Flacăra vie a dansului modern: Isadora Duncan

Isadora Duncan a fost nu doar o balerină de excepție, o divă în sensul autentic al cuvântului, ci un deschizător de drumuri, fondatoarea unui curent artistic modern.
Viața ei a fost dedicată dansului dar a celebrat, în același timp, libertatea, eliberarea de sub tabuurile sociale, nonconformismul. A fost o luptătoare în felul ei, și-a afirmat dreptul de a-și urma vocația, de a trăi în societate altfel decât sub tutela unui soț, de a avea copii fără a fi căsătorită cu tatăl acestora, toate acestea la început de secol XX. S-a născut la 26 mai 1877 la San Francisco, în Statele Unite, și a ieșit de pe scena vieții cincizeci de ani mai târziu, la Nisa, în sudul Franței.
Născută sub Semnul Aerului și al Focului

Stellium-ul din Gemeni a înzestrat-o cu o mobilitate, agilitate, suplețe extraordinare. Soarele, Mercur și Venus în această zodie i-au dat darul unei bune coordonări a mișcărilor, în general unei bune coordonări între minte și corp, unei expresivități speciale. Nu-i de mirare că a respins rigiditatea baletului clasic, dansul pe vârfuri i se părea nenatural, pașii “standard” și ținuta convențională, cu “tutu” apretat, o făceau să se simtă încorsetată. Poziționarea acestor planete personale în casa a doua, în Taur, explică tocmai capacitatea nativei de a câștiga bani folosindu-se de talentele și abilitățile proprii. Corpul ei devine “instrumentul” prin care transmite mesajul artistic publicului și, implicit, el devine sursa veniturilor financiare. Acum, desigur, văzând aglomerația de planete din această casă, ne putem gândi că veniturile au fost însoțite și de cheltuieli pe măsură. Într-adevăr, artista a fost de multe ori în situații jenante, din acest punct de vedere; ziarele au scris că și-a achitat nu o dată datoriile la hoteluri cu bijuteriile, nemaiavând bani lichizi.
Ascendentul ei marțian a făcut să fie văzută ca o femeie puternică, voluntară, dinamică, plină de entuziasm. Marte este guvernatorul Ascendentului și guvernatorul prin exaltare al zodiei de la Mijlocul Cerului, fiind deopotrivă reprezentativ pentru întreaga ființă a Isadorei și pentru cariera sa. Marte se află într-o casă norocoasă – casa a unsprezecea – și este oriental (răsare înaintea Soarelui). Dacă luăm în considerare faptul că Marte este și în aspect cu Luna, luminătorul nopții (să nu uităm că este vorba despre o nativitate nocturnă), nu greșim să îl considerăm pe Marte ca fiind dominant în hartă. Poate părea ciudat, având în vedere grația și feminitatea ei înnăscute, dar acestea s-au manifestat la nivelul competitiv doar datorită voinței, ambiției și capacității ei de a-și focaliza toată energia în dans.
O altă trăsătură caracteristică Berbecului, impulsul creator, nevoia de a fi primul, “pionierul”, este ilustrată pe deplin de Isadora: ea este “mother of Modern dance”, creatoarea unei școli – în sensul de curent artistic – care are și astăzi reprezentanți de marcă în lume. Baletul pe care l-a practicat Isadora este inspirat din mișcarea elementelor naturii: mișcarea valurilor mării, a vântului, a norilor. Totuși, această naturalețe a fost atent studiată: sosind în Europa, ea a vizitat în repetate rânduri muzeele din Londra și Paris, împreună cu fratele ei care era îndrăgostit de mitologia greacă. Multe dintre mișcările frapante din dansul ei sunt inspirate de gestica statuilor antice grecești. În primul rând, modul în care apărea pe scenă era total diferit de ceea ce cunoștea publicul: Isadora dansa desculță, îmbrăcată în tunici vaporoase, cu falduri, având părul despletit. Ca astrologi, intuim aici influența Lunii ei în Scorpion: prezența ei “misterioasă”, rolul de nimfă, zbuciumul mișcărilor sunt fațeta personalității ei artistice pe care o datorează acestei poziționări a luminătorului nopții.
Luna în Scorpion este fertilă, iar această calitate a avut-o Isadora atât în plan artistic, creator, cât și în plan personal, fiind mama a trei copii. Casa a cincea, în Leu, se află în aspect favorabil cu Soarele, confirmând acest fapt. În cazul ei, această casă a creației și procreației este locuită de Uranus, care este parte a unei Cruci Cosmice alături de Lună, Marte și Pluton; se pot prevedea probleme pentru nativa noastră, în acest domeniu. Din păcate, în primăvara anului 1913, cei doi copii pier împreună la o vârstă fragedă, într-un tragic accident, mașina în care se aflau prăbușindu-se în Sena. Al treilea copil, născut la un an după aceea, nu a supraviețuit decât câteva ore după naștere. Șapte ani după aceste momente devastatoare pentru ea, Isadora adoptă șase dintre cele mai talentate eleve ale ei, pe care presa le-a numit “les Isadorables”. Toate au preluat numele de familie Duncan, unele dintre ele având urmași care și astăzi lucrează într-un domeniu artistic. Când, în 1922, s-a căsătorit la Moscova cu mult mai tânărul Serghei Esenin, le-a răspuns unor prieteni că “l-a luat de bărbat deoarece, conform legilor rusești, era mult mai simplu să se căsătorească cu el decât să-l adopte”. Aceasta era o glumă, desigur, între ei a existat o puternică atracție reciprocă.
Întorcându-ne la harta natală a eroinei noastre, remarcăm rolul jucat de Jupiter, care a fost, într-adevăr, benefic pentru Isadora. Casa a noua se află în Săgetător, iar Jupiter, deși poziționat la 1° Capricorn, este conjunct cu Mijlocul Cerului; îl putem considera, alături de Marte, planetă dominantă în acest horoscop. Într-adevăr, cariera fulminantă a Isadorei Duncan s-a lansat în străinătate, indiferent dacă vorbim de Londra, Paris, Berlin. În Statele Unite, țara ei de baștină, nu i-a fost recunoscut nici talentul de balerină nici cel de coregraf și fondator de școală, iar ultimul turneu pe care l-a întreprins acolo, imediat după căsătoria cu Esenin, a fost un dezastru. Jupiter este și marcajul valorii ei de lider și de deschizător de drum în lumea artistică.
Isadora și iubirea
Relațiile de iubire din viața ei au fost marcate de aceeași influență marțiană: Isadora nu credea în căsătorie, considerând contractul matrimonial ca fiind din start favorabil soțului, nu soției. Acesta a fost motivul pentru care nu a oficializat nici relația cu scenograful Gordon Craig, tatăl fetiței ei, nici aceea cu industriașul Singer, tatăl celui de al doilea copil. În realitate, artista ținea mult prea mult la independența ei personală și la proiectele ei, pentru a îngădui unui soț să o păstreze într-o colivie, fie ea și aurită.
În afară de aceasta, există voci care afirmă că Isadora era bisexuală, o dovadă fiind corespondența pasională cu prietena ei Mercedes de Acosta (scriitoare americană). Dacă ne gândim că Androginul, Hermafroditul, este un arhetip al Gemenilor, putem presupune că identitatea de gen a fost o dilemă reală pentru ea…
Să zăbovim puțin asupra relației dintre Isadora și marele poet Serghei Esenin, singurul cu care, întâmplător sau nu, a acceptat să se căsătorească.

Cu Pluton al lui în aspect favorabil (sextil) cu Ascendentul ei, tânăra femeie a fost (conform relatărilor ulterioare ale prietenilor în compania cărora se aflau cei doi când s-au cunoscut) fascinată de Esenin din primul moment. De altfel, fiecare era conștient de propria sa valoare, erau deja artiști consacrați și și-au dat seama că aparițiile lor împreună nu fac decât să le sporească notorietatea. Faptul că Soarele ei în Gemeni se află în trigon cu Soarele lui în Balanță i-a ajutat să se pună cumva reciproc “în lumină”. Ea l-a ajutat să-și îndeplinească visul de a călători în străinătate, de a cunoaște altă parte a lumii, de a-și lărgi sfera de inspirație astfel (Soarele ei în sextil cu Jupiter al lui în Leu). Relația dintre ei a fost profund plutoniană, o relație de tipul “love-hate”, cu Pluton al lui conjunct cu Venus a ei (12°, respectiv 10° Gemeni) și Venus a lui (18° Fecioară) în trigon cu Pluton al ei (24°Taur). Venus a Isadorei este în trigon cu Soare și Marte ale lui Esenin. O relație bazată pe atracție irezistibilă, magnetism, nevoie de intensitate. Comunicarea între ei a fost practic “fără cuvinte”, la propriu, pentru că Isadora nu știa decât 30-40 de cuvinte în limba rusă, majoritatea referitoare la balet, iar Esenin nu vorbea decât rusește!

Să nu uităm că Soare și Marte ale lui se află pe Descendentul ei, ceea ce, cu timpul, poate transforma pasiunea în presiune, în cuplu… Saturn al ei (19° Pești) în opoziție la Venus a lui (18° Fecioară) au putut genera o nevoie de dominare, de a deține controlul, din partea ei.
De altfel, relația a durat mai puțin de doi ani. Diferențele de cultură și de vârstă și-au spus cuvântul. Bariera lingvistică și sentimentul de înstrăinare trăit în timpul șederii lor în Statele Unite, în Anglia și în Franța l-au afectat pe poet și au contribuit la afundarea lui în alcoolism. În 1923, el s-a întors la Moscova și relația s-a destrămat.
Flacăra se stinge
În seara zilei de 14 septembrie 1927, Isadora Duncan se afla la Nisa și se pregătea să plece la plimbare pe celebra Promenade des Anglais. În mașina unui prieten, așezată pe bancheta din spate, se înfășurase într-o eșarfă lungă și, la câteva clipe după pornire, se întâmplă nenorocirea: capătul eșarfei se prinsese de una dintre roțile automobilului și o sugrumă instantaneu.
Harta ridicată pentru ora 21 (ora raportată la poliție dar, desigur, ar fi putut fi și 10 minute mai târziu) arată un Ascendent la 20° Taur, conjunct cu Pluton natal și cu steaua fixă Algol.
Ce spune Vivian Robson despre Algol? “Aduce nenoroc, violență, decapitare, spânzurare (…). Este cea mai nefastă stea de pe cer”1 .

VALERIA GRĂDINARU,
membră AAR, redactor Astrele
- “Stele fixe și constelații în astrologie” de Vivian Robson, Editura Polirom 2017, ediție îngrijită și note de Mihaela Dicu, pagina 119 ↩