) exaltat proiectat, aceste native se aşteaptă ca bărbaţii lor să facă toate treburile pentru ele, lucruri pe care însă ele ar trebui să le facă. Conştientizând că aşteptările lor privind bărbatul sunt unele nerealiste, că doar ele aşteaptă ca bărbatul să se ridice la standarde imposibile, vor realiza că greşesc, că ele sunt cele care creează puterea psihică în sine.
Dacă unul dintre luminarii şi Ascendentul sunt în semn feminin şi celălalt luminar este în semn masculin sau luminariile în semn feminin, iar Ascendentul în semn masculin, nativa are un libido echilibrat, deoarece, aşa cum spuneam şi la temele masculine, raportul dintre feminin şi masculin dă câştig de cauză sexului căreia îi aparţine. Se descurcă mai uşor cu problemele personale pentru că ea nu este stresată de imaginea inconştientă a bărbatului, copleşitoare sau subdezvoltată, ea se simte foarte bine în pielea ei şi este conştientă de rolul său, atât în societate, cât şi în familie. Un exemplu în acest sens este Patricia Kaas, care, deși marcată de o mare sensibilitate, a suferit de pe urma relațiilor dezastruoase, a găsit întotdeauna echilibrul între percepția porpriei imagini și reflexia acesteia în social (Ascendentul și Luna în semne feminine – Capricorn, respectiv Fecioară, Soarele în semn masculin – Săgetător).
Unul din luminarii în semn feminin şi celălalt, împreună cu Ascendentul, în semn masculin sau luminariile sunt în semn masculin, iar Ascendentul este în semn feminin în tema natală a unei femei, se referă la cea care se simte mai bine în prezenţa bărbaţilor decât în cea a femeilor. Nu este în pierdere emoțională pentru că subconștientul ei este controlat mai mult de „animus” ceea ce determină un soi de masculinizare socială și afectivă – este puternică, este egala bărbatului, este om politic, conduce o afacere prosperă, este stăpână pe destinul ei, lucrează cot la cot cu bărbații. Să ne amintim doar de Doamna de Fier, Margaret Thatcher (Soare, Lună în semne masculine – Balanță, respectiv Leu, iar Ascendentul în semn feminin – Scorpion) sau de urmașa sa într-ale politichiei, Angela Merkel (Luna, Ascendent în semne masculine – Vărsător respectiv Săgetător, Soarele este în semn feminin – Rac)
Aceste femei au o imagine care adesea ajunge reprezentativă, chiar agresivă, încât personalitatea lor nu este atât agreată, cât este de dominatoare. Ele voalează inconştient sinele feminin, consideră arhetipul masculin drept superior şi demn de urmat şi luptă, în niciun caz să le domine, ci să le fie egal şi chiar resping ideea maternităţii. Valorile sale sunt centrate pe dezvoltarea intelectuală şi profesională mai mult decât pe afectivitate sau relaţii personale apropiate şi, cu toate acestea, doresc ca poziţia şi condiţia de femeie să le fie respectate. Dacă realizează capcana, reuşesc destul de uşor să armonizeze cele două laturi ale personalităţii şi să-şi vadă de viaţa lor.
În sfârşit, când Soarele, Luna şi Ascendentul sunt în semne masculine, întâlnim femeia super-intelectuală. Ea este convinsă că tot ceea ce face, tot ceea ce spune și orice emoție ține, mai degrabă, de mental decât de o anumită stare afectivă. Dorește constant să i se confirme că este femeie, motiv pentru care tovărăşia bărbaților este necesară. Deși arată foarte bine, este convinsă că i se spun aceste lucruri doar pentru a o gratula. De fapt, în subconștientul ei, nu este sigură de feminitatea sa și atunci recurge la gesturi provocatoare, punându-și în evidență tocmai acele atuuri care o fac să fie sexy. Atrage permanent atenția asupra sa și se înfurie când cineva îi spune acest lucru. Este femeia-problemă, femeia inaccesibilă sau frivolă, distantă sau capricioasă, iar bărbații nu știu cum să se comporte cu ea. Comunicarea ei este una mentală și nu una emoțională. Uneori această problemă se rezolvă prin găsirea unui loc de muncă sau a unei colectivități în care să se simtă ca într-o familie mai mare. Exemplul tipic este diva de cinema, jurnalista sau crainica de televiziune, pentru care ideea de feminitate asumată se reduce la un statut greu de atins de ceilalți, dar pentru care ea muncește din greu.
*Articolul face parte din numarul aniversar “Astrele – 10 ani”: http://10ani.astrele.ro/