Liz Taylor – Peştii pe culmile talentului
De-a lungul timpului, în cinematografia mondială au existat actori legendari. Ne gândim la nume precum Marilyn Monroe, Orson Welles, Ingrid Bergman, Humphrey Bogart, John Wayne, Kirk Douglas, duo-ul Stan Laurel şi Oliver Hardy, iar lista poate continua. În această galerie a legendelor cinematografice se află şi Liz Taylor.
Dame Elizabeth Rosemond Taylor s-a născut pe 27 februarie 1932, la ora 2:30 a.m. (rating AA), la Londra. Totuşi, părinţii ei erau americani. Tatăl, Francis Lenn Taylor, era dealer de opere de artă iar mama, Sara Sothern, era actriţă. Ca şi părinţii săi, ea a primit la naştere dublă cetaţenie – britanică şi americană. Francis Taylor avea chiar o galerie de artă în Londra. Soţii Taylor mai aveau un fiu, mai mare decât Liz, numit Howard.
În harta natală a lui Liz descoperim o nativă Peşti, cu Ascendent în Săgetător. Soarele din Peşti (semn artistic) îl semnifică pe tatăl ei şi ocupaţia de dealer de opere de artă, Soarele fiind conjunct cu Mercur. Mama ei este semnificată de Luna din Scorpion, iar regentul ei, Marte din Peşti, indică activitatea artistică a mamei. Soarele din casa a III-a indică o rudă colaterală de sex masculin, acesta fiind chiar fratele său, Howard.
Fundul Cerului din Berbec are regentul, Marte, plasat în Peşti (semn de apă), semnificând venirea lui Liz în această lume pe o insulă (Marea Britanie). Acelaşi Marte din Peşti, ca regent al FC (cuspida casei a IV-a, a ţării natale), semnifică şi dubla cetăţenie primită de Liz.
Familia Taylor a revenit în SUA la începutul lui 1939, pentru că războiul în Europa părea inevitabil, ameninţător. Sara şi copiii s-au mutat la Pasadena, în California, iar Francis a mai rămas în Londra pentru a închide galeria de artă, redeschizând apoi o alta la Los Angeles.
Liz şi-a început studiile în California, dar mamei sale i s-a sugerat că fiica ar trebui orientată către industria cinematografică (în care se afirmaseră deja copii precum Judy Garland şi Shirley Temple); atrăseseră atenţia ochii albaştri cu nuanţe violet ai lui Liz şi vorba ei cu accent britanic. Astfel, la doar 10 ani, în 1942, Liz debuta în cinematografie cu un rol minor în filmul „There’s One Born Every Minute”. A avut apoi o nouă apariţie în 1943, cu un rol minor, în filmul „Lassie Come Home”. Au urmat apoi două roluri în fime turnate în Marea Britanie – „Jane Eyre” (1943) şi „The White Cliffs of Dover” (1944). Prin urmare, Liz îşi începuse cariera de actriţă de film încă de la vârsta de 10 ani.
Regăsim în harta ei natală această perioadă de formare şi afirmare iniţial modestă. Observăm MC şi casa a X-a (a carierei) plasate în Balanţă, având ca regentă pe Venus, care se află conjunctă strâns cu Uranus, planeta cinematografiei. Această conjuncţie semnifică atât afirmarea cinematografică, cât şi debutul artistic precoce (Uranus având o energie fulgerătoare, explozivă, extrem de rapidă în manifestări). Venus regentează şi casa a V-a (a copilăriei şi jocurilor, a talentelor), semnificând trecerea de la joaca infantilă la jocul artistic profesional (ca stăpână a casei a X-a, a activităţii profesionale). Este limpede că Liz a moştenit de la mamă talentul actoricesc, fapt semnificat astrologic de prezenţa lui Venus (planeta artei şi a frumuseţii) în casa a IV-a (a familiei de origine).
Tripla conjuncţie Soare – Marte – Mercur din Peşti i-a adus lui Liz o certă charismă care a impresionat, încă din copilărie, producătorii de filme, regizorii şi publicul. În plus, Marte este şi al doilea regent al casei a X-a (care include şi o parte din Scorpion), semnificând afirmare în carieră prin intermediul charismei.
Pentru Liz, rolul de afirmare şi de consacrare a fost cel din „National Velvet” (1944), în care a interpretat chiar rolul principal (o fată ambiţioasă, care vrea să fie jockey la curse de cai, într-un club de hipism exclusiv masculin). Filmul a avut un mare succes la vremea aceea şi a propulsat-o pe Liz în galeria starurilor. Din acel moment, Liz a înţeles că i s-a încheiat perioada de copilărie, multe aspecte ale vieţii ei devenind publice şi fiind controlate de studiourile de film. Viaţa ei a devenit, astfel, destul de complicată pentru că era necesar să urmeze cursurile şcolare, să participe la cursuri de dans, cursuri de interpretare vocală şi să participe la filmările programate.
Cariera sa a continuat cu roluri de adolescentă în filmele „Courage of Lassie” (1946), „Cynthia”, „Life with Father” (ambele din 1947). Treptat, i s-a creat o imagine tot mai apropiată de vârsta adultă iar, după 1950, a trecut la categoria de „actori seniori”, încheindu-şi astfel junioratul.
Cariera sa a continuat cu multiple apariţii în producţii cinematografice cum ar fi: „The Big Hangover”, „Father of the Bride” (ambele din 1950), „Father’s Little Dividend”, „A Place in the Sun” (ambele din 1951), „Love is Better than Ever”, „Ivanhoe” (din 1952), „The Giant” (1956), „The Raintree Country” (1957), „Cat on a Hot Tin Roof” (Pisica pe acoperişul fierbinte) (1958).
A urmat apoi o serie de filme în care a strălucit ca interpretă alături de actorul Richard Burton, care i-a devenit şi partener de viaţă. Filmul „Cleopatra” (1963), în care apar amândoi în roluri principale, a fost un mare succes, fiind un alt vârf al carierei lui Liz. Apoi Liz şi Richard au jucat din nou împreună în filmele „Sandpiper” (1965), „Who’s Afraid of Virginia Woolf” (1966), „The Taming of the Shrew” (1967), „Divorce His, Divorce Hers” (1973).
După 1968, cariera lui Liz Taylor a intrat în declin, în condiţiile ascensiunii altor staruri feminine mai tinere (de tipul lui Jane Fonda). De-a lungul timpului, performanţele ei artistice au fost recompensate cu multe premii Oscar, Globul de Aur, Bafta, David de Donatello etc.
Astrologic vorbind, afirmarea cinematografică prin rolul de jocheu (din „National Velvet”) a fost generat de influenţa puternică a Ascendentului din Săgetător (semnul cabalinelor), care a făcut-o extrem de convingătoare şi i-a permis ascensiunea bruscă şi semnificativă pe scara valorică a cinematografiei.
Soarele şi Ascendentul sunt ambele regentate de Jupiter dar Soarele şi Jupiter se află în recepţie mutuală, ceea ce i-a conferit strălucire prin arta actoricească (semnificată de Leu, în care se află plasat Jupiter), în rolurile interpretate, permiţându-i să fie şi laureată a premiilor amintite. Recepţia mutuală Soare-Jupiter i-a adus şi rolul reginei Cleopatra şi imaginea de „regină a cinematografiei”.
Saturn (planeta carierei) în Vărsător (semnul cinematografiei) şi casa a II-a semnifică o carieră cinematografică durabilă şi aducătoare de satisfacţii material-financiare.
Din viaţa privată a artistei sunt cunoscute relaţiile şi multiplele ei mariaje. A fost căsătorită cu Conrad Hilton (moştenitorul mărcii omonime de hoteluri) în 1950 dar au divorţat opt luni mai târziu. În 1951, s-a recăsătorit cu actorul britanic Michael Wilding, mariaj care s-a încheiat în 1957. A treia căsătorie a fost cu Mike Todd, un producător de teatru şi de film, în 1957. Liz l-a înşelat pe Todd cu viitorul ei soţ, cântăreţul Eddie Fisher. După divorţul de Mike Todd a urmat mariajul cu Eddie Fisher, în 1959. Dar, apoi, în viaţa lui Liz a apărut Richard Burton cu care ea l-a înşelat pe Eddie. În 1964 s-a produs divorţul de Fisher şi Liz s-a putut căsători, la scurt timp, cu Burton. Al şaselea soţ al lui Liz a fost Jack Warner, iar al şaptelea a fost Larry Fortensky. În total, au fost 8 căsătorii, două cu Richard Burton.
În harta artistei descoperim o casa a VII-a (a căsătoriei) în Gemeni (semn mobil, de aer), ceea ce explică instabilitatea ei în relaţiile de cuplu. La fel și conjuncția Venus-Uranus. Opoziţia dintre Soare și Mercur (regentul casei a VII-a) cu Neptun arată că a fost dezamăgită de mulţi bărbaţi, dar indică şi multele ei aventuri extraconjugale.
Liz s-a convertit, sub influenţa foştilor soţi Mike Todd şi Eddie Fisher (ambii evrei) la religia mozaică, părinţii ei fiind creştini. În timp, ea a devenit o susţinătoare a sionismului şi a statului Israel.
A avut multe probleme de sănătate (la coloana vertebrală, la şolduri, cancer de piele, dependenţă de alcool şi medicamente etc.), de-a lungul întregii vieţi. Problemele ei persistente de sănătate sunt indicate de casa a VI-a plasată în Taur şi Gemeni, având ambii regenţi (Venus şi Mercur) în detriment (Venus în exil – în Berbec și Mercur în exil – în Peşti).
În 2011, starea ei de sănătate s-a deteriorat grav. Liz s–a stins pe 23 martie, la vârsta de 79 de ani, din cauza unei afecţiuni cardiace. A fost înmormântată cu o ceremonie funerară iudaică.
Decesul prin boală cardiacă este indicat de plasarea guvernatorului Ascendentului, Jupiter, în casa a VIII-a (casa morţii) în Leu (care guvernează inima) și în recepție cu regentul său (Soarele) care este afectat de Marte (regentul casei a XII-a și al Lunii).
Liz Taylor a rămas o imagine iconică a cinematografiei mondiale, ea lasând în urmă multe creaţii artistice extraordinare, care impresionează şi acum marele public.
MINOLA BRATOVEANU,
membră AAR, redactor Astrele