Un portret astrologic al geniului… Wolfgang Amadeus Mozart
de Monica Toma
Nu stiu sa scriu poetic, nu sunt poet. Nu stiu sa aranjez frazele atat de artistic incat sa reflecte umbra si lumina, nu sunt pictor. Nu stiu sa-mi exprim sentimentele si gandurile prin gesturi si pantonima, nu sunt dansator. Pot insa sa o fac prin intermediul sunetelor muzicii, sunt un muzician.
Aceste vorbe exprima, atat de sincer si frumos, profesiunea de credinta a unui mare artist, cu un talent nativ fara egal in istoria muzicii: Wolfgang Amadeus Mozart. Autor a peste 600 de lucrari, dintr-o varietate de stiluri muzicale: opera, simfonie, concert, sonata pentru pian, serenada, muzica de camera, etc… muzica lui Mozart este bogata in continut si semnificatii. In acelasi timp este o muzica simpla, accesibila, de o frumusete absoluta si armonie divina, motiv pentru care impresioneaza si ii asigura si astazi o popularitate nedezmintita. George Enescu declara, pe buna dreptate: “Daca cereti unui profan sa va citeze pe cel mai mare muzician al lumii, el va va răspunde in mod sigur: Mozart, Mozart este legendar.”
Introducere biografica:
Botezat Johannes Chrysostomus Wolfgangus Theophilus si cunoscut mai tarziu sub numele de Amadeus (“Iubitorul de Dumnezeu”), acest muzician precoce a vazut lumina zilei pe 27 ianuarie 1756, in micul oras austriac, Salzburg. Geniul sau muzical a fost evident din primul moment in care a atins clapele, la varsta de 3 ani, cand inventa franturi de melodii care sunau vesel. Tatal sau, Leopold Mozart, un exceptional violonist si foarte bun pedagog, a renuntat la cariera sa artistica pentru a se ocupa excluziv de educatia micului Mozart. Astfel ca, inca de la 7 ani, l-a dus intr-un turneu prin marile centre culturale europene, pentru a concerta la curtile regale si parlamentare, uimind desigur auditoriul cu talentul sau iesit din comun. Astfel, a avut ocazia sa asculte multe genuri de muzica si sa se intalneasca cu personalitati importante din lumea muzicala. Pentru Haydn a nutrit un respect deosebit, drept pentru care, Mozart i-a dedicat mai tarziu cele sase “Cvartete de coarde”. J.S.Bach si Handel au avut, de asemenea, o influenta notabila asupra stilisticii sale muzicale. Experienta dobandita de pe urma acestor calatorii i-au oferit posibilitatea de a se intretine din propriile creatii. Nu pentru multa vreme, insa.
In ciuda talentului si performantelor sale remarcabile, nu a reusit sa obtina o functie remunerata si garantata la Curte, care sa-l ajute sa se dedice exclusiv activitatii artistice. Iar mediul conservator din Salzburg, in care isi desfasura activitatea si slujba de muzician de curte, nu-i erau prielnice spiritului sau independent. Dupa mai multe incercari, nu lipsite de evenimente dramatice (moartea mamei, conflictul cu Arhiepiscopul din Salzburg etc.), isi implineste marele vis de a se stabili la Viena, capitala europeana a artei. Aici isi petrece ultimii 10 ani din viata si creeaza cele mai reprezentative lucrari, adevarate capodopere ale genului dramatic: „Rapirea din Serai”(1782), „Nunta lui Figaro”(1786), „Don Giovanni”(1787), „Flautul fermecat”(1791). Ultima sa creatie, „Requiem”(1791), este o cantata masonica, de un profund dramatism, la care a lucrat pana in ultima clipa a vietii sale. S-a stins din viata neasteptat de repede, la 35 de ani. Cauza fiind insuficienta renala, pe fondul unui sistem imunitar slabit, ca urmare a stresului si muncii excesive.
Din punct de vedere astrologic, harta natala a lui Mozart ofera numeroase indicii cu privire la geniul sau artistic, cat si in ce priveste contextul familial si social care i-a influentat destinul.
Personalitatea artistica
Inainte de toate, planetele din Varsator, mai cu seama stellium-ul Saturn-Soare-Mercur (casa a V-a) si in opozitie cu Neptun, ne dezvaluie o personalitate independenta, nonconformista, dornica de libertate, cu o minte hiperactiva, inventiva si indrazneata. Imaginatia sa creativa, imbinata cu memoria fotografica, l-au ajutat pe tanarul artist sa absoarba toata muzica pe care a experimentat-o in timpul calatoriilor europene. Putea sa scrie o piesa complexa in timp ce avea in minte alta lucrare. Putea sa descifreze la prima vedere orice fel de muzica, iar dupa ce asculta o piesa muzicala lunga sa o si scrie mai apoi, nota cu nota.
La aceste calitati se mai adauga carisma, idealismul si excentrismul lui Uranus din Pesti (casa a VII-a), care l-au facut pe tanarul Mozart sa uimeasca audienta cu reprezentatiile sale muzicale, incarcate de emotie si fantezie. Capacitatea de a atrage atentia lumii bogate i-a activat, de mic copil, simtul suprematiei si invincibilitatii fata de confratii sai muzicieni. Si-a format un adevarat cult al spectacolului si al dramei (Neptun in Leu, casa a XI-a). In ce priveste stilul muzical, este cunoscut faptul ca, inca de la inceput, marea dragoste a acestui copil-geniu a fost opera, de altfel, cea mai dramatica creatie artistica din vremea sa. Prima opera completa a compus-o la varsta de 12 ani. Ceaikovski caracteriza, in anul 1873, foarte sugestiv creatia sa dramatica: “Mozart, geniu puternic, multilateral si profund, (…) in domeniul operei nu are pana azi nici un rival. Melodiile lui au un fel de eleganta fermecatoare, armonia desi simpla, este de o bogatie somptuoasa”.
In ce priveste compozitia si teoria muzicala, Mozart era un adevarat maestru. In harta sa natala, Mercur, ca si guvernator al semnelor de pe Ascendent (Fecioara) si Mijlocului Cerului (Gemeni), in conjunctie cu Soare-Saturn (Varsator) si trigon cu MC, arata deosebita expresivitate intelectuala a artistului. La acestea, se adauga desigur perfectionismul si atentia la detalii a Fecioarei, care au facut din Mozart un critic de temut in lumea muzicala clasica. Isi permitea chiar sa refuze sa cante pentru oameni care nu intelegeau tehnica si maestria estetica a muzicii sale. Pe langa calitatile sale compozistice, Mozart a fost si un talentat pianist. Muzica lui exprima multa bucurie, sensibilitate, gratie si armonie. Wagner l-a numit „poetul nemuritor al luminii si dragostei”. Artistul insusi considera ca „un geniu adevarat fara inima e o absurditate. Nici inteligenta elevata, nici imaginatia, nici amandoua la un loc nu produc geniul. Dragostea, doar ea este sufletul geniului.”
Ceea ce il face special pe Mozart, in comparatie cu alti mari compozitori, este versatilitatea, diversitatea si rapiditatea cu care reusea sa creeze piese atat de inaltatoare. Din nou, observam aici influenta lui Jupiter si a celor doua semne, Varsator si Sagetator, puternic evidentiate in harta sa natala. In vara anului 1788, Mozart a scris numai putin de 3 simfonii, ultima dintre ele, “Simfonia Jupiter”, fiind considerata de critici drept capodopera simfoniilor sale. O simfonie incarcata de noblete si grandoare, despre care cineastul Woody Allen afirma ca “este dovada ca Dumnezeu exista”. In muzica lui Mozart gasim bucuria juvenila si optimismul reconfortant al personalitatii sale, mostenite, se pare, de la mama sa, dar si ecouri ale durerii si suferintei pe care le-a trait deopotriva (Luna-Pluto in Sagetaror, casa a IV-a). Muzica a reprezentat pentru Mozart un dar pe care l-a impartit cu toata lumea, avand puterea de a transforma vietile celor ce au venit in contact cu ea, sau de a le arata calea spre alte forme de arta.
Natura sa profund umanista, combinata cu spiritul justitiar (Jupiter in Balanta) si cu dorinta de a-si afirma liber ideile si creatiile inovatoare (stellium-ul din Varsator, casa a V-a), l-au facut pe Mozart sa devina neprietenos cu toate figurile autoritare din viata sa (Marte, casa a X-a). Cu siguranta, la atitudinea anti-autoritate a contribuit instictul sau pentru libertate si de eliberare fata de orice forma de dominatie, cunoscut fiind faptul ca pozitia sociala a muzicienilor in secolul al XVIII-lea era aceeasi cu a functionarilor obisnuiti, angajati ai nobilimii si deci slujitorii acesteia. Astfel ca, va cutreiera toata Europa, pentru a cauta mult dorita libertate, pe care o va plati scump insa, cu pretul vietii sale…