Astrologia între destin și liber arbitru (preambul)
Preambul
Povestea noastră începe cu o întrebare: Ce este Destinul? Odată ce ajungi să îți pui această întrebare, apare în mod firesc o nouă întrebare: Ce este Liber Arbitrul? Dacă ai ajuns să îți pui și această a doua întrebare și, întâmplător sau nu, ești un student al artei astrologice, se numește că ai dat peste una dintre cele mai controversate dileme ale istoriei astrologiei.
Pe parcursul acestei serii de articole ne-am propus să facem o trecere în revistă a diferitelor concepte filosofice și astrologice care gravitează în jurul acestei dileme, concepte care, odată așezate în contextul originar, ne pot ajuta să înțelegem mai bine problematicile cu care ne confruntăm și astăzi.
Dacă problema astrologică a destinului pare a fi rezolvată deja, și amintim aici faimosul dicton: „Astrele predispun, însă omul dispune”; problema filosofică a destinului este încă departe de a fi soluționată și nici nu dă semne că își va găsi soluționarea prea curând.
Tocmai această discrepanță conduce în mod necesar la necesitatea cercetării istoriei și evoluției acestor concepte, pentru a înțelege premisele și mecanica întregului sistem. Cu siguranță ni se poate reproșa că acest subiect este deja „fumat” de multă vreme sau că autorități poate deja consacrate s-au pronunțat, asupra lui, într-un fel sau altul, dar ne permitem să menționăm aici că progresul și evoluția nu pot avea loc fără distrugere, adesea chiar distrugerea a ceea ce s-a construit deja și reconstruirea întregului pe temelii sănătoase.
Astfel, obiectivul principal al acestei serii de articole este acela de a investiga în negura timpului momentul în care maeștrii astrologi din vechime au legat pentru totdeauna destinul omului de mecanica celestă pentru a putea prinde măcar câteva frânturi din acea înțelepciune pierdută acum.
Poate părea un obiectiv greu de atins, în condițiile în care încă nu avem toate piesele puzzle-ului. Din acest motiv scopul nostru nu este acela de a ajunge la o soluție definitivă, ci, din contra, este acela de a arăta că problema este încă departe de a fi soluționată și că încă este loc de reflecție și inovație.
În definitiv, nici măcar nu contează atât de mult soluția finală… călătoria către acea soluție este infinit mai prețioasă căci ne poartă adânc în măruntaiele artei astrologice, acolo unde îi putem observa logica și mecanica internă, acolo unde ni se arată în fața ochilor premisele fundamentale pe care această artă – în ultimă instanță hermetică – este construită, pentru a le putea judeca apoi cu mintea proprie.
Un obiectiv secundar al acestui studiu este așezarea artei astrologice în contextul filosofic natural, și anume ca ramură aplicativă a artei hermetice, o practică filosofică inițiatică ce stă la baza multor misterii din antichitate, alături de celelalte arte hermetice aplicate: magia, numerologia, alchimia. La acestea se adaugă o dezvoltare relativ recentă: tarotul.
În zilele noastre astrologia se studiază, în general, în mod disociat de celelalte arte-surori, dar suntem de părere că înțelegerea adecvată a principiilor astrologice, principii fundamental hermetice, poate avea loc numai în cadrul teoretic hermetic. În mod cert astrologia poate fi scoasă și studiată în afara acestui context, dar astfel se ratează destul de mult din încărcătura spirituală și inițiatică încorporată în principiile astrologice hermetice.
Este adevărat în același timp că arta hermetică/hermetismul a scăzut în popularitate odată cu ridicarea la putere a Creștinismului (cu toate că multe dintre premisele inițiale ale Creștinismului sunt hermetice la origine). Cel de-al treilea obiectiv așadar este prezentarea premiselor hermetice de bază, ilustrarea conceptului de „Mare Operă” hermetică, și aplicațiile sale practice și spirituale. Contrar opiniei comun acceptate care spune că filosofia hermetică s-a cristalizat undeva în perioada sec. IV-II î.e.n, suntem de părere că elementele principale ale doctrinei hermetice sunt de origine astrologică, indicând o origine cel puțin la fel de veche ca și astrologia, prima dintre artele hermetice.
În sfârșit, ultimul obiectiv este acela de a ilustra una dintre tehnicile astrologice din perioada elenistică, privitoare la tema destinului în viața omului, pornind de la aceste premise hermetice despre care am tot vorbit: tehnica Loturilor hermetice. Astăzi le cunoaștem sub numele de Loturi sau Părți Arabice, dar nu arabii sunt originatorii acestei tehnici, ci grecii de odinioară care au căutat să găsească un sens astrologic în principiile filosofice.
Vom discuta despre cele patru Loturi Platonice și mai apoi despre cele șapte Loturi Hermetice, cel mai important dintre ele fiind Lotul Norocului, urmat îndeaproape de Lotul Spiritului, și le vom analiza pornind de la premisele fundamentale pe care au fost construite, pe care le vom extrage dintr-o poveste cu conținut alegoric platonic…
Pe parcursul seriei vom discuta, de asemenea, despre istoria astrologiei, și despre marii gânditori care au avut o influență majoră în determinarea modelului conceptual teoretic al destinului și liber-arbitrului, inclusiv asupra conceptelor astrologice elenistice și asupra artei hermetice în sine.
În următorul articol vom face un scurt periplu prin Mesopotamia, Egipt și Grecia antică, unde odată ajunși ne vom familiariza cu câteva dintre doctrinele filosofice influente ale vremii.
Pe curând,
ASCLEPIOS