Psihanaliza astrala

Autor: Gabriela Dima (Minerva)
(articol extras din conferinta sustinuta la simpozionul AAR Astro-Festival 2011)

Psihanaliza astrala

Psihanaliza astrala

Elemente de astrologie psihanalitica

De ce sa ne intoarcem la comuniunea cu cosmosul?

In domeniul psihologiei traditionale, exista mai multe teorii cu privire la modul in care se formeaza personalitatea noastra. Cu toate acestea, teoriile amintite recunosc numai planul material al existentei. Cercetarea asociatiilor si a evaluarilor personale presupune existenta, in general, la natura umana, la nou-nascut cat si la adult, a anumitor trasaturi cunoscute sub denumirea generica de predispozitii fizice sau potential. Mi-am dat seama ca teoreticienii, atunci cand vorbesc despre aceste insusiri, nu se raporteaza si la cadrul cosmic care da o perspectiva mult mai larga asupra naturii umane. Si atunci mi-am spus, domnule, pentru mine, ca astrolog, teoriile traditionale sunt incomplete.

De-a lungul istoriei, relatia omului cu natura a fost una reductiva, de diminuare in fata cosmosului, dar totodata de raportare la planul material, de ierarhizare a nasterii in functie de elementul rational – conditie sociala, educatie, credinta s.a. Aceasta perspectiva l-a separat, l-a rupt, ca sa spun asa, de mama natura, dar si de ciclurile universului. Trebuie sa spunem, cu regret, ca omul modern nu se mai identifica cu pamantul si cosmosul. Ori ca sa intelegem de ce psihologia prin prisma astrologiei ofera o imagine la scala reala a existentei, Omul are nevoie de o viziune mai larga despre el insusi, iar astrologia moderna ofera aceasta perspectiva. Cu toate acestea si in prezent astrologia trebuie dovedita, desi ea a precedat stiinta care astazi ii cere dovezi care sa o valorizeze. In cartea sa, Astrologie, Psihologie si Cele patru elemente, Steven Arroyo afirma la un moment dat: “aproape fiecare cultura pe care o cunosc a avut o forma de astrologie, iar acest lucru nu poate fi atribuit lipsei ei de iluminare, ci mai de graba sentimentului de unitate cu cosmosul.”

Prejudecatile, precum si aderarea la diverse teorii stiintifice, au ridicat un zid in calea afirmarii si sustinerii comuniunii cu cosmosul, astfel incat, cu timpul, publicul larg, dar si oamenii de stiinta au devenit dependenti de realitatea materiala. Sinteza de informatii si teorii moderne au readus insa in actualitate nevoia de intoarcere spre cosmos si implict spre astrologie. Adeptii scolii de astrologie psihanalitica, dar si filosofi si teoreticieni de talie internationala, cum sunt Joseph Campbell, L.L.White, Alexei Rudin, Houston Smith  sau Hans Stossel, sunt de parere ca astrologia a revenit puternic in actualitate deoarece omul modern nu mai are o mitologie viabila. In timp ce stiinta a imbunatatit vizibil viata noastra, omul a inceput sa-si dea seama ca nu poate conta doar pe datele statistice oferite de aceasta ca sa gaseasca raspunsurile de care are nevoie. Pentru a valoriza creativ descoperirile din domeniul psihologiei sau al sanatatii, trebuie sa fim cu adevarat deschisi spre Univers, iar daca suntem deschisi terapiilor complementare, normal ca pendulam intre caile neortodoxe de cunoastere si cele neconventionale.

Oamenii de stiinta au ajuns sa creada ca exista un model de organizare, invizibil, “in termen”, de trai lucrurile, un fel de model psihologic constient care ghideaza si determina forma de energie pe care acesta si-o va asuma. Aceste “model formativ” se regaseste in mai toate teoriile stiintifice, de la teoria evolutionista la cea a dezvoltarii umane fizice si psihice.

In Evul Mediu se spunea ca fiecare clasa de lucruri poseda o esenta (“essential” sau “quidditas”), iar aceasta esenta era considerata nu o calitate statica, cat mai degraba o sursa de activitate. Aceasta esenta a fost fundamentul gandirii epocii. Pentru filosofii medievali, formele observabile din natura nu erau entitati statice, ci ideile intrupate (gandirea platoniciana preluata pe filiera aristoteliana). Sursa acestor idei a fost vazuta ca Mintea Universala, domeniul si depozitul de esente sau de arhetipuri ale tuturor formelor existente in natura si a tuturor ideilor in care Omul poate sa creada. Conceptul de Minte Universala este, daca vreti, similar celui de inconstient colectiv pe care il va impune Jung.

Fizica moderna revine la aceste idei vis-a-vis de ceea ce vedem in lumea materiala. Ni se spune ca unda exterioara este baza vibrationala a energiei. Particula materiala a devenit un model extins. Ce a fost gandit ca fiind un atom in lumea materiala este vazuta astazi ca un camp de energie. Din nou, conceptul arhaic de Minte Universala modeleaza activ toate formele.

O noua intelegere a principiilor formative ale universului nu numai ca ne-ar putea ajuta sa intelegem legile fizicii, organizarea biologica sau cum lucreaza mintea, ci ne-ar aduce mai multa liniste interioara. In astrologie, fiecare individ este considerat o expresie unica, un Intreg de principii universale, modele si energie care functioneaza in tipare cosmice. Zodiacul a fost considerat de astrologii din vechime si de catre filosofi drept sufletul naturii, cel care da forma si viata. Astrologia este limba principiilor universale arhetipale, o modalitate de a percepe forma si ordinea din viata fiecarui individ, un mod de a arata simbolic ca fiecare persoana in parte este o entitate unica care functioneaza pe baza acestor principii. Individul este forma unica care exprima sintetic relatia dintre factorii universali. In termeni moderni, Universul este un proces continuu care functioneaza printr-o infinitate de interconexiuni energetice. Campul energetic al oricarei persoane este legat intim de campurile energetice ale celorlalti, de campul energetic teluric, dar mai ales campul energetic cosmic.

Prin intelegerea factorilor universali care opereaza in noi, putem obtine o mai buna intelegere a principiilor universale ale vietii insasi. Stiinta accepta amprenta digitala, electrocardiograful sau encefalograful ca fiind instrumente utile si modele unice ale relativitatii manifestarilor energetice si vibrationale. Harta natala este o modalitate prin care Universul ne permite sa intelegem modul cum functioneaza ritmurile cosmice si energiile primare, arhetipale, in fiecare dintre noi. In psihologie, conceptul care opereaza la toate nivelurile, inclusiv cel universal, este cel definit de Carl Jung ca fiind arhetipul. Acestea nu sunt structuri fizice, dar ar putea fi comparate cu structura interioara a unui cristal care joaca in interiorul acestuia rolul de lichid amniotic. Desi nu are o existenta materiala proprie, arhetipul in sine este un concept, nu este un obiect, nu este lucru, ci doar o posibilitate de reprezentare apriorica. De asemenea, Jung a fost convins ca natura reala a arhetipului nu este susceptibila de a fi constienta, ci ca este transcendenta, ceva ce trece dincolo de constient, intr-un spatiu mult mai profund si vast. Abia in anii `70, dr. Edward Whitmont, psihiatru de factura junghiana, a afirmat ca simbolurile astrologice ale planetelor sunt campuri energetice arhetipale si defineste astfel arhetipul ca fiind “un model cosmic universal si dinamic”.

Daca arhetipurile sunt fundamentul vietii psihice si daca ele sunt prea subtile sau transcendente pentru intelegerea constienta imediata, atunci este deosebit de important si imperios necesar sa avem un limbaj care sa descrie realitatea lor. Putem cel putin sa incercam sa intelegem cum functioneaza acestea si ce inseamna ele pentru noi doar prin abordarea stiintei care se ocupa cu astfel de lucruri – ASTROLOGIA. Indiferent ce eticheta am folosi pentru a sugera aceste principii universale, arhetipuri, esente sau principii formative nu este mai putin adevarat ca intr-adevar exista astfel de forte si, in mod constant, ele ne influenteaza. Iata macar un motiv pentru care unii psihologi si psihiatri au inceput sa foloseasca astrologia ca pe un instrument de intelegere a dinamicii personalitatii pacientilor lor. Ei au inteles ca predispozitia psihica innascuta a unei persoane poate fi exprimata, intr-un mod propriu, in tema natala. Jung a scris ca astrologia include suma tuturor cunostintelor vechi de psihologie, inclusiv predispozitia innascuta spre anumite caracteristici fizice, precum si succesiunea perioadelor de criza din viata unui om si pe care el le-a insumat sub termenul generic de “sincronizare” sau “sincronicitate”. Dr. Whitmont afirma, plecand de la aceasta idee, ca aplicarea tehnicilor de astrologie intr-un sens mai larg, poate deveni un instrument de valoare pentru cel care exploreaza profunzimile psihicului, cum ar fi interpretarea viselor. Acestea din urma ar da informatii  nu doar despre evenimente viitoare sau despre anumite trasaturi de carater, ci si despre dinamica inconstientului, precum si despre modelul dupa care omul ar reactiona pe tot parcursul vietii sale, luand propria individualitate ca pe o modalitate caracteristica de exprimare a Intregului cosmic.

Astrologia a fost definita la un moment dat drept astronomie aplicata in scopuri psihologice. Tema astrala interpretata de un astrolog nu ofera doar o imagine sintetica a ereditatii unei persoane, ci scoate in evidenta si potentialul latent si sugereaza si directiile in care este nevoie de crestere, de fapt, in esenta,  tema natala nu este altceva decat o harta simbolica a procesului de autocunoastere si de manifestare a unor calitati sau insusiri pe care trebuie sa le constientizam. Astrologia este o teorie completa a personalitatii, unificatoare si care ofera fundamentul pentru toate celelalte teorii. Ea cuprinde atat simboluri matematice, cat si un limbaj simbolic al vietii sintetizat intr-un sistem care este mai larg decat oricare altul. Astrologia prezinta, prin caracterul sau atotcuprinzator, tipuri de caracteristici care descriu cu acuratete diferentele individuale unice, precum si modelele de exploatare a energiei cosmice constientizate si, astfel, dezvaluie functionarea armonica a legilor universale, a polaritatilor, precum si a energiilor psiho-fizice ale fiecaruia.

Cand psihologia intalneste astrologia

Introducerea astrologiei in lumea psihologiei a inceput in jurul  anului 1911 atunci cand Carl Jung a inceput sa studieze astrologia. Scopul sau era de a “gasi un indiciu de baza al psihologiei umane”, dupa cum a declarat intr-o scrisoare lui Sigmund Freud. Mai tarziu, intr-o alta scrisoare, afirma: “indraznesc sa spun ca vom descoperi intr-o zi in astrologie o serie de cunostinte, care au fost proiectate intuitiv in ceruri. De exemplu, se pare ca semnele zodiacului sunt imagini ale unor caractere, alte simboluri ale libidoului unde cuvintele descriu calitati tipice ale acestuia la un moment dat.”

Jung a continuat sa scrie despre astrologie. Capitolul doi din Sincronicitate, o compilatie a scrierilor sale, este numit “Un experiment astrologic”, unde descrie unele din experientele sale cu ajutorul astrologiei, ca metoda de a intelege psihologia umana in ton cu natura sa.
Multi oameni au crezut ca Jung a luat-o razna pentru ca a acceptat in munca sa supranaturalul si stiintele oculte, iar altii l-au vazut ca pe un deschizator de drumuri in domeniul influxurilor inconstientului si sincronicitatea  universului. in citatul amintit aseamana astrologia, mai degraba, cu o proiectie de trasaturi pe cer, decat cu conceptul promovat de gandirea populara si anume ca astrologia este o “forta” sau “cauza si efectul” proiectate asupra noastra. Ideea de a privi astrologia ca un sincronism a schimbat directia acesteia pentru totdeauna.

De vreme ce exista inca unii care cred ca pe oamenii astrologia ii indeamna sa faca anumite lucruri, ca astrologia este folosita pentru a ghici sau doar pentru a crea un horoscop oarecare, aceasta este, in continuare, percepua ca inselatoare. Majoritatea insa, stiu ca nu este asa si poate, de aceea, s-a constituit o noua ramura a astrologiei, diferita de astrologia clasica si a carei popularitate este in crestere; este vorba despre acea ramura a astrologiei care se bazeaza, in esenta, pe lucrarile lui Jung, dar si pe alte metode de psihanaliza. Și chiar daca nu seamana cu nicio alta ramura a astrologiei traditionale, sunt astrologi care, intuitiv, includ filosofia psihologiei umane in activitatea lor.

Premise pentru astrologia psihanalitica

Filosofia isi are radacinile in arhetipurile universale care se regasesc, de regula, in mitologie. Teoria este ca societatea creeaza arhetipurile si zeii, iar mitul simbolizeaza o parte a psihologiei si a personalitatii noastre. Popoarele sumeriene si babiloniene, primele creatoare de mitologii, au creat mituri diferite pentru a intelege modul de functionare al psihologiei umane si a personalitatii. Ei au observat ca cei nascuti atunci cand anumite corpuri ceresti se aflau in anumite puncte de pe bolta cereasca comportau trasaturi specifice. Au speculat apoi aceste momente, asemanandu-le cu zeul care cumula cele mai multe din aceste trasaturi. Erau convinsi ca zeul respectiv ii controla sau proteja pe copiii acestia si, mai apoi, pe adulti in care se transformau. Este situatia din prezent cand spunem ca o anumita planeta este stapana tipologiei respective. Despre un Varsator vom spune ca are trasaturi uraniene dupa cum despre un Pesti vom spune ca are un caracter neptunian sau unul jupiterian. Cu alte cuvinte, Jung vedea aceaste caracteristici ca rezultat a sincronicitatii sau a proiectiei psihologice pe cer.

Psihologia spune ca fiecare dintre noi reflecta aceste arhetipuri sau personaje mitologice in personalitatea noastra. Astrologia arata, prin plasarea si aspectele pe care le fac planetele in tema natala, unde si cum exprimam aceste arhetipuri. De asemenea, astrologia arata cum ne-am dezvoltat, cum am evoluat in copilarie, cum i-am perceput pe parintii nostri, precum si dinamica inconstientului. In cea mai mare parte, astrologia ia in considerare si permite psihicului sa preia evenimentele (experienta) din mediul exterior pentru cresterea spirituala, dar si pentru a crea o mitologie personala a individului.

Mitologia personala reprezinta totalitatea povestilor, amintirilor, evenimentelor din familia unui individ, de la statutul social la cutume, la ansamblul de credinte, traditii, eresuri, mentalitate, obiceiuri s.a. Este evident ca o femeie care se naste cu un Marte bine sustinut va dezvolta o mitologie si va avea un stil de viata specific nu doar gratie sustinerii martiene, ci si locului in care s-a nascut. Intr-un fel il va trai pe Marte exaltat, sa spunem, femeia din Occident, care se bucura de toate binefacerile civilizatiei si intr-un fel, dar la fel de personal, o femeie din lumea a treia.

Astrologia psihanalitica ofera premisa de a lua in considerare, cu acuratetea specifica, bineinteles,  data, locul nasterii, traditiile, religia, situatia familiala si nivelul economic ale fiecarui nativ in parte. In acest fel, consilierea prin intermediul temei natale poate fi mult mai eficace si mai precisa.

De exemplu, Marte reprezinta arhetipul afirmarii de sine, al agresivitatii, al sexualitatii, dar si al unitatii. Sa spunem ca, in tema natala a unei femei, Marte in tranzit intra in semnul Scorpion.  La prima vedere, am spune ca avem de a face cu o femeie patimasa, nu senzuala, ba chiar as vorbi despre o oarecare agresivitate si in intimitate. Cu toate acestea, este extrem de fidela partenerului sau si face totul pentru a realiza ce-si doreste, atat in plan profesional, cat si in plan personal si, peste toate acestea, domneste o personalitate foarte puternica. E, vreau sa va spun ca aceasta este o pozitie foarte grea. De regula, acest tip de femeie, daca reuseste in plan profesional, rateaza in cel personal.

Din perspectiva psihologica acest lucru se vede oarecum diferit. Nu se vede ca Marte ar fi bun sau rau, calitatile si defectele planetei, ci el se releva in functie de modul in care individul a reusit sa adapteze arhetipul propriei personalitati. In ce priveste exemplul de mai sus, avem o femeie care niciodata nu-si va gasi partenerul care sa o accepte asa cum este si, daca nu va invata sa-si moduleze aceste aspecte ale personalitatii, niciun barbat nu va sta langa ea, fapt care, inevitabil, mai de vreme sau mai tarziu, poate declansa de la depresia anxioasa sau bipolara la tot felul de psihoze. Sunt situatii insa cand acest tip de femeie nu constientizeaza potentialul arhetipal, acesta fiind inca adanc ingropat in subconstient sau poate fi reprimat, iar aceasta ipostaza se datoreaza in primul rand, cred eu, educatiei, mentalitatii, comunitatii sau societatii din care face parte nativa.

Rolul astrologului psihanalist este, urmarind tema astrala, sa descopere daca acest simbol arhetipal este relevat, iar daca nu, asemeni unui sculptor, sa inceapa sa dea deoparte piatra strat cu strat pentru a scoate la lumina statuia, cum spunea Michelangelo, adica sa afle ce s-a intamplat, de ce potentialul arhetipal a ramas blocat intr-o anume dimensiune a evolutiei nativului. Daca privim unde este plasata Luna, Soarele sau Saturn putem deduce, de exemplu, daca aceste calitati au fost reprimate in copilarie si atunci, la femeia cu Marte in Scorpion, vom intalni frecvent proiectia propriului Marte asupra partenerilor, permitand atasamente profunde, dar in acelasi timp, deprimante, poate, pentru ea. In aceasta situatie, astrologul psihanalist o poate ajuta sa gaseasca modalitatea de a elibera tendintele reprimate intr-un mod pozitiv, constientizandu-le, si, astfel, sa depaseasca momentul critic sau sa se vindece.

O alta intruziune a psihologiei in astrologie si care a dus la formarea astrologiei evolutive este regresia. Daca exista amintiri pierdute sau traume reprimate, astrologul psihanalist poate merge inapoi, pe aspectele planetare (tranzite) pentru a gasi momentul cand s-a petrecut evenimentul, ba mai mult poate aduce la lumina ce anume a determinat trauma sau cine a produs-o, iar regresia poate fi de un real ajutor. Am avut situatii in care un banal “mananca tot din farfurie” a determinat in copilul care a devenit mai apoi adult, o dereglare de apetit si de conduita alimentara care au dus nu doar la dereglari hormonale si la obezitate, ci si la probleme digestive de tip hernie hiatala, gastrita sau ulcer gastric ori duodenal. Omul nu se ridica de la masa decat dupa ce golea farfuria, indiferent cat de mare ii era portia.

Conflictul ca proiectie exterioara

Pe de alta parte, sa nu uitam, conflictul rezida in noi toti si este o proiectie  exterioara frecventa. Analizati un moment relatia voastra cu cei apropiati. Pentru a gasi un conflict nu este musai sa privim doar aspectele care simbolizeaza diferite tipuri de relatii intre arhetipuri (planete). Un aspect planetar descrie ceea ce asteptam de la o relatie sau de la o situatie. De exemplu, Luna in Fecioara in opozitie cu Saturn arata relatia dintre nativ si mama sa ca fiind una distanta, rece si critica. Este o pozitie pe care am intalnit-o frecvent la femeile necasatorite care, din dorinta de a-si apropia mama, au facut de la studii academice, la casatorie si statut social si tot nu au obtinut apropierea dorita. Relatia a ramas tot dificila, iar mama in continuare o critica, chiar si pentru ca s-a intors de la serviciu cu trei minute mai tarziu sau umbla in pijama prin casa la o anumita ora din zi. Am avut si situatia inversa, cand mama a venit la mine, neintelegand relatia cu fiica sau fiul. Surpiza a fost sa constat ca acestia au fost copii nedorinti sau doriti doar de unul din parinti, ca i-a privit mereu ca pe o povara si nu ca pe ceva care facea parte din ea. Analizand tema astrala a mamei si a fiicei am descoperit similitudini uimitoare – aceeasi relatie saturnina cu mama, aceeasi forta plutoniana din ambele parti, ceea ce ma face sa cred ca solutia se gaseste in tema natala a bunicii materne in relatia, atentie, de asta data, cu tatal.

Conflictul este unul constant, pe de o parte cu noi insine, pe de alta cu ceilalti si se regaseste in pozitia planetelor, semnul in care sunt, precum si casele pe care le ocupa. Conflictul este unul fundamental, este o constanta si odata reperat in tema astrala putem construi modelele comportamentale in relatia cu noi insine si in relatia cu ceilalti, putem reaera disfunctionalitatile si momentele de blocaj care fac sa repetam esecul parintilor nostri intr-un anumit domeniu, de exemplu. Ne este teama de rau si cautam sa intelegem ce anume ne poate face rau; Luna slab aspectata sau pozitionata si un Saturn puternic sau sustinut ne pot sugera ca noi cultivam figura clasica a mamei, a ideii de maternitate prin excelenta, in ciuda faptului ca suntem respinsi sau ca incearca sa ne domine. Si, Doamne, cat rau fac aceste mame!

Este extraordinar sa poti arata clientului care este conflictul sau interior, de unde pleaca, ce lectii karmice are de invatat, iar tu ca astrolog psihanalist sa-l poti indruma spre eliberare, spre constientizarea si acceptarea starii de fapt, in fond si la urma urmei.

Autori de referinta in domeniu sunt Dane Rudhyar si Robert Hand. Operele lor sunt introspective, cu trimitere directa la felul in care lucreaza inconstientul si releva legatura strinsa cu astrologia. Pot spune cu mana pe inima ca mie mi-au schimbat directia in studiul astrologiei lucrarile lui Stephen Arroyo. intai i-am cumparat lucrarile in engleza, apoi au aparut traducerile pe piata romaneasca, tot asa cum Keneth McAll, cu a sa Vindecarea arborelui genealogic, mi-a schimbat atitudinea vis-a-vis de spiritualitate.

Inconstientul personal, colectiv si cosmic

Sigmund Freud este considerat a fi “descoperitorul” “inconstientului individual” ca fiind acea parte a psihicului care contine experientele neplacute sau traumatice suprimate de mintea constienta.

Jung merge un pas mai departe fiind de parere ca nu exista doar un individ, ci si un “inconstient colectiv” care contine psihic imensa mostenire a evolutiei umane. Potrivit lui Jung, aceasta mostenire renaste in structura fiecarui individ. Medicul psihiatru Fritz Riemann, un pasionat de astrologie, co-fondator al Academinei pentru Psihanaliza si Psihoterapie din Munchen, introduce un al treilea concept, cel de “inconstient cosmic” care se pare ca reflecta participarea noastra la ordinea, ritmul si legitatile cosmice care ne marcheaza si care s-ar regasi in tema astrala a fiecaruia.

Visele pot fi considerate o poarta de acces atat la nivelul inconstientului personal, cat si la nivelul inconstientului colectiv. Visele cu cifre, cu mersul prin Intuneric  sau cu copii mici, simbolul inocentei, sunt simboluri care reprezinta o legatura cu dimensiuni de care noi nu suntem constienti. Acestea pot genera anumite asocieri pe care noi nu am putea sa le percepem cu mintea rationala. Jung a descoperit ca multe dintre aceste simboluri au un caracter universal. Ele pot fi gasite in miturile si povestile tuturor popoarelor si arata “cunoasterea” sau “intelepciunea” comune tuturor oamenilor. Jung a numit, prin urmare, aceste imagini primordiale “simboluri” sau “arhetipuri”. Imaginile primordiale despre sine nu pot fi descrise cu exactitate. Liz Greene si scoala de astrologie psihanalitica le vede ca fiind modele de energie care se exprima in intreg mediul nostru. Desi ele insele nu au nici o forma clara, se exprima in simbolurile lumii in care traim, ale mediului in care evoluam.

In acest sens, sistemul solar poate fi vazut ca simbol al unui asemenea model de energie care se reflecta, in orice moment, in toate formele de viata, de la organismele unicelulare la om ca individ.     Tema astrala individuala este o reprezentare simbolica a acestor modele de energie. In aceste simboluri putem vedea potetialul personalitatii nativului.  Jung descrie  planetele ca  fiind “zei”, simboluri sau puteri ale inconstientului. Cu toate acestea, acesti “zei” lucreaza diferit de la un individ la altul. Potrivit astrologiei, simbolul astrului diurn reprezinta nucleul, centrul, figura regelui sau seful, precum si forta vietii creatoare care se regaseste in fiecare individ. Aceste interpretari pot fi deduse din acest simbol fara ca atitudinea sa fie arbitrara.

Scoala de astrologie psihanalitica descrie simbolul ca fiind modul principal de exprimare al inconstientului. Referitor la el se spune ca un simbol sugereaza sau deduce un aspect al vietii, care este inepuizabil in interpretarea sa si, in cele din urma, scapa tuturor eforturilor noastre de a le constientiza.  Un simbol central arhetipal in astrologie este insusi cercul care semnifica cerul, cerul fictiv cu care operam in comparatie cu cerul real cu care lucreaza astronomia. In toate culturile, cercul este considerat a fi un simbol de plenitudine. In acelasi fel, harta astrala a fiecaruia reprezinta integritatea individului si arhetipul sinelui.

Complexul

Dintre toate disponibilele psihologice, cele mai multe perspective de utilitate in astrologie le are complexul si este unul dintre cele mai profunde caracteristici. Avem cu totii complexe, ele sunt cele care ne tin in viata, ele sunt profesorii nostri, sunt esentiale pentru noi.  In ceea ce priveste complexul, Liz Greene si Steven Arroyo, spun ca este unul…complex, dar extrem de valoros ca un model psihologic, deoarece acesta poate sa dea o intelegere remarcabila in dinamica unui horoscop.

La scara primara, putem cauta sa intelegem complexul in conflictele personale si am vedea mai clar dinamica familiei. Sau putem vedea complexul dintr-o perspectiva mitica ori arhetipala si sa accesam putin cate putin din intelesul profund  care se ascunde in spatele persoanei prin experienta de viata, dar si ca model de dezvoltare. Ambele opinii sunt valabile. Ceea ce este uitat este ca aceste accesari sunt un model psihologic de viata.

Sigmund Freud s-a axat pe conceptul de complex pentru a putea sa descrie modul de functionare al inconstientului. Carl Jung a avut ideea de a duce mai departe aceasta explicatie prin descrierea modului in care inconstientul este format din energii primare sau, ca sa folosim termeni jungiene, arhetipuri, si care se afla, de asemenea, in inconstientul colectiv. Noi, ca astrologi, le numim planete, semne si constelatii.

Cum devin arhetipurile complexe

Cand ne identificam prea puternic cu un arhetip, la nivel inconstient, datorita unui traumatism sau neglijarii emotionale, atunci arhetipul se transforma in  complex. Planeta este arhetipul primar, iar semnul in care se afla, arata cum se va manifesta acesta. De exemplu, daca un copil are un tata care il respinge (neglijare emotionala), baiatul incepe sa caute un tata care sa-l inlocuiasca. Soarele in Sagetator si in patrat cu Saturn vorbeste despre un tatal care straluceste, este sportiv, bonom si placut de ceilalti (copiii ii vor idolatriza tatal). Dar cand tatal va incearca sa-si controleze fiul, deja intram in zona complexului legat de tata. Copilul isi va cauta parintii (eroii) in alta parte si va intra intr-un soi de competitie pentru atentie cu ceilalti copii, iar mai tarziu cu alti barbati. Aspectul de patrat se va manifesta prin imposibilitatea de a avea incredere in barbatii de tip sportsman, chiar daca nu va fi in conflict deschis cu ei. Copilul isi va revarsa furia si frustrarea, dar si speranta spre acesti oameni. El isi va proiecta nevoia de tata, pe care il dorea numai pentru el, care sa fie doar eroul sau, precum si toata furia si frustrarea asupra barbatilor din aceasta categorie. Cele mai celebre sunt, desigur, complexul paternal sau al tatalui si complexul maternal sau al mamei.

Complexul paternal

Arhetipul saturnian este un element distinct in “complexul oedipian”, care este unul de control si dominatie. Saturn a concurat cu copiii lui pe care i-a inghitit imediat dupa nastere pentru a pastra stapanirea asupra lumii si, implicit, a Universului. El reprezinta “parintele” complex, un tata care este disciplinat, dominator si controleaza totul, care stie intotdeauna ce este mai bine pentru copiii lui.
Saturn in aspect cu:
•        Soarele este tatal erou, “eroul” complex, cel care este curajos si drept;
•        cu Jupiter avem tatal generos;
•        cu Mercur, tatal inteligent si vorbaret;
•        cu Marte avem tatal sportiv dinamic, dar care, totodata, nu are rabdare si devine agresiv;
•        cu Pluto este tatal meditativ, care gandeste profund, dar care are accese de paranoia, cu furii explozive, puternic si care controleaza tot si toate;
•        cu Uranus avem tatal extravertit, gata intotdeauna sa dea o mana de ajutor persoanelor care au probleme in a se apropia de copilul lor;
•        cu Neptun gasim tatal visator cu planuri de viitor care nu se vor implini niciodata;
•        cu Chiron, tatal intelept, dar o intelepciune dobandita in urma propriilor rani emotionale si care este capabil sa-si orienteze copilul in directia corecta;
•        cu Venus avem arhetipul tatalui activ sexual, care este mai atent la propria persoana (cum arata, ce poarta) decat sa se preocupe de familia sa;
•        cu Luna, tatal care pare ca traieste pe alta lume si despre care copiii vor spune ca nu poate iesi in lume fara sa fie supravegheat ca nu cumva sa faca vreo nazbatie.

Complexul maternal

Luna este arhetipul mamei, al maternitatii prin excelenta, cea care ne hraneste, are grija de noi, de organismul nostru, ne insufla dragostea pentru hrana spirituala. Atunci cand suntem lipsiti de dragoste materna, intram in conflict cu noi insine. Strigatul de ajutor este ceva de genul “vreau dragostea mamei mele, chiar daca stiu ca asta ma poate rani”. De exemplu, Luna in Pesti aduce o mare nevoie de a simti dragostea materna, de a fi cufundat in aceasta iubire ca intr-un univers, de fapt, nevoia de protectie de raul din lume. Daca aspectele Lunei natale sunt pozitive, relatia cu mama este cea de care aminteam, dar daca Luna este atacata de aspecte cu planete grele mai ales, dar si cu Marte, nativul dezvolta complexul maternal.

•        Cand Luna este aspectata de Neptun, nativul manifesta nevoia de afectiune mai aparte, dar daca aspectul este unul stresant, induce o teama permanenta fata de abandon si tot timpul va reclama iubirea neconditionata, precum si cultivarea ei. Complexul maternal pentru un barbat va fi o corvoada pentru femeia de langa e, deoarece va proiecta asupra acesteia si figura mamei, nu doar pe cea a iubitei (spalatul ciorapilor, sarutul de noapte buna s.a.). Si nu cred ca intamplator s-a nascut zicala ca femeia intr-o relatie trebuie sa fie cate putin din toate: mama, iubita, amanta, sora, prietena etc.

•        Luna intr-un aspect benefic cu Venus desemneaza femeia afectuoasa care asteapta sa primeasca aceeasi afectiune; daca insa aspectele sunt stresante, dezvolta complexul maternal si se va purta cu partnerul/sotul asemeni unei mame, neintelegand ca el are nevoie, inainte de toate, de o sotie, de o femeie pe care sa o iubeasca. in acel moment, l-a pierdut pentru ca, inconstient, isi impinge sotul/partenerul in bratele altei femei si pe urma, derutata, se consuma, sufera si incearca sa priceapa de ce i s-a intamplat tocmai ei asta! Cu un asemenea aspect, aceaste native au nevoie de o mama care sa le arate cum se iubeste si pentru care mama trebuie sa fie, inainte de toate, un model de feminitate si mai apoi unul de senzualitate.

•        Cand Luna este in aspect cu Marte, mama este perceputa ca ceva dureros si agresiv. Complexul dezvoltat, in caz de aspect dizarmonic, este perceperea iubirii maternale ca pe o durere fizica si, daca am privi in harta unor femei care afirma ca adora masochismul, vom remarca faptul ca Luna este in patrat, opozitie, seschipatrat s.a., asistand astfel la un complex care se manifesta ca pedeapsa.

•        Luna conjuncta cu Saturn da o mama searbada si rece care exercita un control permanent si dur, as spune, asupra odraslei; complexul pe care il induce va face ca fiul/fiica sa caute permanet altceva in spatele figurii inflexibile, exigente si autoritare si care, cu timpul ,va deveni deprimat. La femei, complexul se manifesta prin incercarea obsesiva de a cultiva dragostea fata de o asemenea persoana, constiente fiind de faptul ca orice tentativa de acest fel va esua. Proiectia se va face asupra partenerului de viata  pe care va incerca, la randul ei, sa-l controleze si desi dauiesc iubire, o si resping in aceeasi masura.

Complexul maternal se poate regasi si la barbat prin nevoia nativului de a-si cauta o partenera de viata sau de afaceri care sa semene cu mama sau cauta sprijinul asemanator figurii mamei. De regula, persoana asupra careia se proiecteaza aceste nevoi este o femeie mai in varsta (bona, dadaca, meditatoarea, si mai tarziu, sefa).

Aspectele dintre planetele-arhetip arata natura relatiei, dar si ce asteapta nativii de la o relatie si sunt cei mai buni indicatori pentru a evalua potentialul complex.Sa nu uitam ca putem privi planetele ca pe oameni. Un astrolog psihanalist face aceste comparatii pentru a intelege mai bine complexul, mai ales daca doua sau mai multe planete in interaspect vorbesc despre felul in care se privesc doi oameni (smecher, exigent, arogant, nerabdator, agresiv, protector, iubitor, atent, erou etc.). Toate aceste caracteristici ne pot ajuta sa intelegem mai bine natura complexului.

Proiectia complexului

Un conflict intern, un complex, rezida in subconstientul nostru, iar faptul acesta este invizibil pentru ceilalti pentru ca este ascuns in noi. Pentru a-l exterioriza si a-l constientiza trebuie sa-l putem proiecta asupra celuilalt. La un moment dat devenim constienti de acest lucru si realizam ca vina apartine exclusiv persoanei respective pentru comportamentul lor.

Un exemplu clasic in acest sens este excesul de zel in a se situa de partea moralitatii sexuale. Persoana cu un asemenea comportament, in mod inconstient, releva un complex legat de perversitatea sexuala si se manifesta ca atare, dorind sa iasa in strada si sa spuna lumii intregi ca sexul este o problema imorala care nu ar trebui sa preocupe societatea. Un asemenea om poate gasi cu usurinta adepti. Cu cat o persoana vorbeste mai mult despre un lucru pe care il considera anormal, cu atat devine mai vizibil complexul sau comportamental, ca si molia fascinata de caldura si care se apropie de flacara pana cand aceasta din urma ajunge sa o mistuie. Acest tip de comportament il intalnim la persoanele care, de regula, nu au o viata sexuala implinita.

Un alt exemplu de proiectie este comportamentul in relatie. In cazul in care barbatul sufera de un complex maternal el va proiecta, cum spuneam si mai sus, asupra partenerei de viata nevoile sale afective. Ea va fi responsabila pentru fericirea lui emotionala, sarcina care, cu timpul, se transforma in povara. Daca femeia intra in rolul mamei si, la un moment dat, se opreste, satula sa se tot copilareasca sau de infantilismele sotului, acesta se va replia in sine ca intr-o cochilie si se va comporta ca un copil caruia i s-a luat jucaria favorita, iar daca femeia rezista si nu mai vrea sa intre in rol, relatia fie se poate rupe, fie va duce irevocabil la un consilier pentru a rezolva problema. Proiectia care se realizeaza are doua componente: nevoia lui de a controla si a asigura stabilitate relatiei in care sa gaseasca si dragostea femeii si cultivarea propriul eu, tot asa cum si femeia simte necesitatea de a afla in relatie siguranta emotionala.

Tipuri psihologice si reflexia lor in astrologie

Sunteti probabil familiarizati cu situatia in care spuneti ceva obiectiv si rational, dar partenerul are o reactie emotionala contrara si se simte ranit. Sau ati fost vreodata deranjati de faptul ca sotul sau sotia erau extrem de ponderati si de cu picioarele pe pamant atunci cand dumneavoastra va lasati purtat de val?

Acest fenomen interesant, dar aproape de neinteles, este binecunoscut. In ciuda faptului ca individualitatea umana “se lasa” categorisita, Jung  explica acest fenomen prin clasificarea acestei individualitati in patru tipuri psihologice. Conform teoriei lui, constiinta de sine cunoaste patru moduri principale de perceptie care se exprima in mod diferit, mai mult sau mai putin puternic, in fiecare individ: “gandirea”, “sentimentul”, “perceptia” sau “senzatia” si” intuitia” si care, astrologic, sunt asociate celor patru elemente:” foc”, “aer”, “pamant” si “apa”.

Ele pot fi definite ca doua perechi antitetice: “gandirea” si “sentimentul” sunt opuse rationale (in sensul ca ele valorizeaza si implica judecata de valoare), pe cand “senzatia” si “intuitia” sunt considerate functii irationale, pentru ca ele nu judeca, c,i pur si simplu, lucrurile sunt percepute altfel decat pe cale rationala. Desigur, nu toate cele patru functii sunt la fel de puternice in individ. O functie domina, in timp ce alta tinde sa fie “subdezvoltata”. Pentru a deveni cu adevarat un Intreg, o persoana trebuie sa incerce sa dezvolte toate cele patru moduri de perceptie. Aceasta este o sarcina extrem de dificila, iar Jung scrie in Tipuri psihologice ca “stim ca un om nu poate fi deodata Intreg, ca fiinta evoluata  nu va fi niciodata complet – el va dezvolta anumite calitati in detrimentul altora, si astfel integritatea nu este niciodata atinsa.”

In astrologie, cele douasprezece semne ale zodiacului sunt structurate elementar in “aer”, “apa”, “pamant” si “foc”. Liz Greene, intemeietoarea scolii de astrologie psihanalitica, considera cele patru elemente drept “piloni in astrologie”. Elementele ne informeaza despre atitudinea predominanta a unei persoane. De exemplu, daca tema natala a unui nativ este dominata de distributia majoritatii planetelor in semne de foc, vorbim despre un tip de foc. Modul de manifestare si perceptiile sale sunt predominant de foc, ceea ce este echivalent cu tipul intuitiv jungian.

Va urma…

Cookie-urile ne ajuta sa ne furnizam serviciile. Prin utilizarea serviciilor noastre si navigarea prin acest site va exprimati acordul cu privire la utilizarea cookie-urilor. Detalii

Cookie-urile ne ajuta sa ne furnizam serviciile. Prin utilizarea serviciilor noastre si navigarea prin acest site va exprimati acordul cu privire la utilizarea cookie-urilor.

Close