Gabriela Dima (Minerva)Psiho-astro

Reflexele psiho-astrologiei

de Gabriela Dima (Minerva)

reflexele psiho-astrologiei
Imagine de Rahul Bulbule

Harta natala dezvaluie motivele de baza

Daca psihologia tine pasul cu reflectiile actuale ale stiintelor exacte, ea poate sa si reevalueze unele dintre premisele sale majore. Cea mai importanta dintre acestea este notiunea de fiinta umana ca un produs exterior fortelor originare, derivata dintr-o lume straina material. In schimb, psihologia poate fi legatura fundamentala dintre fiinta umana, conceptualizata ca avand radacinile intr-un Univers viu si ritmurile si ciclurile pe care le parcurg trupul si mintea deopotriva, ceea ce astrologia sustine inca de acum cinci milenii. Probabilitatea unei organicitati creatoare intre adevarurile moderne si cele premoderne poate duce, prin sinteza dintre psihologie si astrologie, la o noua ramura care sa cladeasca clar si ferm drumul stiintific al celei din urma si anume astrologia psihanalitica sau astro-psihologie. Din ce in ce mai multi psihoterapeutii descopera ca astrologia poate fi reformulata ca un limbaj psihologic contemporan si poate fi un excelent instrument de diagnosticare (Idemon, 1988; Perry, 1988), iar avantajele unei astfel de conceptii sunt imense.

Harta natala dezvaluie motivele de baza, credintele si dialogurile interne care constituie mitologia personala a nativului. Cu atat mai mult cu cat astrologia este in concordanta cu cercetarile parapsihologice care prezinta constiinta umana ca fiind universala, nelocalizata, fara sa fie constransa de creier si organism (Dossey, 1989; Krippner, 1988).

Mitologia personala reprezinta totalitatea povestilor, amintirilor, evenimentelor din familia unui individ, de la statutul social la cutume, la ansamblul de credinte, traditii, eresuri, mentalitate, obiceiuri s.a. Este evident ca o femeie care se naste cu un Marte bine sustinut va dezvolta o mitologie si va avea un stil de viata specific nu doar sustinerii martiene, ci si locului in care s-a nascut. Intr-un fel il va trai pe Marte exaltat, sa spunem, femeia din Occident, care se bucura de toate binefacerile civilizatiei si intr-un fel, dar la fel de personal, o femeie din lumea a treia.

Este nevoie de acuitate si acuratete

Astrologia psihanalitica ofera premisa de a lua in considerare, cu acuratetea specifica bineinteles, locul nasterii, traditiile, religia, situatia familiala si situatia financiara fiecarui nativ in parte. In acest fel, consilierea prin intermediul temei natale poate fi mult mai eficace si mai precisa.

De exemplu, Marte reprezinta arhetipul afirmarii de sine, al agresivitatii, al sexualitatii dar si al unitatii. Sa spunem ca in tema natala a unei femei, Marte in tranzit intra in semnul Scorpion. La prima vedere, am spune ca avem de a face cu o femeie patimasa, nu senzuala, ba chiar as vorbi despre o oarecare agresivitate si in intimitate, este insa extrem de fidela partenerului sau si face totul pentru a realiza ce-si doreste, atat in plan profesional, cat si in plan personal. Si, peste toate acestea, domneste o personalitate foarte puternica. Mentionez ca este o pozitie foarte grea. De regula, acest tip de femeie, daca reuseste in plan profesional, rateaza in cel personal.

Din perspectiva psihologica, acest lucru se vede oarecum diferit. Nu se vede ca Marte ar fi bun sau rau, calitatile si defectele planetei, ci el se releva in functie de modul in care individul a reusit sa adapteze arhetipul propriei personalitati. In ce priveste exemplul de mai sus, avem o femeie care nu-si va gasi niciodata partenerul care sa o accepte asa cum este si daca nu va invata sa-si moduleze aceste aspecte ale personalitatii, niciun barbat nu va sta langa ea, fapt care, inevitabil, mai devreme sau mai tarziu, poate declansa de la depresia anxioasa sau bipolara la tot felul de psihoze. Sunt situatii insa cand acest tip de femeie nu constientizeaza potentialul arhetipal, acesta fiind inca adanc ingropat in subconstient sau poate fi reprimat, iar aceasta ipostaza se datoreaza, in primul rand, cred eu, educatiei, mentalitatii, comunitatii sau societatii din care face parte nativa.

Rolul astrologului psihanalist

Rolul astrologului psihanalist este, urmarind tema astrala, sa descopere daca acest simbol arhetipal este relevat, iar daca nu, asemeni unui sculptor, sa inceapa sa dea deoparte piatra, strat dupa strat, pentru a scoate la lumina statuia, cum spunea Michelangelo, adica sa afle ce s-a intamplat, de ce potentialul arhetipal a ramas blocat intr-o anume dimensiune a evolutiei nativului. Daca privim unde este plasata Luna, Soarele sau Saturn putem deduce, de exemplu, daca aceste calitati au fost reprimate in copilarie si atunci, la femeia cu Marte in Scorpion, vom intalni frecvent proiectia propriului Marte asupra partenerilor, permitand atasamente profunde, dar, in acelasi timp, deprimante poate pentru ea. In aceasta situatie, astrologul psihanalist o poate ajuta sa gaseasca modalitatea de a elibera tendintele reprimate intr-un mod pozitiv, constientizandu-le si astfel, sa depaseasca momentul critic sau sa se vindece.

Regresia si amintirile pierdute

O alta intruziune a psihologiei in astrologie si care a dus la formarea astrologiei evolutive se bazeaza pe regresie. Daca sunt amintiri pierdute sau traume reprimate, astrologul psihanalist poate merge inapoi, pe aspectele planetare (tranzite) pentru a gasi momentul cand s-a petrecut evenimentul, ba mai mult poate aduce la lumina ce anume a determinat trauma sau cine a produs-o, iar regresia poate fi de un real ajutor. Am avut situatii in care banalul „Mananca tot din farfurie!” a determinat in copilul care a devenit mai apoi adult o dereglare de apetit si de conduita alimentara care au dus nu doar la dereglari hormonale si la obezitate, ci si la probleme digestive de tip hernie hiatala, gastrita sau ulcer gastric ori duodenal. Omul nu se ridica de la masa decat dupa ce golea farfuria, indiferent cat i se punea in farfurie.

Fiecare simbol din horoscop este un corolar la ambele fenomene: cel psihologic si cel de mediu. Prin folosirea temei astrale ca instrument de diagnosticare, psihoterapeutul se poate conecta, e drept, abstract, la realitatea intrapsihica a clientului sau, la evenimentele concrete din lumea lui intima, interpersonala. Nu numai ca acest lucru ajuta terapeutul in procesul de interpretare corecta, dar face posibil accesul la un bogat depozit de metafore pentru a explica subtilitatile si consecintele de viata ale omului interior. Ca si visele, evenimentele din lumea exterioara simbolizeaza statusul pshic interior. Astfel, evenimentele sunt metafore de structuri cognitive, si pot fi introduse ca atare in cursul de psihoterapie.

Calendar de evenimente

Apoi, astrologia prezinta calendarul de evenimente. In realitate, planetele isi continua miscarea, iar in plan personal, aceasta corespunde desfasurarii specifice a unor procese corelate cu anumite perioade de timp din viata individului in cauza.

De exemplu, m-am pomenit ca ma cauta om deprimat, fara niciun chef de viata, care ura copiii si ideea de graviditate si care se vedea traind intr-o lume ce nu ii apartine. Din tema astrala rezulta ca toata copilaria i-a fost otravita de relatia toxica pe care a avut-o cu mama, descrisa ca un personaj sever care il controla tot timpul in mod abuziv si care, din descrieri, era victima unor accese paranoice care, culmea, se regaseau de-acum in comportamentul fiului. Luna natala, care in astrologie simbolizeaza mama, era plasata in Scorpion in casa a VIII-a si facea patrat cu Pluto aflat in casa a IV-a. Intelesul acestui complex de factori sugereaza exact tipul de mama pe care l-a avut precum si tipurile de probleme cu care se confrunta acum: starea de depresie era urmarea faptului ca ani de zile el a fost constrans emotional si afectiv si i s-a inoculat o frica maladiva nu doar vis-a-vis de femei, cat și de ideea de procreere, de plenitudine sexuala si implicit, de ideea de paternitate. L-am convins sa mai aiba putina rabdare. Vazusem ceva in harta lui. In urmatoarea jumatate de an, Pluto ajungea in gradul din Capricorn de unde facea un trigon grad la grad cu Luna natala. In limbaj astrologic, vorbim despre Pluto in tranzit și cu Luna natala. Deoarece Pluto intr-o tema natala, in cazul nostru in casa a IV-a, casa mamei, este asociat cu tipul de afectiune materna pe care il ofera mama, puteam sa jur ca acest complex se va activa deosebit de puternic atunci cand Pluto va face aspectul benefic cu Luna natala si va face acelasi aspect si cu Pluto natal. L-am intrebat daca si-a schimbat de curand locul de munca. A recunoscut, dar se vedea din grimasa ca nu-i facea placere sa vorbeasca despre aceasta schimbare. L-am luat usor si dupa vreo trei sedinte nu am fost deloc uimita sa aud ca si aici se confrunta cu problemele pe care i le crea seful lui. Seful este cumva… femeie? Parea surprins. De unde stiam ca era o femeie?! I-am spus ca din harta lui. Ce se intamplase de fapt? In aceasta femeie, clientul meu a identificat-o pe mama sa – castratoare, care il controla la sange, il intimida, il domina, ii submina autoritatea si puterea. Provocarea a fost ca el trebuia sa o intalneasca pe aceasta femeie pe care sa o puna la punct cu propriile ei argumente, lucru pe care nu l-a putut face cu mama sa. Intr-adevar, trebuia sa o regaseasca pe mama care il facuse un monstru cu chip de om intr-un moment si un loc asemanator celui din copilarie tocmai ca sa se poata elibera. Subliniez ca nu mai era vorba de proiectie si nici de transfer de personalitate. Aceasta sefa a fost, din foarte multe puncte de vedere, mama lui. Tot din astrologie stim ca Pluto este asociat cu vindecarea si cu transformarea. Astfel, in momentul in care am inceput sa lucrez cu el si sa-l indrum ce sa faca, a fost capabil sa isi rezolve multe din problemele care il adusesera la mine. Norocul lui sau al meu, este ca am stiu cum sa folosesc acesta sincronizare, el habar nu avea ca Pluto in tranzit facea un aspect cat de cat benefic cu Luna natala si ca acest tranzit ii putea aduce vindecarea, dar eu stiind ca am de a face cu o planeta lenta, timpul mi-a fost de mare ajutor pentru ca evenimentele s-au desfasurat exact cum am intuit. Sa stiti ca acest gen de evenimente nu sunt neobisnuite.

Destinul nu este o intamplare

Nu exista nici o dovada mai mare termenului de valabilitate a astrologiei ca un instrument de diagnostic si de prognostic decat aplicarea acestuia in practica clinica de zi cu zi. Fiecare ora din fiecare zi lucratoare este un martor la modul in care comportamentul clientilor mei reflecta psihodinamica astrala care sta la baza acestuia, relatiile interpersonale, evenimentele aparent intamplatoare cu care se confrunta, precum si perioadele-cheie in procesul de crestere si schimbare. Din ce in ce mai mult ma conving ca evenimentele nu au loc la intamplare si nimeni nu este o victima. Acest caz ilustreaza evenimente care nu sunt numai semnificative, ci au și un scop. Fiecare problema este o oportunitate pentru schimbare, personalizata la fiecare individ in parte. Specificul evenimentului problematic constituie cheia pentru deblocarea potentialului ascuns de personalitatea acestuia. Valoarea unica a astrologiei este ca ea ofera un limbaj simbolic pentru corelarea realitatii subiective cu cea obiectiva si pentru a descifra procesul de schimbare, care este inerent in aceste relatii.

Intr-adevar, multi terapeuti recunosc, ca astrologia este un limbaj arhetipal al conditiei umane, compatibil cu aproape orice model psihologic dar cel mai important lucru este ca aceasta restabileste conexiunea cu ceva dincolo de genele noastre, de parintii nostri si de societatea in care traim. Astrologia ne reunește intr-un cosmos viu. Intr-un univers constient, oamenii si planetele interfereaza in acelasi plan fara puncte de sudurp, firesc și armonios. Nu exista nici o separare absoluta intre realitatile interioare si cele exterioare. Nicio cauza nu este una dintre celelalte. In psiho-astrologie, fiinta umana este din nou un actor, partial divin, intr-un joc cosmic care este efemer in dimensiunea materiala, dar este infinit in cea spirituala.

In psihologia traditionala exista mai multe teorii cu privire la modul in care se formeaza personalitatea noastra. Cu toate acestea, teoriile amintite recunosc doar planul material al existentei. Cercetarea asociatiilor si evaluarilor personale presupune, in general, existenta in natura umana – la nou-nascut, cat si la adult – a anumitor trasaturi cunoscute sub denumirea generica de predispozitii fizice sau potential. Mi-am dat seama ca teoreticienii, atunci cand vorbesc despre aceste insusiri, nu se raporteaza si la cadrul cosmic care da o perspectiva mult mai larga asupra naturii umane. Si atunci mi-am spus ca pentru mine, ca astrolog, teoriile traditionale sunt incomplete.

Modele si…

De-a lungul istoriei, relatia omului cu natura a fost una reductiva, de diminuare in fata cosmosului, dar totodata de raportare la planul material, de ierarhizare a nasterii in functie de elementul rational – conditie sociala, educatie, credinta s.a. Aceasta perspectiva l-a separat, l-a rupt, ca sa spun asa, de mama-natura dar si de ciclurile universului. Trebuie sa recunoaștem, cu regret, ca omul modern nu se mai identifica cu pamantul si cosmosul ca facand parte din el insuși. Or ca sa intelegem de ce psihologia prin prisma astrologiei ofera o imagine la scara reala a existentei, omul are nevoie de o viziune mai larga despre el insusi, iar astrologia moderna ofera aceasta perspectiva. Cu toate acestea, si in prezent, astrologia trebuie dovedita, desi ea a precedat stiinta care astazi ii cere dovezi care sa o valorizeze. In cartea sa, Astrologie, Psihologie si Cele patru elemente, Steven Arroyo afirma la un moment dat:”aproape fiecare cultura pe care o cunosc a avut o forma de astrologie, iar acest lucru nu poate fi atribuit lipsei ei de iluminare, ci mai degraba, sentimentului de unitate cu cosmosul.”

Prejudecatile, precum si aderarea la diverse teorii stiintifice au ridicat un zid in calea afirmarii si sustinerii comuniunii cu cosmosul, astfel incat, cu timpul, publicul larg, dar si oamenii de stiinta au devenit dependenti de realitatea materiala; sinteza de informatii si teorii moderne au readus insa in actualitate nevoia de intoarcere la cosmos si, implict, la astrologie. Adeptii scolii de astrologie psihanalitica, dar si filosofi si teoreticieni de talie internationala, cum sunt Joseph Campbell, L.L.White, Alexei Rudin, Houston Smith sau Hans Stossel sunt de parere ca astrologia a revenit puternic in actualitate, deoarece omul modern nu mai are o mitologie viabila. In timp ce stiinta a imbunatatit vizibil viata noastra, omul a inceput sa-si dea seama ca nu poate conta doar pe datele statistice oferite de aceasta ca sa gaseasca raspunsurile de care are nevoie. Pentru a valoriza creativ descoperirile din domeniul psihologiei sau al sanatatii, trebuie sa fim cu adevarat deschisi spre Univers, iar daca suntem deschisi terapiilor complementare este normal sa pendulam intre caile ortodoxe de cunoastere si cele neconventionale.

…modele!

Oamenii de stiinta au ajuns sa creada ca exista un model de organizare, invizibil de a trai lucrurile, un fel de model psihologic constient care ghideaza si determina forma de energie pe care acesta si-o va asuma. Acest model formativ se regaseste in mai toate teoriile stiintifice, de la teoria evolutionista la cea a dezvoltarii umane fizice si psihice.

In Evul Mediu, se spunea ca fiecare clasa de lucruri poseda o esenta (essentia sau quidditas), iar aceasta esenta era considerata nu o calitate statica, ci, mai degraba, o sursa de activitate. Aceasta esenta a fost fundamentul gandirii epocii. Pentru filosofii medievali, formele observabile din natura nu erau entitati statice, ci ideile intrupate (gandirea platoniciana preluata pe filiera aristoteliana). Sursa acestor idei a fost vazuta ca Mintea Universala, domeniul si depozitul de esente sau de arhetipuri ale tuturor formelor existente in natura si a tuturor ideilor in care omul poate sa creada. Conceptul de Minte Universala este, daca vreti, similar celui de inconstient colectiv pe care il va impune Jung.

Fizica moderna revine la aceste idei vis-a-vis de ceea ce vedem in lumea materiala. Ni se spune ca unda exterioara este baza vibrationala a energiei. Particula materiala a devenit un model extins. Ceea ce a fost gandit ca fiind un atom in lumea materiala este vazuta astazi ca un camp de energie. Din nou, conceptul arhaic de Minte Universala modeleaza activ toate formele. O noua intelegere a principiilor formative ale universului nu numai ca ne-ar putea ajuta sa intelegem legile fizicii, organizarea biologica sau cum lucreaza mintea, ci ne-ar aduce mai multa liniste interioara. In astrologie, fiecare individ este considerat o expresie unica, un Intreg de principii universale, modele si energie care functioneaza in tipare cosmice. Zodiacul a fost considerat de astrologii din vechime si de catre filosofi drept sufletul naturii, cel care da forma si viata. Astrologia este limba principiilor universale arhetipale, o modalitate de a percepe forma si ordinea din viata fiecarui individ, un mod de a arata simbolic ca fiecare persoana in parte este o entitate unica care functioneaza pe baza acestor principii. Individul este forma unica ce exprima sintetic relatia dintre factorii universali. In termeni moderni, universul este un proces continuu care functioneaza printr-o infinitate de interconexiuni energetice. Campul energetic al oricarei persoane este legat intim de campurile energetice ale celorlalti, de campul energetic teluric, dar, mai ales, de campul energetic cosmic.

Arhetipul si astrologia

Prin intelegerea factorilor universali care opereaza in noi putem obtine o mai buna intelegere a principiilor universale ale vietii insasi. Stiinta accepta amprenta digitala, electrocardiograful sau encefalograful ca fiind instrumente utile si modele unice ale relativitatii manifestarilor energetice si vibrationale. Harta natala este o modalitate prin care universul ne permite sa intelegem modul cum functioneaza ritmurile cosmice si energiile primare, arhetipale, in fiecare dintre noi. In psihologie, conceptul care opereaza la toate nivelurile, inclusiv cel universal este cel definit de Carl Jung ca fiind arhetipul. Acestea nu sunt structuri fizice, dar ar putea fi comparate cu structura interioara a unui cristal care joaca in interiorul acestuia rolul de lichid amniotic. Desi nu are o existenta materiala proprie, arhetipul in sine este notiune goala si formala, nu este un obiect, nu este lucru, ci doar o posibilitate de reprezentare apriorica. De asemenea, Jung a fost convins ca natura reala a arhetipului nu este susceptibil de a fi constient, ci ca este transcendent, ceva ce trece dincolo de constient, intr-un spatiu mult mai profund si vast.

Abia in anii `70, dr. Edward Whitmont, psihiatru de factura junghiana a afirmat ca simbolurile astrologice ale planetelor sunt campuri energetice arhetipale si defineste astfel arhetipul ca fiind „un model cosmic universal si dinamic”.

Daca arhetipurile sunt fundamentul vietii psihice si daca ele sunt prea subtile sau transcendente pentru intelegerea constienta imediata, atunci este deosebit de important si imperios necesar sa avem un limbaj care sa descrie realitatea lor. Putem, cel putin, sa incercam sa intelegem cum functioneaza acestea si ce inseamna ele pentru noi doar prin abordarea stiintei care se ocupa cu astfel de lucruri – ASTROLOGIA. Indiferent ce eticheta am folosi pentru a sugera aceste principii universale, arhetipuri, esente sau principii formative nu este mai putin adevarat ca exista astfel de forte si, in mod constant, ele ne influenteaza. Iata macar un motiv pentru care unii psihologi si psihiatri au inceput sa foloseasca astrologia ca pe un instrument de intelegere a dinamicii personalitatii pacientilor lor. Ei au inteles ca predispozitia psihica innascuta a unei persoane poate fi exprimata intr-un mod propriu in tema natala.

Jung a scris ca astrologia include suma tuturor cunostintelor vechi de psihologie, inclusiv predispozitia innascuta spre anumite caracteristici fizice, precum si succesiunea perioadelor de criza din viata unui om si pe care el le-a insumat sub termenul generic de sincronizare sau sincronicitate. Dr. Whitmont afirma, plecand de la aceasta idee, ca aplicarea tehnicilor de astrologie intr-un sens mai larg, pot deveni un instrument de valoare pentru cel care exploreaza profunzimile psihicului, cum ar fi interpretarea viselor. Acestea din urma ar da informatii nu doar despre evenimente viitoare sau despre anumite trasaturi de caracter, ci si despre dinamica inconstientului, precum si despre modelul dupa care omul ar reactiona pe tot parcursul vietii sale, luand propria individualitate ca pe o modalitate caracteristica de exprimare a Intregului cosmic.

Cea mai completa teorie a personalitatii – astrologia

Astrologia a fost definita la un moment dat drept „astronomie aplicata in scopuri psihologice”. Tema astrala interpretata de un astrolog nu ofera doar o imagine sintetica a ereditatii unei persoane, ci scoate in evidenta potentialul latent si sugereaza directiile in care este nevoie de crestere; de fapt, in esenta, tema natala nu este altceva decat o harta simbolica a procesului de autocunoastere si de manifestare a unor calitati sau insusiri pe care trebuie sa le constientizam. Astrologia este o teorie completa a personalitatii, unificatoare, care ofera fundamentul pentru toate celelalte teorii. Ea cuprinde atat simboluri matematice, cat si un limbaj simbolic al vietii sintetizat intr-un sistem care este mai larg decat oricare altul. Astrologia dovedeste, prin caracterul sau atotcuprinzator, tipuri de caracteristici care descriu cu acuratete diferentele individuale unice precum si modelele de exploatare a energiei cosmice constientizate si, astfel, dezvaluie functionarea armonica a Legilor Universale, a polaritatilor precum si a energiilor psiho-fizice ale fiecaruia.

*

Bibliografie in limba romana:

Steven Arroyo – Astrologie, psihologia si cele patru elemente, ed.Deceneu 2008

C.G.Jung – Arhetipurile si inconstientul colectiv, vol 1, Ed.Trei 2003

Fritz Riemann – Astrologie si psihoterapie, ed.Trei 2008

Dane Rudhyar – Astrologia personalitatii, ed.Herald 2002

Steven Arroyo – Practing the cosmic, CRCS 1999

Liz Green – The horoscope in manifestation, CPA London 2004

Dane Rudhyar – An Astrological Study of Pszchological Complexes, Shambhala, Berkeley 1976

Share

Cookie-urile ne ajuta sa ne furnizam serviciile. Prin utilizarea serviciilor noastre si navigarea prin acest site va exprimati acordul cu privire la utilizarea cookie-urilor. Detalii

Cookie-urile ne ajuta sa ne furnizam serviciile. Prin utilizarea serviciilor noastre si navigarea prin acest site va exprimati acordul cu privire la utilizarea cookie-urilor.

Close