Casele de Foc

de Nicoleta Eșanu

Casele de Foc

“Prometeu” (detaliu) de Heinrich Fuger

Poate ca inainte de toate, importanta caselor de foc (casa I, casa a V-a, casa a IX-a) vine din aceea ca ele ascund motivatia profunda a existentei, un ceva ce ne pune in miscare si ne impinge sa ne depasim datul, din faptul ca ele gazduiesc mobilul pentru care suntem in lume in tot ce-i al nostru, ce ne face unici, distincti si irepetabili. Foarte probabil, in cazul unor case de viata hiperactivate, cautam sa ne autoguvernam viata, nu ne multumim sa supravietuim oricum si nu cunoastem resemnarea, ci imbunatatim realitatea, intervenim in mersul lucrurilor in mod direct, sincer si necenzurat, neconditionat, neatarnat si liber, ridicand glasul si carcotind impotriva destinului.

Casele de foc ne reamintesc unde (ne) mai e viata, ele ne insufletesc si ne mobilizeaza, fiind, intr-un anume sens, motorul fiintarii noastre. Cuprind experiente ce tin de alcatuirea noastra diurna, caci aici cultivam lucruri ce ne intretin elanul de viata, cheful si voluptatea ei. Ne dezvoltam indeletniciri ce ne furnizeaza placerea, si, dincolo de orice bucurie anume, bucuria simpla de a fi in lume. Intelegem ce lucruri ne pot reinnoi vitalitatea si entuziasmul, ce ne da puterea de a ne incumeta, in ciuda a tot, sa ducem ziua de azi mai departe.

Si, devenind partasi la lumina, ne exprimam natura solara, autonomia – vointa de a fi si puterea de viata, vigoarea si forta de a razbate, autoritatea si creativitatea, demnitatea si nobletea, alunecand probabil adesea catre o superioritate pe care ne-o acordam singuri. Aici ni se cere prioritar sa ne construim increderea in inzestrarile proprii si-n reusita, in forta de a schimba ce vine spre noi. Ni se cere sa nu asteptam ca altii sa se cazneasca in locul nostru, ci sa functionam maximal, folosind febril si optimist orice sansa de a ne pune in valoare, chiar de ne mai scapa din cand in cand haturile moderatiei si echilibrului. Cand in aceste case se afla pozitionate aglomerari semnificative de planete si/sau ele sunt ocupate de semne de foc ori de aer, mai dinamice, expansive si explozive, se prea poate sa nu fim tocmai o prezenta discreta ori comoda, sa invadam oarecum nedorit spatiul altora, sa (ii) restrictionam, sa ne cream involuntar un ascendent asupra lor.

Simplul adevar e insa acela ca aici suntem chemati sa fim prezenti mai mult. Sa intreprindem ceva nou in ofensiva, convinsi ca nu e nimeni dinainte invins, sa ne asumam riscurile (si invatatura lor), temandu-ne benefic ca nu cumva, prea mult in asteptare si defensiva, sa treaca pe langa noi, irosita, vreo sansa. Sa ajungem sa incercam impacati regretul de a-fi-facut, in loc de a ne impovara, cu necaz si obida, de prea tarziul regret de a-nu-fi-facut.

.

Iata casa I asadar, o casa de foc angulara ce surprindescanteia, focul sub forma sa de inceput,in egala masura un act spontan de constiinta, dar si de vointa. Aici intalnim cel mai sincer impuls primar, o directa reflectare a ceea ce suntem la prima strigare, un prim mod de a lua atitudine si-a percuta la mediu, o prima reactie/riposta personala.

Aici dam atacul instinctiv asupra vietii, facem cea mai la indemana demonstratie a ceea ce sta in puterile noastre. Totodata, aici ne orientam initial in spatiu, stabilind si deschizand o prima directie de mers si de actiune.

Semne de foc/casa I:

– demaraj viguros si exploziv, dinamic si in forta; dezlantuiti si provocatori, se practica stilul “smuls” si dam buzna, luand pe sus tot ce iese in cale, fara a ne lasa usor intimidati si fara a ne gasi vinovatii, indiferent ce am face; ne facem aparitia adesea inoportun, cu o sinceritate ce scandalizeaza, mergem cu incredere si aviditate, de-a dreptul, decisiv la tinta;

– ne afirmam initial dezinhibat si impudic, precipitat, spectaculos de imprevizibil si entuziast pana la ridicol, oarecum primitiv si necugetat; siguri pe noi, nerecunoscandu-ne vulnerabilitatile, lasam impresia desavarsirii; dureros de transanti, suntem greu de oprit ori de infierat.

Semne de pamant/casa I:

– demaraj molcom si rezonabil, bine cantarit si disciplinat, imperturbabil; ne urnim cu gravitate, plecam de pe loc incet si sigur, fara sa facem prea mare deranj, luand-o metodic si sistematic; asaltul asupra vietii se petrece in slow motion, in baza unei strategii indelung rumegate, a tacticii masurate a rabdarii si consecventei;

– primele reactii sunt decente, bine controlate si rezervate, mai incete si grave, investite cu o anumita morga/solemnitate, seriozitate ori chiar asprime; raspundem la mediu cu destula obiectivitate, dar oarecum rigid si intransigent, lipsit de mari subtilitati, in logica simplificata a lui alb sau negru;

Semne de aer/casa I:

– demaram degajat si dezinvolt, detasat si expansiv, receptiv la interrelationare, la dialog, negociere si consiliere; ne simtim in largul nostru in vacarm si agitatie, avem abordari directe si teama de tacere ori singuratate, stiind sa folosim toate resursele limbii si detinand initiativa discutiilor; avand cultul prieteniei, ne prieste aglomeratia, zgomotul si compania altora, socializarea;

– reactionam printr-o replica, un discurs, prin comentarii sau orice tip de retorica personala, din nevoia de a exprima o idee, o opinie ori o judecata proprie; in mod particular, contextele noi ne ajuta sa ne prelucram indoielile, uimirea, curiozitatile si nelinistile, sa ne corijam ignoranta proprie;

Semne de apa/casa I:

– avem un demaraj sinuos, marcat de o anumita pudoare, ezitant ori defazat, cu usurinta retractil si refractar, subiectiv, adesea sucit, complicat de labirintul trairilor proprii; inaintam cu ocoluri largi, mai mult piezis, evitand confruntarea directa; necunoscutul panicheaza, trecem concret la actiune dupa ce stabilim raporturi ferme de intimitate cu noul mediu;

– practicam atacul defensiv, pregatind terenul, tacut si discret, pentru momentul in care sa punctam/actionam decisiv; riposta initiala e ambigua/echivoca, caci, avand un scut gingas, reactionam in mod strategic bland si subtil, bine camuflat si amorf, preluand forma oricarui context dat, pana cand imprejurarile devin incurajatoare si prietenoase, iar noi aparent invulnerabili, inatacabili.

.

La randul sau, casa a V-a, o casa de foc succedanta, aduce in discutie arderea constant generoasa a unei constiinte creatoare. Aici dogoreste vointa de opera, de a crea si a aduce ceva nou, un spor lumii – incuviintare deplina a unui binecunoscut indemn filozofic: Nu te lasa blocat in propria limita pentru ca nu esti incheiat, esti ceea ce stii sa-ti adaugi!

Aici captam si revarsam universului, insutit imbogatit, intreaga bucurie, expresivitate si culoare a vietii, aici ne implinim nevoia de sarbatoare ca cel mai bun remediu de a ne combate tristetea si apasarile. Si tot aici hranim exuberanta iubirii, ce ne face sa radiem si sa ne simtim vii, aici raspundem la mult banala intrebare: Ce ne mai place?

Semne de foc/casa V:

– ne stapaneste un soi de betie a jocului, suntem in plina fiesta, sarbatoarea explodeaza si traim intr-o agitatie incendiara de carnaval; exhibitivi fara decenta, regizam spontan un spectacol plastic si sugestiv, fara teama de ridicol ori prejudecati, fara menajamente, bazat pe sfruntare si curaj, mereu surprinzator si abundent, inepuizabil, complet;

– in iubire, ne aprindem si ardem ca un rug; aflati la supraincalzire, pur si simplu nu putem iubi suportabil, neinsemnat si umil, relaxat si linear, ci doar ametitor, important si mare, dilatat si grandios, peste conventii si constrangeri, musai in voie; ne luam irascibil ceea ce ni se cuvine, gustand riscul fara rezerve, arzandu-ne mai toate puntile de intoarcere (totul sau nimic);

Semne de pamant/casa V:

– spectacolul oferit e unul mai sobru, oarecum spartan, dar accesibil, lin si cursiv, lipsit de aglomeratia obositoare a unor ornamente inutile; devenim creativi si aducatori de nou cand ne exersam un mestesug, o indemanare, abilitate proprie, asadar in activitati practice care cer rigoare, perfectionare, organizare si in care se intrevede un scop, un beneficiu concret;

– iubim linistit si simplificat, asezat si molcom, cu constanta si controlat, cu frana de mana trasa, nutrim sentimente destul de comode, previzibile si cuminti; iubim trainic si de durata, aproape static, conservand cu chibzuinta ce am acumulat afectiv si nepierzandu-ne timpul si mintea in iluzii si fantasme amagitoare;

Semne de aer/casa V:

– dam o petrecere cu tente elitiste si intelectuale, cu iz de cenaclu literar, in cadrul caruia se jongleaza cu ideile si se joaca cu vorbele, un rafinat spectacol de dialog cu public; se gandeste si se vorbeste mult, se acceseaza generoase resurse de umor, se dezbat dubii si pareri; exista o pasiune creativa a istorisirii, a confesiunii, dar si o gandire vie, sfredelitoare; spectaculos e insusi faptul ca indraznim sa gandim neganditul;

– iubim de la inaltimea unei idei, cu detasarea unei minti reci si rationale; iubirea e traita aerisit, fiind teoretizata si analizata din aproape in aproape, disecata in concepte/notiuni si indesata in cuvinte, uneori fara acoperire in trairi autentice; ne entuziasmeaza mai mult sa facem, cu acrobatii de cuvinte, declaratii de dragoste decat a iubi de aproape, submersibil, cufundati in emotie;

Semne de apa/casa V:

– spectacolul oferit, rezultat din nebuloasa firii noastre, seduce printr-o consistenta eterica, de reverie, care ravaseste si atinge cu complicitate fibra noastra ultima; suntem creativi si imaginativi in orice tip de demers artistic, subtil, tensionat si timid, ce vine la rastimpuri cu intuitii si eliberari de emotie de-o violenta creatoare;

– traim dragostea investind maxim emotional, in forma sa sublim romantica, profunda si intuitiva, cu chemari discrete si cronice inflamatii sentimentale, cu aiuritoare emotivitati si sensibilitati, contradictii flagrante, oftaturi si suspine lacramoase; cautam apropierea, intimitatea si caldura sufleteasca, avem nevoie sa cunoastem daruirea profunda, totala.

.

Iar in casa a IX-a, o casa de foc cadenta, e necesar sa deprindem arta de a zgandari taciunii cunoasterii, de a intretine mocnit focul unei continue curiozitati, mai putin spectaculos, dar mai adaptabil si mai suplu, mai putin centrat pe propria-i ardere, cat pe consecintele ei: aici hranim si aderam la un crez de viata, intretinem lumina unei credinte ce ne indruma, ne da temei de a nadajdui si a spera, dincolo de orice calcul si ratiune. Aici se pricepe ca, in cele din urma, i se da fiecaruia dupa credinta sa.

Iar viziunea de viata, dobandita in lungi explorari, calatorii, rataciri si cautari, aduce toleranta, ingaduinta si admiratia fata de tot ce altfel nu ne impartaseste credintele, traditiile, limba. Obtinem implicit intelegerea ca nimeni nu detine adevarul si binele intreg.

Semne de foc/casa a IX-a:

– ne formam convingerile experimentand, preluand initiativa asupra vietii si fiind in priza, facand mereu cate ceva, asumandu-ne constant riscuri si crescand succesiv miza, practicand forme de exaltare a vietii, ducand un benefic trai incisiv si primejdios; pentru a ne intelege pe noi, e nevoie de eroisme, indrazneli, de invazii personale spontane si exprimare libera de sine;

– filozofia de viata e una optimista, increzatoare, curajoasa pana la a scandaliza pe altii; credem orbeste in steaua noastra, ne impunem convingerile autoritar si in forta, fara sa ne preocupe prea mult pe unde calcam, sedusi doar de linia orizontului spre care ne indreptam;

Semne de pamant/casa a IX-a:

– principiile directoare de viata iau nastere in urma practicilor cotidiene aparent banale, marunte, repetitive, mai putin memorabile; lucrurile in care credem vin in urma valorificarii unor talente, indemanari si dexteritati personale, in contexte ce ne probeaza o utilitate imediata, dar mai austere, caci lucram bine cu limitarile, cu regulile si ingradirile vietii;

– detinem o filozofie de viata pragmatica si aplicata, obtinuta prin cunoastere empirica si  tangibila, exterioara, dusa pe felii de realitate, fragmentara; ne da un consistent sens de a fi sa uitam de existenta cerului si sa coboram la grijile, preocuparile si obiectivele zilnice, sa ne eficientizam actiunile, pentru a trage foloase imediate si a obtine privilegii lumesti;

Semne de aer/casa a IX-a:

– ne formam un indreptar de viata, populandu-ne existenta de prietenii si relatii, traind intens social si pastrandu-ne mintea tanara, alerta si supla, apeland la abstractizare si rationare, la scheme mentale si logica; compania semenilor e cadrul optim pentru a problematiza si face judecati de valoare, a opina si imparti pareri in dreapta si-n stanga, a dezbate ganduri si conceptii personale;  

– ne extragem modul de a intelege lumea din atmosfera rarefiata a ideii, tanjind dupa absolut, infinit si adevar, toate cu valoare zero daca nu-si gasesc, in cele din urma, o utilitate si-n realitate; ni se reaminteste ca, desi contribuie la reusita si bunul mers al existentei, ideologia, cartile si cultura nu pot inlocui viata – valoarea prin excelenta suprema;

Semne de apa/casa a IX-a:

– crezul de viata se coace intr-un creuzet psiho-spiritual interior, ia nastere dintr-un raport intens emotional si intim cu lumea, printr-o cunoastere cu sufletul, prin experiente personale netransferabile, confidentiale si subiective; putem promova ambiguitatea ca mod de a fi sau putem dobandi speranta si increderea in viata, angajandu-ne intr-o cursa de iubire si de spirit, intuind, precum Cesare Pavese, ca valoram exact atat cat iubim;

– ceea ce simtim, dar si exercitiile de imaginatie ne ajuta sa ne construim filtrul potrivit sub care sa ne privim existenta; ne conturam o viziune de viata prin expunere emotionala, incurajand trairile misterioase, intuitiile vagi si aproximative, fanteziile, reveriile si visele de gratie.

 .

Bucura-te de ziua de azi, increde-te prea putin in cea de maine! spunea limpede Horatiu. Sa nu asteptam deci a trai, sa ardem (in) prezent pare mai de pret decat orice eternitate promisa. Si se-ntelege ca, in perimetrul unor spatii mai deschise la initiativa si experiment ca acestea, e necesar sa ne rotim la turatie maxima in cercul perfect rotund al sinelui, fara a uita insa ca focul ne-a fost coborat in dar de catre Prometeu nu sa mistuim, sa oranduim Infernul, sa aducem mahnirea ori cenusa, ci sa invatam curajul, lumina si caldura.

Iar la un atent studiu al hartii astrologice, se poate afla ce ne entuziasmeaza, ce ne stimuleaza, ne imbarbateaza si ne mana, de fapt, in lupta. O casa de foc bine evidentiata, ocupata de un semn de pamant ar putea indica, spre exemplu, ca bucuria si vointa de a trai, combustibilul cu care functionam, se trage din satisfactia lucrului bine facut, a antrenarii unei dibacii, a fabricarii unui castig/folos imediat. Ocupata de un semn de aer, vitalitatea poate veni din adanca rascolire a unor idei cu talc si miez, ca in cazul unui semn de apa sa ne anime fiorul  unui vers ori palpitul in ecou al unei inimi vii. Iar altfel, sub influenta unui semn de foc, puterea sa ni se traga din fericirea cinstita de a fi pe deplin noi, bucurandu-ne curat de tot ce e viu si in fiinta.

S-ar mai cadea, poate, sa mentionam si ca e firesc ca aceia dintre noi cu o casa de foc bine mobilata, corespunzator constientizata si exploatata, sa aiba acces mai facil la principala lor sursa interna de energie, de avant, dar si de regenerare. Pentru acestia dintre noi, va fi mereu destul de lamurit faptul ca multe din toate cate le suferim vin din a noastra nepricepere de a trai, din a noastra nestiinta de a umple satios timpul ce ne-a fost dat.

Cookie-urile ne ajuta sa ne furnizam serviciile. Prin utilizarea serviciilor noastre si navigarea prin acest site va exprimati acordul cu privire la utilizarea cookie-urilor. Detalii

Cookie-urile ne ajuta sa ne furnizam serviciile. Prin utilizarea serviciilor noastre si navigarea prin acest site va exprimati acordul cu privire la utilizarea cookie-urilor.

Close