Răspunsul la provocarea ”Harta ca o casă”. Despre semnificațiile concrete ale caselor
Încep prin a vă mulțumi pentru multele răspunsuri pe care le-am primit! Mă bucur că această provocare v-a stimulat și interesul și imaginația, și că ați avut și dorința de a împărtăși cu noi ideile voastre. Mai ales, m-am bucurat și pentru faptul că ați avut atât plăcerea de a explica propunerile voastre și, în multe cazuri, a aduce argumente astrologice detaliate, cât și plăcerea de a implica fantezia și talentul literar în răspunsuri.
Bineînțeles, cele mai multe răspunsuri au fost corecte și vreau să îi menționez pe cei care au dat exemple bine argumentate astrologic: DIANA ANDREI (cu un răspuns bine documentat, cu bibliografie), VIOLETA ROȘU (cu bibliografie), CRISTINA LEBOVICI, JULIANA MARIA CONSTANTINESCU, CRISTINA ANDREICA (care a venit cu o idee foarte interesantă, și anume asocierea caselor astrologice cu spații dintr-o clădire de teatru), VASILICA DUȚĂ, GABRIEL NEPOTU (cu o descriere plină de imaginație, ca o poveste), ELENA GHENEA, DOINIȚA GHEORGHE (răspunsuri foarte frumos și ordonat clasificate și o idee de a asocia camerele și numerologic). Nu voi menționa la fiecare variantă de răspuns pe fiecare dintre cei care o au în lista lor, pentru că ar lua mai mult enumerarea participanților decât enumerarea răspunsurilor.
Printre răspunsuri sunt date exemple și de locuri exterioare unei case sau unui castel care ar putea fi semnificate de casele astrologice; acest lucru este foarte legitim, într-adevăr, dar iese puțin din scopul exercițiului și, din lipsă de spațiu, nu voi menționa aici și exteriorul pentru că, dacă ne gândim la curtea castelului, avem o întreagă serie de case astrologice și acolo, fiind un spațiu diferit.
Să le luăm, așadar, pe rând.
Casa I reprezintă intrarea în casă, holul de intrare, ușa de intrare. Reprezintă doar această mică porțiune, după cum casa 1 este stabilită de ora și minutul nașterii, adică de momentul în care un suflet sau un corp, cum doriți să priviți problema, ”intră în lume”.
Casa a II-a are două semnificații esențiale: mâncarea și banii. Este foarte concretă, aici nu vorbim de plăcerea simțurilor (care se găsește în casa a V-a și chiar și în casa a XII-a) ci de substanță, de materie, de necesități de bază, de posesiuni mobile. Casa a II-a este cea care susține casa I (care, deci, susține viața). Prin urmare, cum bine ați notat în răspunsuri, poate fi bucătăria (locul de preparare a mâncării), poate fi cămara (locul unde se păstrează alimentele), poate fi seiful, ”vistieria” castelului, camera în care se țin valorile. Poate, de asemenea, să fie orice cameră care se află lângă intrare, intrarea fiind casa I.
Orice cameră, indiferent de semnificația ei de bază, poate fi intepretată ca fiind ”lângă” o altă cameră, semnificată de una din casele astrologice vecine. De exemplu, și casa I poate însemna o cameră care să se afle lângă bucătărie sau lângă camera valorilor. În teatru, este bufetul/ sala de mese, casieria.
Casa a III-a reprezintă orice spațiu care ”conectează”, adică holurile din casă; de asemenea, camera sau locul unde există mijloace de comunicare: camera media, unde se ascultă muzică și se vizionează filme (televizorul, proiectorul), masa cu calculatorul, imprimanta și copiatorul, faxul etc., sau stația radio (din castel). În teatru, la fel, casa a III-a este holurile, spațiul cu instrumente de înregistrat și de filmat, zona cu aparate de comunicare, studioul unde se înregistrează muzică etc.
Ea nu poate semnifica o cameră în care se poartă discuții, se stă de vorbă, pentru că acest lucru se poate face oriunde: și în sufragerie, și în bucătărie, în dormitor, chiar și în pod sau la subsol, după caz (mai ales dacă la subsol se află o cramă, să zicem). Deci, pentru că e o semnificație care se poate aplica oricărei camere, ar trebui să nu o aplicăm niciuneia. Problema ”numelui trandafirului”: pentru că are prea multe semnificații, el ajunge să nu mai aibă niciuna. Iar, într-o analiză orară care este proba practică pentru acest exercițiu,această abordare nu poate duce la o citire corectă a hărții.
Casa a IV-a poate fi camera părinților sau camera bunicilor. Poate să fie și sufrageria, în calitate de cameră unde își petrece timpul familia. În alt sens, pentru că Fundul Cerului este cel mai de jos punct al hărții, casa a IV-a poate semnifica cea mai de jos încăpere a casei, adică pivnița, camerele de la subsol sau demisol sau, în cazul castelului nostru, crama. În teatru, subsolul sau spațiul sufleorului, care este sub nivelul scenei.
Ca și mai sus, dacă e să folosim sensul casei a IV-a de ”intim”, și să încadrăm orice cameră în care ne simțim în intimitate și în siguranță la casa a IV-a astrologică, e de observat că orice cameră poate fi intimă în funcție de personalitatea și preferințele cui o folosește la un moment dat, sau de momentul zilei, de la sufragerie până la bucătărie, iar cea mai intimă cameră posibilă ar fi chiar camera de baie care, datorită funcției ei, e mult mai bine încadrată la alt capitol- cel al evacuării, eliminării (vedem mai jos).
Casa a V-a este camera copilului, și acesta a fost un răspuns pe care l-au dat toți participanții la provocare. Mai este orice fel de cameră în care sunt jocuri, analoage sau digitale, zona din cameră unde se face sport, unde se află, să zicem, bicicleta sau banda de alergare, iar, în cazul castelului, sala de sport, sala de biliard, sala de scrimă sau ce alt sport ori joc agreează proprietarul, sau sala de muzică, sala de teatru și camera/ expoziția de pictură (etc.), în calitate de spațiu de activitate artistică. Tot în castel poate fi camera destinată găzduirii mesagerilor, emisarilor, ambasadorilor. Acesta este un sens al casei a V-a nefolosit azi dar în continuare valid. Sala de bal se poate și ea încadra aici, ca loc de distracție. În teatru, ar fi atelierul de creație, vestimentară (costume) sau nu (măști etc.). De asemenea, este și barul. Dacă restaurantul/ sala de mese sunt dedicate hrănirii, barul nu este destinat totuși băuturii (ca necesitate naturală) ci distracției, pentru că oamenii, când intră într-un bar, nu intră acolo pentru că le e sete.
Casa a VI-a este zona (sau camera) animalelor de companie, zona (camera) unde se păstrează medicamentele, camera (spațiul) cu unelte pentru reparații, camera tehnică (unde se află boilerul, centrala termică sau șemineul etc.), adică tot ceea ce ne deservește (”servește”). Camera sau zona în care se păstrează intrumentele și substanțele pentru curățenie (mopul, mătura etc.). Baia, adică locul unde ne ocupăm de curățenia corpului. Mai sunt (în palat), camerele servitorilor. În teatru, la fel, camerele dedicate personalului de curățenie, unde se țin și substanțele necesare, camerele tehnice, spațiul cu diverse mecanisme (pentru tras cortina sau cele care produc alte mișcări necesare pieselor), zona trusei de prim ajutor. Tot aici intră și sălile de repetiție, în calitate de spațiu unde se ”muncește”, se fac operațiuni repetate, necesare perfecționării.
Casa a VII-a este camera soțului/ soției, sau spațiul unde îi place soțului/ soției să își petreacă timpul. Ea este, de asemenea, dormitorul pentru că în casa a VII-a se duce Soarele la culcare, apune. Dormitorul este oricum camera dedicată cuplului, deci întărește semnificația casei. În teatru, sala de spectacol în întregime, adică spațiul unde se ”activează” relația eu-tu, între actori și public. Dacă în teatre există camere actorii unde pot dormi, atunci și aceste camere sunt casa a VII-a. Dacă un actor epuizat adoarme pe un scaun în barul teatrului, acest scaun nu se califică totuși pentru casa a VII-a :-). el tot casa a V-a rămâne.
Casa a VIII-a este baia, locul unde ne curățăm, unde dăm jos ”praful” de pe noi, îl eliminăm. Este wc-ul pentru că e destinat și el eliminării – casa a VIII-a fiind asociată cu colonul. În casa a II-a intră mâncarea, în casa a VIII-a iese. Într-o notă de umor un pic negru, ea poate fi frigiderul (pentru că acolo ținem copanele de pui, salamul, parizerul etc.). În castel poate să fie măcelăria și mai poate fi toate coridoarele și camerele secrete. Mai este gunoiul. În teatru – culisele, pentru că este o casă ascunsă, a secretelor, și o casă inactivă, este locul, deci, unde actorii nu fac deocamdată nimic, doar așteaptă. Și spionează :-). Este, bineînteles, și aici zona de depozitare a gunoiului și băile.
Casa a IX-a este, firește, așa cum ați răspuns toți cei care ați participat la provocare, biblioteca – ea este camera cărților dar și biblioteca în calitate de piesă de mobilier, într-un apartament sau o casă. Este capela în castel sau altărașul dintr-o casă sau orice loc unde sunt icoane ori alte simboluri religioase, în funcție de religia proprietarului. Observatorul astronomic (turnul castelului, dacă are acest scop – dacă nu, este casa a X-a). În teatru – camera cu scenarii, spațiile unde se studiază, biblioteca.
Casa a X-a este biroul, locul unde se desfășoară activitatea profesională. Este sufrageria, pentru că aceasta e camera ”publică”, cea în care îi primim pe musafiri. Înainte, la țară exista o ”cameră din față”, unde nu se intra decât atunci când veneau musafiri și se păstra într-o stare de curățenie impecabilă. Era, de asemenea, cel mai frumos împodobită,iar scopul ei nu era de spațiu artistic ci de creare a imaginii publice. Iată, deci, că ”impresia artistică” nu e o expresie care se aplică în casa a V-a astrologică ci în casa 10. În castel este sala tronului și sala de consiliu, acolo unde regele își desfășoară activitatea proprie lui, de guvernare. În teatru, e biroul directorului teatrului. De asemenea, scena este locul cel mai public și scopul teatrului în sine, restul camerelor fiind doar ”anexele” acestui scop.
Casa a XI-a este camera musafirilor (cea în care îi primim peste noapte). În castel este sala de bal, pentru că acolo e un spațiu special dedicat grupurilor de oameni. În teatru, este zona publicului (scaunele, lojele etc.), nu numai pentru că semnificația casei a XI-a este de ”grupuri de oameni” ci și pentru că este casa a doua de la casa a X-a, și aceasta înseamnă că ea reprezintă pe cei care susțin, ajută, casa a X-a (publicul mereu contribuie la spectacol, sprijinind actorii prin aplauze, și nu numai).
Casa a XII-a este garajul sau grajdul, cum am mai zis. Este închisoarea, în castel. Este camera de sub scară, în cazul lui Harry Potter. Este infirmeria. Este camera sau spațiul unde se țin lucruri nefolositoare, de genul cărora le păstrăm pentru că la un moment dat vom mai avea nevoie de ele (credem noi, după care uităm de ele). Este camera vrăjitoarei castelului (casa a XII-a fiind asociată cu magia). În teatru, garajul și depozitul în care se țin decoruri sau recuzită care nu mai sunt folosite.
Dacă avem în casă o persoană bolnavă, la pat (sau o vrăjitoare), această cameră nu este totuși casa a XII-a. Acea persoană are o relație cu noi și camera ei este descrisă de casa astrologică potrivită acestei relații. Cu alte cuvinte, este mai important că această persoană este mama, tatăl, sora, unchiul, soacra noastră, decât faptul că e bolnavă. Așa cum trebuie să fie și în viață.
Foarte des s-a menționat în răspunsuri casa a XII-a ca fiind capela. Într-adevăr, în accepțiunea astrologiei moderne i se dă constant această interpretare (de casă spirituală) dar aș zice că nu este o semnificație directă, ci una derivată. Casa a XII-a este locul care semnifică dușmanii ascunși (adică cei pe care îi vedem, nu este vorba că sunt invizibili, dar despre care credem că ne sunt prieteni), suferințe, vicii și orice obiceiuri și lucruri prin care ne facem rău nouă înșine, boli, închisoare și prizonierat de orice fel. De cele mai multe ori, aceste ocazii sunt în viața omului prilejuri de meditație și reconsiderare a vieții, care pot duce – și duc cel mai adesea – la spiritualizare. Dar nu este un dat. Nu se întâmplă mereu așa. Cu rugăciunile, religiile, filosofia, bisericile, capelele și icoanele se ocupă casa a IX-a, iar rugăciunea nu înseamnă – sau nu ar trebui să însemne – nici suferință, nici izolare, în așa fel încât să o alocăm casei a XII-a. Faptul că în ziua de azi omul se mai roagă doar când suferă este probabil doar o… neînțelegere.
În ce privește simbolismul hărții astrale legat de poziție, o interpretare se face pe orizontală, în care harta este asemănătoare unei busole, unde de obicei Ascendentul indică estul, FC nordul, DSC vestul și MC sudul (cum bine a punctat Diana Andrei) – acesta nu este folositor în exercițiul nostru dar este folositor în orice caz concret, în care știm cum e poziționată casa, construcția/ apartamentul/ castelul respectiv. Și altul este legat de poziția punctelor: FC (casa a IV-a) este locul cel mai de jos, deci reprezintă camera cea mai de jos, din subsol, de orice natură ar fi ea, și MC (casa a X-a) reprezintă camera cea mai de sus, mansarda, podul, acoperișul.
În toate sensurile pe care le dăm caselor, sensul esențial este cel care ghidează asocierile. Aici, sensurile tradiționale sunt cele mai folositoare pentru că sensurile predominant psihologice pe care le dă caselor astrologia modernă – cu toate că sunt foarte utile în analiza psihologică făcută pe harta natală – pot duce la asocieri nediferențiate în exemplul nostru cu casa. Dacă, să zicem, asociem poarta (sau ușa) cu casa a XII-a, pentru că ne putem, desigur, închide singuri în casă și izola, cu casa a II-a, pentru că poate fi o demonstrație a posibilităților materiale, sau casa a III-a, pentru că este o legătură cu vecinii, putem să extrapolăm astfel în mod general și vom asocia ușa de intrare cu toate casele astrologice, ceea ce face ca toate aceste asocieri să își piardă utilitatea practică. Iarăși vorbim de ”numele trandafirului”. Dacă, de exemplu, o hartă arată că obiectul pierdut se află în casa I, o astfel de interpretare a caselor nu ne va mai indica unde se află el de fapt, din moment ce poate fi oriunde. Apoi, la nivel psihologic, casa a IV-a, de exemplu, poate fi asociată cu grija maternă dar există familii și case în care grija maternă nu este ceea ce ar trebui să fie. Casa va avea totuși o cameră a bunicii, să zicem,- indiferent de ce personalitate sau sentimente are bunica – sau un subsol.
Casa a V-a reprezintă, într-adevăr, și sexualitatea dar dormitorul este destinat dormitului iar, pentru activitatea sexuală (se pare) nu există neapărat o anumită cameră sau un loc specific alocat acestei activități. Altfel, camera de baie de exemplu, este un loc destinat eliminării. Faptul că ne putem simți în intimitate acolo este doar un sens anex și care depinde de om. Cunosc oameni care petrec în camera de baie câte jumătate de oră tocmai pentru că se simt în intimitate acolo, și oameni care ar prefera să nu fie nevoiți să intre acolo deloc, sunt grăbiți, așa încât își scurtează ”vizitele” la maximum. Iar sensurile caselor ar trebui acordate dupa sensul general valabil și cel dat de utilizare, nu de cel accidental, adică după impresia unei persoane despre o anumită cameră. Poate camera preferată a cuiva este bucătăria, pentru că îi place să gătească, iar a altcuiva este bilbioteca, pentru că îi place să citească. Deci, dacă luăm în considerație sensul psihologic, ar trebui ca aceste două camere să fie ambele casa a V-a, casa bucuriei și satisfacției interioare. Dar aceasta nu schimbă modul diferit și obiectiv în care sunt utilizate aceste camere. Documentele sunt asociate casei a II-a, a posesiunilor, sau casei a III-a, a documentelor în sine, fără a avea importanță despre ce e vorba în ele. Așadar, certificatul de căsătorie nu îl putem asocia casei a VII-a și documentelor de moștenire casei a VIII-a, pentru că ele, în esență, sunt tot hârtii și, în orice caz, probabil stau în același loc în casă – oamenii le pun pe toate împreună tocmai pentru că sunt toate de același tip, din aceeași categorie.
S-au regăsit în răspunsuri și menționări ale planetelor care guvernează casele respective, după sistemul ”alfabetului cu 12 litere”, adică Marte pentru casa I, aceasta fiind asociată Berbecului, Venus pentru casa a II-a (= Taur) etc. Asocierea funcției caselor cu planetele astfel atribuite poate duce în unele cazuri la atribuiri eronate. Aceasta pentru că Berbecul este doar co-semnificator pentru casa I, dar nu are semnificații identice, suprapuse complet, în toate sensurile lui, iar asocierea lor nu are corespondențe perfecte. Planeta care guvernează în mod natural casa I este Saturn; casa a II-a, Jupiter etc., în ordinea chaldeeană. Asocierea inițială poate duce la ideea că de exemplu casa a II-a2, pentru că este guvernată de Venus, poate semnifica și tot ceea ce este legat de artă sau plăcere – dar aceste sensuri țin de casa a V-a (care casă este în realitate guvernată de Venus și unde Venus se bucură).
Și iată că am finalizat turul nostru al casei, al castelului și al teatrului. Cu siguranță am omis unele camere – nu am mai fost într-un castel de ani de zile și nici teatrul nu știu bine cum funcționează. Dar – nu-i așa?! – cu atât mai bine pentru imaginația noastră! Presupun că, în următoarele zile, de câte ori veți intra într-o casă a unui prieten – cei care au răspuns la provocare (și cărora le mulțumesc din nou!), precum și cei care s-au gândit la exercițiu dar nu au dorit să ne scrie, de această dată – vă veți întoarce la întrebarea: ”Oare unde mă aflu acum, pe o harta astrologică, în ce casă a ei?”
MALVINA IVANCIU (Astro Malvina),
simpatizant AAR, redactor Astrele