G-4DHF8L3Q06
Gina DumitriuV.I.P.

Alexandre Dumas – puterea imaginației

Thomas-Alexandre Dumas (stânga), Alexandre Dumas tatăl (centru), Alexandre Dumas fiul (dreapta)

Un romantic al istoriei

Într-o epocă în care idealismul magic și extazul mistic al lui Novalis au fost urmate de satira socială a lui Hugo și de subtilitățile psihologice ale lui Stendhal, Alexandre Dumas tatăl a mizat pe cavalerism, prietenie, iubire și trădare, transformând istoria într-o poveste a inimii. Soarele și Ascendentul în Leu explică nu doar personalitatea carismatică, preocupările pentru teatru și dramă din tinerețe, elanul creator din timpul maturității ci și latura eroică, nobilă și generoasă a personajelor sale.

Luminătorii în demnități esențiale – Soarele în domiciliu, în Leu, în hayz, în triplicitate și în termenul lui Jupiter și Luna în exaltare, în Taur, angulară, sunt primii indicatori ai unui destin de excepție. Pars Fortunae în Gemeni, un semn al comunicării, în casa a XI-a, a protectorilor (Agathos Daimon sau Spiritul Bun) și în termenul lui Jupiter, este în careu cu Nodul Nord în Pești și Nodul Sud în Fecioară, axa nodală invitând la dezvoltarea sensibilității, a unei spiritualități superioare și la servirea unui ideal. Modelul holistic de repartiție planetară este cel al pâlniei, în care planeta-ansă este Pluton în Pești, conjunct cu Nodul Nord, adică puterea (Pluton) imaginației și inspirației (Pești). Cu „opoziția inimii“[1]Element al modelului de repartiție planetară pâlnia, conform Dan Ciupercă. prezentă în hartă (între Pluton și tripla conjuncție Venus, Saturn, Jupiter), Dumas și-a putut concentra forța vitală pentru atingerea obiectivelor și depășirea crizelor.

Ascendența lui Dumas și primii ani de viață poartă înăuntrul lor intriga nucleelor narative din foiletoanele de mai târziu. Părintele său – Thomas-Alexandre, vândut ca sclav de propriul tată, marchizul Antoine-Alexandre Davy de la Pailleterie, va lua mai târziu numele mamei – sclava de culoare Marie-Césette Dumas, ajungând la nici 31 de ani general în armata Revoluției franceze. La ironiile rasiste scriitorul a răspuns întotdeauna cu umor sau… cu epigrame: „Bunicul – negru, iar al tău – maimuţă… De ce-aş mai încerca păreri de rău?! Acum pricepi că neamul meu începe exact unde sfârşeşte neamul… tău“.

Soarele (tatăl) în Leu, în casa a XII-a, a constrângerilor și a diferitelor forme de recluziune, explică dispariția lui prematură, viitorul scriitor devenind orfan la vârsta de 3 ani. Mai puțin cunoscut este faptul că tatăl său, în timpul campaniei din Egipt, găsește o comoară pe care o predă armatei napoleoniene iar, la întoarcere, urmare unui naufragiu, este luat prizonier în fortăreața Taranto împreună cu savantul Delomieu. Detenția lui Edmond Dantes și prietenia providențială cu abatele Faria nu este decât prelungirea literară a acestui episod zbuciumat. De altfel, istorisirile faptelor de vitejie ale tatălui, relatate de mamă în copilărie, sunt cele care îi vor hrăni imaginația și gustul pentru eroi de legendă și romane de aventuri. Elementul Foc predominant în hartă și Mijlocul Cerului în Berbec (cu Marte culminant și oriental, deși în exil) amprentează și atmosfera din scrierile sale epice în care loialitatea, curajul, energia și entuziasmul sunt valori de prim rang.

Zona cea mai ocupată de planete personale este cea sud-estică (casele X, XII și II) iar nevoia de afirmare în plan social dată de conjuncția Lună-Marte din casa a X-a este susținută de sextilul cu Mercur, stăpânul casei a III-a, a scrisului și comunicării. Afirmația lui Dumas „Ce este istoria? Este cuiul în care îmi agăţ romanele“ este emblematică pentru poziționarea lui Mercur în Rac, în casa a XII-a, o cheie pentru memoria excelentă și gândirea sa receptivă, preocupată de trecut. Mercur retrograd dar în aspecte pozitive, oriental și în termenul lui Jupiter este semnătura astrală a talentului său literar, acest marcaj fiind întâlnit și la alți maeștri ai scrisului sau ai vorbirii precum Cella Serghi, Nicolae Iorga sau Gabriel García Márquez. Conjuncția lui Mercur cu stăpânul Ascendentului (Soarele), puternic susținută de trigonul aplicant cu Neptun, vorbește despre imaginația fertilă iar sextilul aplicant cu Marte care stăpânește casa a X-a, a carierei, este sugestiv pentru faptul că scrierea (Mercur) poveștilor inspirate din istorie (Rac) susține renumele public și afirmarea lui socială. Simbolul sabian al gradului la care este situat Mercur în hartă este de o acuratețe extraordinară: „Întrunirea unei societăți literare“. Venus, deși în cădere în semnul Fecioarei și în casa a II-a, este conjunctă cu marele benefic, Jupiter, și consolidează ideea unei reușite în domeniul literar-artistic.

Luna în exaltare și angulară în hartă întărește nevoia de recunoaștere, popularitatea și latura epicuriană a celui care a fost numit un Porthos al literaturii. Sextilul aplicant cu Soarele pledează pentru armonizarea dintre voință și comportamentul exterior cu dorințele intime și latura subconștientă a lui Dumas iar trigonul cu Uranus din casa a III-a accentuează independența, ideile progresiste și neprevăzutul din călătoriile sale. Din Rusia, pe goeleta Emma, Dumas a fost și istoriograful lui Garibaldi, director al Muzeelor ​​și săpăturilor din Pompei, patron de presă și istoric al Bourbonilor din Napoli!

Aventura financiară

Stelliumul de planete din Fecioară (Venus, Saturn și Jupiter), din casa a II-a, accentuează nevoia de securitate materială sugerată de Luna în Taur și de predominanta fixă din hartă, reprezentând și indiciul „aventurilor” sale financiare. „Omul se naște cu simțul proprietății“ scria autorul în Regina Margot. În plină glorie, construiește lângă Paris castelul Monte Cristo, o bijuterie în stil renascentist (unde Chateau d’If este spațiul său de lucru!), pe care mai târziu este nevoit să îl vândă sub presiunea creditorilor. Luna în Taur, conjunctă cu steaua fixă Algol (Beta din Perseu) și tensionată de careurile cu Venus și Jupiter, este probabil semnificatoarea averii dobândite și ulterior pierdute. Axa nodală pe casele II – VIII, cu opoziția dintre clusterum-ul de planete din Fecioară (în casa a II-a) cu Pluton din Pești (în casa a VIII-a), susține necesitatea găsirii unui echilibru între material și spiritual și însușirea lecției privind definirea corectă a noțiunii de valoare.

Castelul Monte Cristo

Dumas – Maquet: odiseea scrisului și aventura… judiciară

Auguste Maquet, profesor de istorie și doctor în litere, a fost unul dintre principalii colaboratori ai lui Dumas care, asemeni lui Shakespeare, utiliza mulți ghostwriteri în munca sa. Dorind „să obțină din literatură ceea ce Universitatea i-a refuzat – gloria și profitul“, Maquet îi predă lui Dumas o piesă de teatru care, în lipsa celebrității, i-a fost refuzată la publicare. Dumas o publică sub numele său cu titlul Le Chevalier d’Harmental și acesta este primul succes al celor doi.

Nodul Nord în Leu, al lui Maquet, conjunct cu Ascendentul lui Dumas descrie relația de destin dintre cei doi și experiența comună sortită iar Soarele, stăpânul casei a IX-a din harta lui Maquet, peste Nodul Sud al lui Dumas poate fi indiciul unei datorii karmice a celui din urmă față de cel dintâi. Soarele în Fecioară, al lui Maquet, hrănește prin trigon conjuncția Lună-Marte în Taur, din harta lui Dumas.

Suprapunerea lui Mercur, al lui Maquet, peste Saturn, al lui Dumas, vorbește despre autoritatea scriitorului asupra lui Maquet și dificultățile din relația lor. Bătălia judiciară dintre cei doi va purta asupra drepturilor de autor (stăpânul casei a III-a în casa a XII-a din harta lui Dumas), revendicate de Maquet asupra romanelor Cei trei mușchetari, Contele de Monte Cristo și Regina Margot, dar instanța franceză decide că Maquet este doar un creditor al lui Dumas, iar Dumas este obligat astfel să îi plătească acestuia o despăgubire considerabilă. Ironic este atât faptul că una dintre ultimele publicații ale lui Dumas este o… Carte de bucate cu rețete extravagante (scrisă tot pentru a acoperi datoriile în creștere) cât și împrejurarea că, în timp ce el moare în sărăcie, vechiul său colaborator trăiește din redevențele primite.

Sub imperiul stresului, cuiva i se urcă sângele la cap“, acesta este simbolul sabian al gradului la care este situat Ascendentul în harta scriitorului. La 68 de ani, îndatorat, Dumas suferă un accident vascular și se stinge la 5 decembrie 1870.

„Cu tine am fost d’Artagnan, Monte Cristo sau Balsamo, călărind pe drumurile Franței, traversând câmpurile de luptă, vizitând palate și cetăți“ rostea președintele Jacques Chirac în discursul din 30 noiembrie 2002, la ceremonia de aducere a osemintelor lui Dumas în Panteon.

Acest titan al literaturii „ne-a învățat istoria mai mult decât o fac istoricii adevărați“, după cum spunea Michelet, și îl purtăm cu nostalgie în inimi, pentru că este un cavaler romantic ce aparține lumii întregi.

GINA ORGA-DUMITRIU,
membră AAR, colaborator Astrele


Note

Note
1 Element al modelului de repartiție planetară pâlnia, conform Dan Ciupercă.
Share

Cookie-urile ne ajuta sa ne furnizam serviciile. Prin utilizarea serviciilor noastre si navigarea prin acest site va exprimati acordul cu privire la utilizarea cookie-urilor. Detalii

Cookie-urile ne ajuta sa ne furnizam serviciile. Prin utilizarea serviciilor noastre si navigarea prin acest site va exprimati acordul cu privire la utilizarea cookie-urilor.

Close