Când s-a născut, de fapt, Nicolae Labiş?

1_60_nicolae-labis2Noi, românii, avem o mare problemă cu rigoarea. Iar asta se reflectă inclusiv la nivelul informaţiei: înghiţim pe nemestecate cele mai inepte elucubraţii, convieţuim comod cu aproximativul, preluăm afirmaţiile ca atare, fără a ne osteni să le verificăm.

Astrologilor, lipsa de rigoare le îngreunează munca de cercetare: dacă vor, de pildă, să studieze harta natală a unui personaj autohton, nu se lovesc doar de probleme legate de calendar (iulian sau gregorian?) ori de regimul orar (era sau nu era oră de vară la data aia?), ci şi de tot felul de mituri şi înregistrări defectuoase. Mulţi biografi par să fi fost total lipsiţi de talent investigativ, loviţi de dislexie sau pur şi simplu superficiali, în timp ce unii conţopişti din administraţie par să fi lucrat în dorul lelii, doar ca să le treacă ziua şi să-şi poată lua salariul. Ca să nu mai punem la socoteală că destui taţi declarau la primărie naşterea copiilor când le venea pe chelie: la începutul săptămânii următoare (că de, lunea erau mai odihniţi şi le venea mai lesne a trece la fapte), după ce-şi terminau muncile agricole, când se întorceau de pe unde îi mânau treburile etc. Uneori, dacă copilul era băiat, îl declarau la începutul anului următor că, deh, să fie copilul mai copt la vremea când l-or lua la armată.

Aşadar, în domeniul datelor de naştere ale personalităţilor domneşte o ceaţă densă şi o vraişte de nedescris. Aşa se face că, în baza unui certificat de botez întocmit “pe genunchi”, Eminescu apare ca fiind născut pe 15 ianuarie 1850, când de fapt cei apropiaţi (fratele său Matei, Titu Maiorescu, Iosif Vulcan) sau poetul însuşi (în registrul “Junimea”), afirmă că s-a născut pe 20 decembrie 1849. Şi tot aşa ne minunăm de cazul spectaculos al lui Nicolae Ceauşescu, care îşi sărbătorea ziua de naştere cu mare pompă pe 26 ianuarie, când de fapt era născut pe 23 ianuarie! Actul de naştere a fost emis, într-adevăr pe 26, dar textul spune că naşterea s-a produs pe 23. Asta, bineînţeles, pentru cine se oboseşte să-l citească… Ei, na, şi-acum, că ştim, credeţi că trebuie să purcedem la corecturi? Dar de ce să ne omorâm, că doar trăim în ţara lui “merge şi-aşa”…

Acum, că mi-am vărsat năduful, daţi-mi voie să vă supun atenţiei cazul lui Nicolae Labiş.

Nicolae Labiş a fost un poet român cu un talent absolut remarcabil, rebel, răzvrătit, plin de pasiune şi de forţă. A uluit lumea literară debutând fulminant la numai 15 ani şi a scris destul până la 21 de ani, când tânăra-i viaţa i-a fost curmată, cât să-şi asigure un loc de prim rang în galeria celor mai de seamă poeţi ai neamului.

Manualele de literatură şi scrierile biografice spun că s-a născut pe 2 decembrie 1935, într-o zi de luni, la Mălini, judeţul Suceava. Ora nu este menţionată.

Harta solară (semnul Soarelui = casa I) a datei respective apare astfel:

Labis - Solar Sign

Da, dar iată ce scrie Labiş într-unul dintre poemele sale:

“M-am născut iarna, la Sfântul Andrei,
Când vântu-n amurg şuiera prin ogradă.
Munţii ardeau în polei şi lumini,
Lupii spulberau scântei din zăpada.”

“Începutul”, din volumul “Primele iubiri” (1956)

Să fie, oare, aceste versuri doar un fel de… licenţă poetică?

“M-am născut iarna, la Sfântul Andrei”
Dacă ceea ce scrie Labiş este adevărat, înseamnă că, de fapt, s-a născut sâmbătă, 30 noiembrie 1935 şi că, probabil, a fost declarat la începutul săptămânii următoare, luni, pe 2 decembrie. Este ceva ce se practica frecvent în vremurile acelea, mai ales pe la ţară. Se mai poate ca actul de naştere să fi fost emis pe data de 2, luni, dar în cuprins să se menţioneze că s-a născut sâmbăta, pe 30, iar biografii să fi luat în considerare data la care a fost redactat documentul. Tare aş vrea să ştiu ce spune exact actul ne naştere. Dar poate că vom afla, căci actul trebuie să se găsească la casa memorială din Mălini…

“Când vântu-n amurg şuiera”
Adică s-a născut pe la apus. Pe 30 noiembrie 1935, Soarele apunea la ora 16:21.
O hartă ridicată pentru ora apusului are AS in Gemeni (Ascendentul intră în Gemeni la 15:59 şi rămâne în Gemeni până la 17:49) şi arată astfel:

Labis - 30 nov
Aşadar, foarte pe scurt:
AS este în semnul mercurian al Gemenilor, Luna în originalul şi nonconformistul Vărsător, stăpânul AS/hărţii este în casă angulară, conjunct cu stăpânul casei a III-a (a scrisului), Soarele, şi cu stăpânul casei a X-a, Jupiter. Marte este în casa a VIII-a, semn de moarte violentă sau timpurie, iar Saturn în casa a X-a, semn al unui destin încercat…

Din punctul meu de vedere, harta aceasta pare a fi foarte verosimilă. Voi ce credeţi?

PS: sunt surse care spun că Labiş s-ar fi născut la Văleni, nu la Mălini. Aceeaşi comună, Poiana Mărului, dar sate diferite. La Mălini familia s-ar fi mutat abia după război. Pentru astrologi nu are importanţă că s-a născut la Mălini sau Văleni, căci coordonatele geografice sunt cam aceleaşi, deci hărţile ridicate pentru cele două localităţi sunt aproape identice. Am făcut menţiunea doar de dragul rigorii, că tot pomeneam de ea la începutul articolului…

MIHAELA DICU,
Senior editor și președinte de onoare a AAR

mihaela-dicu

Lasă un răspuns

Cookie-urile ne ajuta sa ne furnizam serviciile. Prin utilizarea serviciilor noastre si navigarea prin acest site va exprimati acordul cu privire la utilizarea cookie-urilor. Detalii

Cookie-urile ne ajuta sa ne furnizam serviciile. Prin utilizarea serviciilor noastre si navigarea prin acest site va exprimati acordul cu privire la utilizarea cookie-urilor.

Close