Mari balerini: Martha Graham si Vaslav Nijinsky (II)
de Raisa Dobrovolschi
(articol extras din conferinta sustinuta la simpozionul AAR Astro-Festival 2012)
Partea a II-a – Vaslav Nijinsky
Spicuiri biografice
Balerin si coregraf rus, de origine poloneza, nascut la Kiev, Ucraina, pe 11 martie 1888, ora 10:30 p.m., din parinti de etnie poloneza. A fost botezat la Varsovia si se considera a fi polonez, in ciuda dificultatilor de a vorbi limba.
Este considerat unul din cei mai mari balerini ai secolului XX pentru virtuozitatea si intensitatea reprezentarilor sale.
Publicul il considera un geniu al dansului clasic, uimit fiind de calitatile neobisnuite ale trupului sau. Vaslav putea sa danseze „en pointe”, o calitate extrem de rara pentru balerinii epocii sale, mai ales barbat fiind. A devenit o legenda pentru marea sa abilitate si elasticitate de a executa pe scena salturi care pareau sa sfideze gravitatia.
A invatat sa danseze de la parintii sai care erau si ei celebri, avand propria companie de balet. A studiat dansul la Sankt Petersburg si a intrat in Compania Iarinski in 1907.
Cu salturile sale spectaculoase si gratia inegalabila, a devenit in scurt timp celebru. A interpretat rolurile principale in baletele „Giselle”, „Lacul Lebedelor”, „Frumoasa din padurea adormita”, alaturi de Anna Pavlova si Tamara Karsavina.
In 1911 s-a alaturat noului balet rus sub conducerea lui Mihail Fokin, unde a interpretat roluri din „Carnaval”, „Seherezada”, „Silfidele”, „Spectrul trandafirului”, „Petruska” si opera „Dafnis si Chloe” de Longus, autorul operei din Grecia antica. Toate acestea au generat mari controverse legate de stilul sau de interpretare.
Fiind si coregraf, a realizat in perioada 1912 – 1913 coregrafia la „Dupa-amiaza unui faun” (faunul fiind un zeu al fecunditatii) si „Ritualurile primaverii”.
Tot in 1913, in timpul turneului prin America de Sud, se casatoreste la Buenos Aires cu contesa maghiara Romola Pulszky. La intoarcere, se intalneste cu Charles Chaplin la Los Angeles. Iata ce povesteste Charlot in cartea sa, „Povestea vietii mele”:
„Nijinsky m-a vizitat la studioul meu, impreuna cu mai multi dansatori din baletul rus. Era un om grav, frumos, cu pometii inalti si ochii tristi, care-l faceau sa para mai degraba un calugar in haine de mirean.
Turnam filmul «Charlot la bai». Asezat indaratul camerei, ma privea in timp ce pregateam scena, pe care eu o vedeam comica, el nu zambea niciodata. Statea nemiscat, cu un aer din ce in ce mai trist.
Primul balet era «Seherezada». Reactia mea a fost mai curand negativa deoarece muzica lui Rimsky – Korsakov o gaseam plina de repetitii. Urma apoi un «pas de deux» cu Nijinsky. In clipa in care a aparut, am fost electrizat. Putine genii am vazut in lume, dar Nijinsky a fost unul dintre ei. Exercita asupra publicului un efect hipnotic, parea un zeu.
Aerul lui sumbru iti trezea stari sufletesti din alte lumi. Fiecare din miscarile lui era o poezie. Fiecare salt, un zbor spre cine stie ce stranie fantezie. Nimeni nu l-a egalat vreodata pe Nijinsky.
Am fost martorul unui spirit fragil, ce se departa incet de lumea plina de brutalitate, ajunsa in pragul razboiului.
Peste sase luni Nijinsky innebunea. Semnele bolii existau deja, in dupa-amiaza aceea, din cabina lui, cand facea publicul sa-l astepte…”. Si asa se incheie uimitoarea analiza psihologica a marelui actor Charles Cahplin asupra lui Vaslaj Nijinsky.
Anii de maxima activitate a lui Vaslav au fost cei dintre 1908 si 1910. In scurt timp, insa, a suferit o cadere nervoasa si a fost nevoit sa se retraga din activitatea artistica, fiind diagnosticat cu schizofrenia.
Si-a petrecut restul vietii prin sanatorii si s-a stins din viata pe 8 aprilie 1950, la varsta de 60 de ani, intr-o clinica din Londra, in urma unui blocaj renal. Este inmormantat la cimitirul Montmartre din Paris, unde i s-a ridicat o frumoasa statuie care il infatiseaza in rolul lui Petruska.
Nijinsky este exemplul unui om care a atins maretia in arta baletului, dar a suferit amarnic in tendinta sa de autosacrificare. Creativitatea sa neobisnuita si firea lui, deseori distructiva, a inspirat o generatie de balerini, pictori, designeri, sculptori, poeti si psihiatri din lumea artei.
Unul dintre cele mai spectaculoase salturi pe care le-a facut Nijinsky, a fost spre desavarsire. Unii spuneau despre el ca ar fi fost sfant, un martir, un geniu absolut. A ramas creatorul unui nou tip de balet, fiind coregraful unor spectacole care au scandalizat si surprins contemporanii deoarece a atins limitele constiintei umane.
A adus contributii importante in arta si a influentat lumea in care traim astazi. In 2011, la campionatul de patinaj artistic din Rusia a evoluat pe gheata un tanar ce a dansat in memoria lui Nijinsky. La finele programului pe patinoar au fost aruncate zeci de flori, iar copiii si-au aruncat jucariile dragi. Aceasta dovedeste ca publicul rus nu l-a uitat pe marele balerin Vaslav Nijinsky.
Ce dezvaluie harta natala a artistului
Vaslav Nijinsky are Soarele in Pesti si Ascendentul in Scorpion, cu stapanul Asc. (Marte) in semnul ritmului si al echilibrului, Balanta. Marte stapaneste si unul dintre semnele aflate in casa a V-a (Berbecul), o casa a creatiei, indicand faptul ca vitalitatea sa isi are sursa in acest domeniu.
Vibratia puternic neptuniana (planetele din Pesti) se combina cu cea venusiana datorita faptului ca Venus este dispozitoarea planetei Neptun (aflata in Taur), in cuadratura cu aceasta si in semisextil cu Soarele din Pesti. Acesta din urma este, la randul sau, in sextil cu Neptun, evidentiind alternanta dintre entuziasm si visare in creativitatea lui Vaslav.
Luna in Pesti ii confera sensibilitate, impresionabilitate si romantism, pozitia fiind una frecventa in temele oamenilor de arta. Aspectul Soare-Luna de aici, din Pesti, indica miscarea, baletul (plutirea), talentul artistic al lui Nijinsky.
Mercur retrograd in Pesti indica faptul ca intelectul sau este orientat simultan spre mai multe obiective, evidentiaza confuzia in gandire si… pierderea contactului cu realitatea. Uranus si Neptun afecteaza conjunctia Luna-Mercur retrograd, atragandu-ne atentia spre latura psihica a marelui balerin. Uranus aduce discontinuitate, iar Neptun sterge granitele dintre imaginar si realitate.
Boala grava, care a oprit evolutia succesului sau in arta este semnalata de prezenta lui Marte (stapanul Asc.) retrograd in casa a XII-a, a bolilor cronice, impreuna cu Uranus (schizofrenia). Si configuratia formata din Jupiter in opozitie cu Pluto si careu cu Luna (si celelalte planete din Pesti) a avut greutate in aceasta nefericita situatie.
Vaslav a avut un destin tulburator, cu un final nedrept pentru un om care a schimbat complet traiectoria dansului. Atat cat a durat, gloria, pe cele mai inalte culmi in arta dansului, a fost sustinuta de cea mai stralucitoare stea din Univers – Regulus, din constelatia „Inima Leului” – conjuncta cu Mijlocul Cerului. Aceasta i-a oferit nobletea, ambitia si puterea de munca care l-au condus la statutul de lider in cariera sa artistica ca balerin si coregraf. Iar Nodul Nord din Leu denota faptul ca Vaslav si-a dezvoltat calitatile creative in balet, prin forte proprii.
*
Locul pe care Nijinsky il ocupa in istoria dansului este unic, de neegalat. Coregraf revolutionar, dansator de exceptie, a fost idolatrizat pentru rolurile interpretate, ajungand sa fie supranumit de catre contempotanii sai „zeul dansului”.
In memoria sa, redau descrierea pe care i-a realizat-o partenera sa de dans, Tamara Karsavina:
„Nijinsky si-a facut intrarea pe scena in mod neobisnuit. A facut un salt, pur si simplu s-a ridicat, apoi a facut o pirueta si-a disparut. Nimeni din public nu a vazut cand a ajuns inapoi pe pamant! Sala a izbucnit in ropot de aplauze, iar orchestra s-a oprit.
Intrebat, apoi, cat de dificil este sa te mentii in aer in timpul unei sarituri, Nijinsky a raspuns «Oh, nu, nu! Nu este deloc greu! Trebuie doar sa te ridici in aer si sa ramai acolo putin.»” (!!!)
In istoria artei, Nijinsky ramane un geniu al dansului.