Evoluția modei feminine în anii ’50
Tendințele modei sunt deseori subevaluate de societate deoarece nu se conștientizează adevărata putere din spatele acestora. Acestea nu sunt simple cochetării sau afișări ostentative ale luxului și frumuseții exterioare, ci reflectă cutume, mentalități și direcții de evoluție ale unei epoci specifice. Moda nu se naște numai din dorința de a ne îmbrăca frumos, ci și din nevoia de a ne identifica, de a ne încadra într-un grup, o mișcare, pentru a ne declara apartenența la un anumit curent.
Moda, ca parte integrantă din societate, „se mișcă” odată cu planetele și ne dă indicii cu privire la tendințele care vor deveni obișnuință în garderoba noastră.
Acest prim articol încearcă să contureze transformările care s-au produs în modă concomitent cu cele sociale, acestea neputând fi separate unele de altele, deoarece cele dintâi sunt manifestarea fizică ale acelora din urmă.
Tendința dominantă
Anii 50 sunt dictați încă din februarie 1947, moment în care Christian Dior impune pe scenă New Look, o adevărată revoluție a formelor și siluetei etalate. Considerat ca fiind îngrozitor de opulent și nerealist, deoarece omenirea suferea încă de pe urma raționalizărilor impuse în timpul celui de-al doilea război mondial, Dior crede în opera sa, dovedindu-se un guru care a inspirat, fără exagerare, moda în aproape toate colțurile lumii.
Globalizare? Să nu ne grăbim încă. Lumea se află la începutul Războiului Rece, deci există o puternică polarizare între influența vestului și a estului. Se creează competiție, există îndoctrinare, restructurare și reformare a mentalității sociale. La începutul anilor 50 (decembrie 1950 – octombrie 1953), Saturn și Neptun s-au aflat împreună în Balanță, un aspect astral deosebit de puternic, a cărui influență se reflectă în special la nivel de acceptare/respingere a ceea ce constituie cutumă și mod de gândire, la nivel de abordare a relațiilor sociale, de parteneriat și căsătorie (fiind în Balanță), a obligațiilor pe care un individ le are față de aceasta. America și Vestul Europei cunosc o transformare puțin îmbucurătoare cu privire la modul în care este privită femeia deoarece, pe timp de pace, este nevoită să cedeze bărbatului întâietatea. Femeia este decorul frumos pe care îl admirăm, însă nu are voie să spere că va fi mai mult de atât. Ceea ce poate, chiar este indicat să facă, este să arate bine, să pună în valoare casa și familia sa. Pentru că nu mai este război, iar bărbatului îi revine obligația de a-și susține financiar familia, femeia nu se mai regăsește în sfera muncii, nu mai este obligată să-și adapteze postura și garderoba. Rochiile ample, dublate de jupoane cu multe falduri, încep să fie din ce în ce mai apreciate. Femeia acompaniază bărbatul în calitate de consoartă, iar cei singuri sunt împinși să aleagă calea relațiilor oficializate. Saturn și Neptun în Balanță țin la aparențe, inspiră la ipocrizie, astfel că multe imagini idilice sunt promovate în mijloacele mass media disponibile. Neptun în Balanță a crescut foarte mult așteptările și speranțele indivizilor, în special pe cele ale femeilor în privința căsătoriei, parteneriatului. Neptun s-a sacrificat pe altarul căsniciei, însă, sub presiune, încearcă să fugă din calea responsabilității. Saturn în Balanță este în exaltare, susținând relațiile protocolare și fastuoase între indivizi, tradiția căsătoriei, tradiționalismul acesteia. Pentru că vizitele între familii, prieteni și cunoscuți au devenit un obicei, doamnele își etalau ținutele elegante pentru a fi apreciate.
Uranus în Rac însă, în careu cu Saturn și Neptun, aduce revoluția în sfera de familie. Multe dintre ele se separă (chiar și de bunăvoie), modelul parental suferă modificări – din ce în ce mai frecvent într-o gospodărie se află numai mama, tata și copiii. Rudele se despart, dar rămân împreună din prisma relațiilor de familie. O altă schimbare binevenită a lui Uranus a fost înnoirea în bucătărie și în casă, în general. Apar ustensile, aparate, obiecte care ajută femeia la treburile casei.
Până în 1956, Pluton va sta în Leu. Una din manifestările acestei combinații este exacerbarea ego-ului și ostentația luxului, linii promovate intens de societatea vestică a anilor ´50. Era la modă să te lauzi cu ceea ce posezi, dar mai ales cu frumusețea și calitatea acestora. Rochiile elegante, însă prea puțin comode, pun stăpânire pe garderoba doamnelor și domnișoarelor în căutare de soți. Silueta se schimbă, urmând liniile naturale ale corpului, însă accentuate artistic pentru a exprima eleganță și stil. Nu toate doamnele dețineau o siluetă – clepsidră, așadar se foloseau de elemente ajutătoare – lenjerie modelatoare și jupoane ample pentru a crea iluzia unei femei care plutește mai mult decât merge.
Pluton în Leu insistă asupra eleganței, inspiră modele îndrăznețe, coafuri sofisticate, cultivă dorința de a avea o apariție extraordinară și memorabilă, în special datorită modului de prezentare exterioară.
În privința materialelor utilizate, anii ´50 păstrează amprenta Saturn – Neptun în Balanță. Se folosesc în egală măsură materiale fluide și vaporoase (Neptun), însă pentru partea interioară a rochiilor sau fustelor, ceea ce numim jupe. Pentru o structură mai solidă (Saturn), se foloseau la corsete balene, iar pentru a da o formă amplă rochiei se folosesc materiale bățoase – tafta, satin, catifea de tip velur.
Croiala este amplă în partea de jos, aici simțindu-se influența Leului care are nevoie de spațiu pentru a se desfășura în voie. În plus, această formă este obținută prin așezarea materialului în diagonală (biais), fiind necesari mulți metri. Ornamentele brodate sunt adăugate pentru a arăta opulență, frumusețe și statut, deoarece nu oricine își permite să dețină o astfel de bijuterie. Starurile vremii se înghesuie să le poarte și astfel să le transforme în dorința oricărei femei.
Combinația de Pluton în Leu și Neptun în Balanță (plus Saturn pentru cca. 2 ani și jumătate) a dat startul unui nou concept de eleganță prin asumarea unei identități rupte de realitatea majorității. Nu oricine își permite haine de designer sau să investească mult timp pentru a arăta impecabil. În a doua parte a anilor ´50 apare ideea de confort, femeile încep să se implice în activități în aer liber, chiar să facă și sport. Rochiile cu corsete strâmte nu sunt potrivite în aceste contexte, astfel că încep să devină populari pantalonii. Ce se schimbă pe cer?
Început de schimbare
În 1956 se produce conjuncția Jupiter – Pluton la primele grade ale Fecioarei, zodie care își dorește confort, are spirit practic și este cu mult mai reținută în exterior, astfel că, în anii următori, mai ales după ce și Jupiter va traversa Balanța, croiala rochiilor și fustelor se îngustează, fără a pierde însă din eleganță. Casa Chanel revine în forță, arătând din nou femeilor că se poate să fii șic și confortabilă în același timp. Pluton în Fecioară a adus schimbări semnificative nu doar în modă, ci și în abordarea problemelor curente de viață. Femeile încep să conteste discriminarea socială și constată că sunt la fel de eficiente ca și bărbații la locul de muncă. Acum se sădesc semințele revoltelor și schimbărilor sociale de la mijlocul anilor ´60 îndreptate contra sistemului și se fac primele ajustări pentru pregătirea ținutelor feminine pentru serviciu – rochii elegante și comode, ușor de accesorizat.
Vestul Europei și în special America influențează restul lumii, a cărei evoluție se face diferit, în funcție de realitățile geo politice ale vremii.
Dacă America și Europa sunt sătule de conflicte armate și pierderi umane, împărțindu-și sferele de influență, Asia continuă să fie un vulcan în plină erupție. Între 1950 – 1953 războiul din Coreea a făcut multe victime, lăsând în urmă o populație divizată până astăzi. Pluton în Leu și-a manifestat din păcate aici ego-ul într-o formă violentă, iar opoziția pe care a făcut-o cu Jupiter în Vărsător a agravat situația pe termen lung (semnele fixe, precum Vărsătorul și Leul, sunt cunoscute pentru durabilitatea efectelor).
Moda în lume
Japonia își revine în anii ´50 după înfrângerea în cel de-al Doilea Război Mondial și două bombe nucleare, fiind de admirat că economia înregistrează creșteri nesperate. O revoluție în interior îi așteaptă, de asemenea, pentru că moravurile se liberalizează și, odată cu acestea, moda. În marile centre urbane, trendurile europene își fac apariția nestingherite. Aici se vede foarte bine influența lui Uranus în Rac, pentru că vechile tradiții sunt puse deoparte, iar femeile vor să fie la fel de admirate ca cele din revistele importate de peste ocean.
Asia Centrală aparține fără drept de apel URSS, care își impune cultura, mentalitatea, ideologia și modul de organizare socială. Încă o dată, tradițiile locale își pierd locul și puterea în viața oamenilor. Moda nouă, cu aceeași tușă de eleganță și rafinament, ajunge din Europa în aceste colțuri de lume mai puțin cunoscute. Influența devine mai puternică, după 1953, în toată Uniunea Sovietică, an în care moare Stalin și astfel societatea se relaxează. Deși în competiție deschisă, Vestul și Estul se aliniază acelorași tendințe vestimentare, dar din considerente diferite. Estul încearcă, din prisma ideologiei comuniste care dorea egalitate pentru toți, indiferent de sex, să promoveze femeia ca parte integrantă și activă a societății. Pentru a o scoate la rampă, este îmbrăcată frumos și dată ca exemplu de cetățean responsabil. În fapt, schimbarea mentalității mai avea nevoie de cel puțin 10 ani pentru a se implementa ca valoare socială.
Despre China nu putem spune, din păcate, prea mult în privința modei, deoarece se află în anii ´50 în plină transformare socială, comunismul impunându-se în 1949. Timp de aproape 30 de ani, până la începutul anilor ´80, moda este aproape inexistentă. De ce? Doctrina comunistă, aflată la început de drum, încearcă să egalizeze cu forța oamenii, astfel că pe piață apar haine care aduc mai mult a uniforme de muncă. Pluton în Leu își manifestă latura tiranică în această parte de lume, iar conjuncția Saturn – Neptun dizolvă tradițiile ancestrale ale acestui popor.
Ce se întâmplă în lumea islamică? O efervescență culturală care deschide calea către modernitate. Uranus în Rac îi desparte temporar pe oameni de vechea identitate, oferind noi modele și valori din care să se inspire o nouă societate. Din punct de vedere cultural și inclusiv vestimentar, cele mai noi tendințe sunt adoptate de oamenii doritori de progres și dezvoltare. Aceste ultime două concepte nu au rămas la nivel de utopie, ci s-au transformat în mișcări de eliberare de sub dominația colonială, unele finalizându-se pașnic, altele transformându-se în războaie sângeroase (Egipt și Algeria). Începând cu 1955, an foarte dinamic din punct de vedere astral pentru că se formează careul între Saturn (Scorpion) și Pluton (Leu), iar Uranus intră în Leu, țările coloniale își manifestă tot mai vocal intenția de a deveni independente, de a-și redesena singure destinul ca țări de sine stătătoare. Astfel, se produce un fenomen interesant, de atracție și respingere a valorilor europene și o încercare de a adapta valorile moștenite la valorile primite.
Christian Dior – artizanul modei anilor ´50
Haina nu îl face pe om, dar cu siguranță vorbește despre acesta. Marele artizan al modei pentru anii ´50 este Christian Dior, a cărui glorie s-a clădit pe îndrăzneala și geniul său vizionar. Pierre Cardin a declarat într-un reportaj realizat de Philippe Lanfranchi faptul că, deși Dior a activat în această industrie mult mai puțin decât el, este mult mai cunoscut și apreciat. Colecția care i-a adus faima a fost prezentată pe podium pe 12 februarie 1947, la ora 10:30, la Paris.
Ascendentul momentului în Taur este foarte sugestiv pentru o colecție de haine elegantă, care respectă principiul proporțiilor și al culorilor. Venus în casa a IX-a în Capricorn ne sugerează succesul său internațional (nu doar Europa, ci și SUA au răspuns pozitiv la această prezentare. În plus, publicul american, cu putere mai mare de cumpărare, a asigurat succesul comercial al colecției denumită de aceștia New Look). Este interesant că Luna și Jupiter sunt în tranzit peste ascendentul natal al lui Dior (Scorpion) și în careu cu Soarele și Marte în Vărsător. Primele reacții au fost amestecate: aprecieri pentru bunul gust și eleganță, însă societatea trăia încă șocurile celui de-al Doilea Război Mondial, cu lipsuri materiale și raționalizări. O cantitate mare de țesătură nu era deocamdată disponibilă pe piață.
Cine a fost Christian Dior, artizanul modei anilor ´50?
Nativ Vărsător cu Ascendent în Scorpion și Marte în casa I, Dior a transpus în arta vestimentară amintirea casei părintești înconjurată de o grădină superbă, plină de flori. Și-a numit prima colecție Corolle, fiindcă silueta rochiilor sale părea să fie similară cu forma unei flori. Harta sa natală a predispus la succesul uimitor de care s-a bucurat designerul, având 3 demnități planetare: Luna în Rac, Marte în Scorpion și Saturn în Vărsător. A fost un artist care a iubit jocul formelor geometrice inspirate din natură, un avangardist al epocii sale prin curajul asumat și rezistența în fața criticilor. Spiritul Vărsătorului vrea să rupă tiparele existente, să creeze noi forme și să dicteze tendințe. Marte în Ascendent, în domiciliu, a fost un motor puternic prin care a reușit să transpună în fapte crezurile personale: în viață, oricât de greu ar fi, eleganța și bunul gust nu ar trebui să lipsească. Această afirmație se regăsește și în conjuncția Venus – Nodul Sud în Pești, casa a V-a, care l-a îndrumat cu grație printre provocările vieții. Ch. Dior declara despre sine că nu este un inovator, ci un adept fidel al stilului clasic și elegant. Istoria însă îl contrazice, fiind promotorul unui curent care a influențat o întreagă decadă.
Anii ´50 au readus, incontestabil, eleganța și rafinamentul, iar spre finalul decadei, și simțul practic al hainelor. Aceasta din urmă va fi tendința dominantă a perioadei următoare care își rezervă partea sa de inovație și evoluție.
IOANA ISPAS,
Vicepreședinte AAR