G-4DHF8L3Q06
Gina DumitriuV.I.P.

Chanel-Balsan și începuturile la Royallieu

Scurt reper biografic

Cea-care-urma-să-fie-cunoscută-drept-Coco apăruse nu se știe prea bine de unde, nu dispunea de nicio moștenire și aproape că nu mai avea pe nimeni. Cânta prin cafenele îmbrăcată cam ridicol și, după ce a devenit Mademoiselle care vindea Chanel, insista să spună despre ea că nu este deloc o vedetă ci doar o simplă croitoreasă. A refuzat cererea în căsătorie a ducelui de Westminster (alias Bendor) pentru că nu concepea să-și vândă afacerea tratând condiția impusă mariajului cu replica „Orice femeie poate fi ducesă dar există o singură Chanel”. A fost eroina multor povești epice această alchimistă care, odinioară, în orfelinatul de la Aubazine împreună cu surorile ei erau niște paria printre sărmane întrucât, condițiile de trai în lăcașul monahal fiind asigurate conform întreținerii plătite de familii, ele erau „cele care mâncau terci cu apă, stăteau la mese separate și dormeau în încăperi neîncălzite“[1]Karen Karbo, Coco Chanel. Un Mit, trad. Cornelia Marinescu, Casa Editorială Ponte, București 2012, p. 46..

Dar nu atât despre precaritatea și, mai târziu, lipsa unui mediu familial securizant sau detrimentul afectiv trăite de Gabrielle în copilărie și adolescență doream să scriu în introducere (toate anticipate, de altfel, în harta natală de cuadratura Lună-Saturn) ci, mai degrabă, să reamintesc „muzele“ celei care a creat hainele femeii moderne: călugărițele de la Aubazine – austerul alb-negru devine brandul cromatic Chanel; Étienne Balsan – pantalonii de călărie (știm doar că ea a feminizat hainele bărbătești); Boy Capel – cardiganul și „puloverul de rămas peste noapte“, marele duce Dmitri Pavlovici (vărul primar al țarului Nicolae al II-lea și participant la otrăvirea lui Rasputin !) – tunicile, rubașca și ideea de a consolida renumele casei de modă prin crearea unui parfum emblematic, Bendor – jerseul scoțian și ținutele marinărești, Pierre Reverdy – pastilele acide, Marcel Proust – cameliile.

Un destin al contrastelor

Viața mea nu mă satisfăcea, așa că mi-am creat-o singură“.

Atunci când vorbim despre Gabrielle Chanel amintim cel mai adesea geniul ei creator (Soare în Leu în domiciliu, în hayz și în triplicitate) și modul în care, cu foarfecele sale magice, a redat libertatea de mișcare femeilor aruncând peste bord corsetele și crinolinele și promovând o nouă linie de gândire (Ascendentul în Săgetător) a vestimentației feminine. Uităm, cred, că cea mai importantă creație a ei este ea însăși și propria-i viață. Orfană de mamă la 12 ani, abandonată de tată, lipsită de posibilitatea de a aspira la statutul de soție a bărbaților pe care i-a iubit – ea, o nelegitimă potrivit prejudecăților timpului, a făcut aur din toate aceste lipsuri. Fără să știe, călugărițele austere de la Aubazine i-au oferit cel mai mare dar: au învățat-o să coasă. Restul pare a fi fost o nebănuită înlănțuire de împrejurări despre care Mademoiselle mărturisea că nu a făcut altceva decât să le valorifice.

Destinul și-a jucat rolul răbdător în culise. Stăpânul hărții, Jupiter în exaltare în Rac conjunct cu Pars Fortunae (în demnitate în semnul guvernat de Lună) în casa a VII-a, angulară, vorbește despre parteneriatele norocoase și profitabile de care a avut parte. Recepția mutuală de domiciliu dintre Jupiter (aflat în propriul termen) și Luna în Pești (în termenul lui Venus) din casa a II-a mărturisește despre cum alianțele benefice au fost cheia valorificării resurselor personale și a reușitei sale sociale și materiale după cum ea însăși a devenit protectorul altora, furnizându-le resurse pentru valorificarea potențialului lor creator: a finanțat revenirea lui Diaghilev la Paris cu Încununarea primăverii și stingea uneori datoriile trupei Ballets Russes, pe Igor Stravinski (împreună cu soția și cei patru copii) i-a găzduit în vila Bel Respiro, poetului Pierre Reverdy îi plătea subvenții lunare, lui Jean Cocteau i-a asigurat costumele din Antigona și i-a finanțat curele de dezintoxicare. Bonheur, al doilea său prenume, purta bine ascunse în el șansa și celebritatea de mai târziu. Nodul Nord în Scorpion în casa X și Nodul Sud în Taur în casa a IV-a invită la cucerirea unui statut social, la dobândirea prestigiului profesional prin experiențe profund transformatoare, dramatice precum dispariția prematură a marii ei iubiri, Arthur „Boy“ Capel, prevestite în hartă de stăpânul Descendentului, Mercur (în conjuncție cu Uranus) și Venus, guvernatoarea casei a V-a, ambele în casa a VIII-a a crizelor interioare și a morții.

Modelul holistic de repartiție planetară este cel al locomotivei, unde planeta conducătoare este Luna în Pești adică frumusețea feminină (Luna) prin imaginație și inspirație (Pești). Opoziția Lună – Mercur conjunct cu Uranus exteriorizează eforturile sale creatoare într-un dans în care sensibilitatea, expresivitatea și tehnica, artizanatul și meticulozitatea se echilibrează într-un mod înnoitor și original. Saturn în Gemeni în casa a V-a a exprimării de sine este planeta focar al careului în T format cu Luna din Pești și Mercur în Fecioară (în domiciliul său nocturn) și vorbește despre stilul practic, sobru („Tot ce trebuie să faci este să reduci.“) și rezistent în timp al creațiilor Chanel. Această poziționare a lui Saturn și semnul Capricorn interceptat în casa I sunt, poate, explicația astrală pentru „the little black dress“, una din piesele clasice ale garderobei Chanel (după cum Gemenii, al doilea semn care ocupă casa creativității au imprimat stilul androgin și materialele lejere al pieselor vestimentare). Desigur, Saturn în casa a V-a (în compania nefastă a lui Pluton, Chiron și Ceres) este și un loc al privațiunilor inimii iar afirmațiile lui Chanel

Și marile iubiri trebuie îndurate.“ sau „Nu creăm nimic în bucurie ci doar în furie.

sunt sugestive pentru pierderile sentimentale, răscumpărarea pagubelor sale sufletești prin munca ei creatoare. De altfel, Marte, dominant în temă, aflat în propria sa bucurie răsună cu autoritate din cuvintele

Munca a fost întotdeauna ca un fel de drog pentru mine“.

Hans Gunther (sus), Balsan (mijloc), Arthur „Boy“ Capel (jos)

Îndreptarea lui spre poziția angulară (fiind la 2 grade de cuspida casei a VII-a) și opoziția cu Ascendentul sunt elocvente pentru duelul cu ceilalți (procesele cu frații Pierre și Paul Wertheimer privind cota-parte din profitul din Chanel Parfums după lansarea celebrului No. 5) și nu mai puțin pentru bătălia neobosită cu viața și propriul destin.

Simbolul sabian al gradului la care este situat punctul opus al planetei-focar Saturn este fascinant: «O reprezentare scenică a unei „zeițe a oportunității“ cu păr aurit». Controlul și risipirea tensiunii create de careul în T se fac prin Săgetător în casa a XI-a, reamintind despre personajele influente, protectorii care i-au permis lui Gabrielle Chanel să acceadă la recunoaștere și împlinirea aspirațiilor sale prin eleganță și o enigmatică naturalețe a luxului. Primul dintre aceștia și, poate, cel mai important întrucât i-a deschis ușile înaltei burghezii franceze „punându-i doar piciorul în șa“ după cum el însuși obișnuia cu modestie să spună, a fost, se știe, Étienne Balsan.

Sinastria Chanel-Balsan și începuturile la Royallieu

Gabrielle Chanel și Étienne Balsan aveau un singur lucru în comun atunci când s-au cunoscut: faptul că își pierduseră de timpuriu părinții, cu diferența că tânăra care cânta Ko Ko Ri Ko și Qui a vu Coco dans l’Trocadéro pe scena Rotonde din Moulins era fiica unui comerciant ambulant și a unei spălătorese în timp ce ofițerul iubitor de distracție era moștenitorul unei familii de industriași din domeniul textilelor.

Printr-o uimitoare coincidență, Balsan nu a fost primul protector numit Étienne din viața lui Gabrielle. Abația de la Aubazine fusese întemeiată de călugărul Étienne din Limousin, un călugăr despre a cărui poveste de viață auzise de atâtea ori în orfelinatul în care crescuse. Fapt și mai neobișnuit, castelul de la Royallieu – unde Étienne Balsan își va instala protejata, fusese cândva lăcașul benedictinelor alungate de Revoluție iar Gabrielle de Laubespine a fost prima stareță care, după cum povestește Edmonde Charles-Roux, „a știut să redea lăcașului de la Royallieu strălucirea pierdută“. Era ca și cum figurile luminoase ale lui Étienne și Gabrielle (fiecare existând deja într-un mod magic în viața celeilalte perechi terestre) protejau această întâlnire vindecătoare pe care canoanele burgheze de la sfârșit de secol XIX nu o priveau deloc cu ochi buni.

În mod cert, în timpul șederii la Royallieu vom găsi trecerea de la Gabrielle, aspiranta fără succes la o carieră muzicală, la cea care va deveni simbolul eleganței născute din simplitate și sobrietate, independenta Coco Chanel. La momentul instalării sale la castelul Royallieu, Uranus peste Ascendent anunța revoluția identității, marele benefic Jupiter tranzita casa a V-a (o casă a instinctelor, a bucuriei inimii și a creativității), Nodul Nord (care tranzita casa resurselor împărțite) cu ceilalți era conjunct cu Soare-Venus natal, Pars Fortunae era puternică, pe Fundul Cerului, Marte activa casa protectorilor iar Pluton transforma casa muncii și, mai apoi, a relațiilor cu ceilalți.

În harta revoluției solare din anul 1905, stăpânul Ascendentului anual (situat la 24⁰ Gemeni), Mercur însoțit de conjuncția Soare-Nodul Nord se afla în casa a IV-a a căminului și anunța nu doar mutarea în sine cât și importanța valorii acesteia în destinul nativei. Mercur este și stăpânul casei a V-a în harta RS și fiind poziționat în casa a IV-a natală este indiciul reședinței/casei de la iubit sau prin iubit. Prima planetă care răsare în harta natală în direcția inversă acelor de ceasornic de la Ascendentul anual al revoluției solare marchează adesea experiența/evenimentul principal al anului. Marte situat la 2⁰ de cuspida casei a VII-a natale și activând casa a XI-a a protectorilor, a speranțelor și a planurilor de viitor (Agathos Daimon/Spiritul Bun) anunța o întâlnire de destin, deschizătoare de perspective.

Ascendentul profectat la 29° Balanță (profecție 11) a activat Mijlocul Cerului din harta natală conjunct cu Nodul Nord (precum și sextilele natale), la cârma anului fiind mica benefică, Venus în Leu, stăpâna casei V în casa a VIII-a natală, poziționată în casa a II-a, a valorificării resurselor în harta RS și care va perfecta suprapunerea cu Marte din Gemeni confirmând aventura amoroasă și nu mai puțin contextul întâlnirii.

Superpoziția dintre Nodul Sud-Uranus-Pars Fortunae din harta lui Balsan și Soare-Venus din harta lui Coco vorbește despre o uniune neașteptată, originală, chiar neortodoxă, cu un potențial mare de eliberare de inhibiții pentru Gabrielle (tripleta vine în casa a VIII-a din harta ei) și oportunitate de exprimare a unui hobby pentru Étienne (conjuncția Soare-Venus din harta ei vine în casa a V-a a lui). În mod sigur, începuturile legăturii lor au fost favorizate de sextilul dintre Uranus al lui și Marte din harta ei care este indiciul unei puternice atracții, uniunea lor electrizantă având șanse de supraviețuire atâta timp cât au știut să își ofere libertatea de a-și realiza interesele. Venus din harta lui vine peste Luna din harta ei – afecțiunea care îi leagă – iar suprapunerea Lună-Saturn este indicatorul unei relații care oferă siguranță și are șanse să dureze în timp; pentru Gabrielle, a fost un prilej de maturizare interioară și de organizare a resurselor în timp ce, pentru Balsan, a fost un element de creștere a stimei de sine. Nodul Nord al lui Chanel în trigon cu Venus din harta lui Balsan ca și Nodul Nord din harta lui în trigon cu Marte din harta ei arată că soarta și-a jucat propriul rol cu această pereche iar aspectele bune în care este implicat și Chiron (asupra cărora nu mai insistăm) vorbesc despre cum cei doi se vindecă reciproc de anxietăți, prin tot ce fac împreună. Neptun din harta lui Gabrielle în careu cu Soarele lui Balsan este marcajul evadării din realitățile prozaice într-o lume care este creația veselă și plină de fantezie a celor doi.

Gabrielle nu se putea mulțumi cu o viață în care amuzamentul, plăcerea și preocupările ecvestre să fie singurele ingrediente. Întâlnirea aceasta i-a schimbat viața și cred că a aruncat-o într-o călătorie de explorare a resurselor proprii pentru a-și furniza un sentiment de valoare personală. Soarele ei se află într-un careu tensionat cu Pluton din harta lui Balsan și activează axa caselor II-VIII (banii mei-resursele celorlalți). Étienne îi pune la dispoziție garsoniera lui de burlac din bulevardul Malesherbes pentru a-și deschide primul său atelier unde fostele lui prietene vor fi primele cliente ale lui Chanel. Lumea bună începea astfel să cumpere Chanel. Conjuncția Jupiter-Mercur din harta lui vine în casa identității în harta ei ceea ce este un indicator al factorului de creștere personală, de depășire a propriilor limite pentru ca Venus din harta ei inconjunct cu Saturn din harta lui și Soare din harta lui în trigon cu Marte să sprijine ideea unui parteneriat cu scop artistic dar care cere eforturi și implicare serioasă.

Dorința de autonomie și încăpățânarea de a munci a lui Gabrielle l-au luat prin surprindere pe Balsan. Cea despre care, mai târziu, el va spune că „stătea culcată până la amiază nefăcând nimic, doar bând cafea și citind romane de doi bani, cea mai leneșă femeie…“ era deja angajată într-o luptă la sfârșitul căreia corsetele femeilor vor fi fost înlăturate iar, odată cu ele, și corsetul social al lui Gabrielle. Opoziția dintre Soare din harta ei și Soarele lui, deși atractivă și complementară inițial, a făcut în timp relația dificilă cu atât mai mult cu cât sinastria nu pledează pentru o comunicare grozavă între ei (Soare din harta ei inconjunct cu Mercur din harta lui, Mercur din harta ei în opoziție cu Saturn din harta lui, Mercur din harta lui inconjunct cu Marte din harta ei).

În loc de încheiere

„Formată, descoperită, inventată de bărbați, a muncit toată viața pentru femei fără să le iubească îndeajuns pentru a uita de sine împodobindu-le“[2]Edmonde Charles-Roux, COCO CHANEL, traducere din limba franceză și note Ileana Cantuniari, Ed. RAE international Publishing Company, 2009, p. 12. scrie Edmonde Charles-Roux despre suverana neîncoronată a tuturor femeilor din timpurile moderne. Simbolul sabian al punctului opus celeilalte planete-focar din hartă – Uranus este tulburător de autentic pentru ceea ce înseamnă valoarea standardelor de stil (și nu numai) impuse de Coco Chanel: „Un profet aducând noua lege de pe muntele Sinai“. Amazoana de la Royallieu, „făcută mai târziu celebră de mii de femei“ nu și-a dezmințit nativitatea de Leu nici în ultima zi a vieții sale, stingându-se într-o duminică, în apartamentul ei din Hotelul Ritz din Paris. Unul dintre mesajele călătoriei ei terestre este și acesta:

O fată trebuie să aibă două lucruri: clasă și să știe să fie fabuloasă“.

Să nu o dezamăgim !

GINA ORGA-DUMITRIU,
membră AAR

Note

Note
1 Karen Karbo, Coco Chanel. Un Mit, trad. Cornelia Marinescu, Casa Editorială Ponte, București 2012, p. 46.
2 Edmonde Charles-Roux, COCO CHANEL, traducere din limba franceză și note Ileana Cantuniari, Ed. RAE international Publishing Company, 2009, p. 12.
Share

Cookie-urile ne ajuta sa ne furnizam serviciile. Prin utilizarea serviciilor noastre si navigarea prin acest site va exprimati acordul cu privire la utilizarea cookie-urilor. Detalii

Cookie-urile ne ajuta sa ne furnizam serviciile. Prin utilizarea serviciilor noastre si navigarea prin acest site va exprimati acordul cu privire la utilizarea cookie-urilor.

Close