Evoluția modei feminine în anii ’90
Dacă ar fi să căutăm un cuvânt care să descrie cu acuratețe anii ’90, atunci acesta este schimbare. Și una chiar radicală. De ce? Pentru că sistemul în care lumea era împărțită între două superputeri cade. Poate cei din clasa politică au putut anticipa această mișcare, însă oamenii de rând sigur nu. Se schimbă tot, se dorește schimbare, schimbare… Unii contestă vehement valorile epocilor anterioare și se grăbesc să le adopte pe ale altora, alții țin cu dinții de ceea ce au.
Din punct de vedere astrologic, avem conjuncția Saturn-Neptun în Capricorn, care dă startul unui nou ciclu. În primul rând moravurile, mentalitățile sociale cunosc un viraj năucitor, în care reperele de bază nu mai sunt valabile în efervescența și graba cu care oamenii vor să arunce valorile desuete ale generației din care fac parte.
Conjuncția Saturn-Neptun în Capricorn operează schimbări nu doar la nivel guvernamental și instituțional, ci în toate păturile sociale. De obicei, aceasta încheie o perioadă de opresiune, de război, de conflicte, de frământări sociale (ex. 1917 – 1918, conjuncte în Leu, în 1953 în Balanță, după al doilea război mondial și instaurarea de noi regimuri în lume) și deschide calea fenomenului de globalizare în diverse forme: schimburi culturale, economice, răspândirea valorilor locale în lumea largă, desigur nu în forma pură, ci adaptată.
Industria modei explorează în anii ’90 un segment neglijat de decada anterioară: hainele casual, pe care tot mai mulți designeri le includ în colecțiile lor. Acestea aduc cele mai mari profituri pentru că sunt des rulate și achiziționate de aproape toate păturile sociale. Desigur, nu toată lumea și le permite, de aceea în anii ’90 se răspândesc imitațiile și fake-urile.
Aglomerarea de planete în Capricorn are mai multe efecte în tendințele vestimentare:
În primul rând, dorința de a avea o garderobă semnată de designer, ca simbol al calității (indicat de Capricorn), inclusiv pentru hainele de zi cu zi. Jeanșii creați de Guess și Calvin Klein acaparează piața, deși inițial creațiile lor se îndreptau doar către segmentul de lux.
Apoi, este vorba de culori. În prima parte a anilor ’90, predomină nuanțele închise de gri, ținutele all black sunt promovate chiar și de marile case (Escada, Yves Saint Laurent), iar atitudinea potrivită cu acestea este una sobră și aproape inexpresivă. Această direcție a modei exprimă de asemenea și mentalul social, în care individul trebuie să fie pregătit în orice moment să demonstreze eficiența, că este integrat într-un mediu profesional (această idee se transferă chiar și la genți, care devin ridicol de mari). Saturn în Capricorn a accentuat nevoia de noi reguli și chiar de limitări, inclusiv în vestimentație și în comportament, pentru a crea o falsă siguranță într-o perioadă de schimbări în cascadă. Uranus în Capricorn, alături de Saturn și Neptun, universalizează această tendință, evident în forme diferite. Țările musulmane cunosc o revenire la valorile tradiționale, dar într-o formă mai drastică, generând mai târziu o revoltă contra influențelor vestice, Japonia traversează o perioadă nesperată de creștere economică prin cultul excesiv al muncii și productivității, China se angajează să producă ceea ce Europa de Vest și America externalizează cu mare generozitate pentru reducerea costurilor. Europa de Est, tocmai eliberată de regimurile care au ținut-o în frâu vreme de aproape 40 de ani, adoptă fără discernământ valorile care i-au fost interzise. Saturn, Uranus și Neptun în Capricorn au schimbat iremediabil lumea și au dat startul la cursa de reformare socială, dar nu toți au pornit din același punct.
Nu în ultimul rând, influența planetelor în semnul Capricornului și-a pus amprenta și pe materialele utilizate. Nu doar că erau închise la culoare, ci aveau și o textură mai plină, fără fluiditate, nepermițând decât croieli rigide, cu linii clar definite.
Ca schimbări majore, se observă cambrarea taliei (lipsită cu desăvârșire în anii ’80), linia tivului fluctuantă (fustele sunt fie scurte, fie lungi, până-n pământ), pantalonii copiază croiala anilor ’70 (strâmți la coapse și evazați în jos), reapar țesăturile elastice cu culori electrice, metalizate, iar bluzele și topurile se scurtează încet-încet, lăsând buricul descoperit. Pluton în Săgetător pune accentul pe o sexualitate lejeră, cu tentă sportivă – sunt la modă topurile care se pot purta și la sala de sport, pantalonii sport de tip leggings, care se pot vedea și pe stradă.
Între 1993 și 1995, Saturn în Pești a dat tonul pentru scurt timp la stilul grunge – haine supradimensionate, care nu mai respectă proporțiile naturale ale corpului, intenționat confecționate pentru a arăta purtate (jeanși decolorați, culori mătuite de vreme, cămăși și tricouri extrem de largi). Saturn în Pești expune prin intermediul vestimentației trăirile extreme și tendințele pesimiste ale celor care adoptă acest stil.
Anii 1997 și 1998 aparțin zodiei Vărsător. Uranus se află deja în acest semn și, pe rând, se alătură Jupiter (pentru un an) și apoi Neptun. Culorile sunt puternice, ies din trend cele mate sau care dau aparența de purtat, croielile îndrăznețe sunt translatate în ținutele office, materialele neconvenționale sunt utilizate pentru hainele de zi cu zi (de ex piele, mai mult ecologică decât naturală, materiale impermeabile) și trăsătura distinctivă, care va continua să existe mult timp și în decada viitoare – accesorizarea cu paiete, pietre strălucitoare, cristale Swarowski, își începe perioada de glorie. Pentru prima parte a anilor ’90, stilul office era dominat de pantaloni, iar sacoul este reinventat – este fie foarte scurt, semănând mai mult a cămașă casual, fie depășește cu mult linia șoldului, ducând mai mult în stilul trench coat.
Planetele din Vărsător readuc sobrietatea saturniană, dar cu multă imaginație și inventivitate, depășind normele tradiționale. Cum? Culori puternice, bine definite, asortare pe diagonală (geantă cu pantofi și curea, ori sacou și pantofi), accesorii care să iasă în evidență nu prin mărime, ci prin luciu sau culoare. Contrastele încep să fie iubite de publicul feminin, fiind de asemenea inspirate de Vărsător.
Spre deosebire de decada precedentă, anii ’90 au fost mai puțin convenționali și mai deschiși către diversificare. Tinerii acestei perioade au încercat mai multe forme, croieli, materiale, fără a se mai identifica cu un stil anume. De ce? Pentru că au fost deschiși către experimentare, lucru mai puțin posibil în perioadele precedente.
IOANA ISPAS,
Vicepreședinte AAR