Evoluția modei feminine în anii 2000

Anul 2000 a avut impact asupra oamenilor în general, indiferent de colțul de planetă locuit, fiind asociat cu schimbarea de mileniu care ne-a pus față-n față cu un viitor proaspăt, scuturat de coordonatele vechi ale secolelor precedente. Mult tam-tam, marketing, sfârșitul lumii, scenarii SF magistral fructificate de diverși lideri de mișcări sociale obscure, de industria filmului și divertismentului și orice priceput în ale manipulării. Moda face și ea un viraj interesant, influențată de noile tendințe care încep să fie promovate agresiv și nemilos de către formatorii de opinie.

Cine sunt? În special femeile, a căror voce începe să fie din ce în ce mai auzită, care vor să fie în acord cu natura lor și respectate pentru ceea ce sunt cu adevărat. Care au opinii proprii și o identitate pe care să o împace cu standardele sociale. Astfel apar primele semne ale modei universal valabile, care să îmbrace orice femeie, indiferent de vârstă, mediu social, mentalitate, gusturi. Tendințele se împrăștie în mai multe direcții, tocmai pentru a răspunde nevoilor actuale ale femeilor.

Astrele au dat o mână de ajutor la spargerea standardelor impuse de elitele sociale, care încep să se depărteze de esența umană și predică un stil de viață nerealist și lipsit de empatie. Plecând de la inhibițiile fiecărui individ, accentuate de stresul permanent de a fi perfect, se ajunge la o solidaritate de grup care ține piept avalanșei de cerințe și impuneri. Decada precedentă a stat mult timp sub influența Capricornului, care pune accent pe muncă, reușită, avansare, perfecțiune, eficiență și folosirea timpului cu scopuri precise. Stilul a fost preponderent sobru, cu reguli bine definite, ce păreau de neîncălcat vreodată (mai ales cele business), cu croieli geometrice și precise, excluzând volumul, mișcarea naturală a materialului și exprimarea feminității.

Anul 2000 a înregistrat o nouă conjuncție Jupiter-Saturn, care este un punct de plecare pentru un nou „contract social” – adică o abordare diferită a problemelor legate de creșterea economică (fiind în Taur, semn financiar și de pământ), de responsabilitate civică și implicare. Această conjuncție a dat startul unui nou ciclu de dezvoltare economică, unei noi viziuni asupra banilor și gestionării resurselor disponibile, însă a mai venit și cu altceva: un nou standard de frumusețe, o nouă viziune asupra hainelor și a modului în care ne punem în valoare talentele personale. Spiritul antreprenorial este în creștere, iar femeile încep să aibă un stil mai personal al abordării relațiilor de afaceri și profesionale, ceea ce include și noi concepții cu privire la ținutele standard de birou și de muncă în general. Clasicul taior se reinventează prin noi croieli care să-l apropie de stilul casual, nu doar office, fiind astfel adoptat de o categorie largă de vârstă și scară socială. Taiorul și paltonul sunt considerate cele mai țepene obiecte vestimentare în croitorie, și asta ca urmare a faptului că sunt folosite materiale bățoase, care să le dea ținută și prestanță. Anii 2000 vin să destructureze rigiditatea tiparelor clasice și a liniilor clar conturate, propunând siluete și forme fluide, marcate de influența semnelor de aer: Neptun și Uranus sunt în Vărsător, Saturn va intra tot în anul 2000 în Gemeni alături de Jupiter. Reapar fustele în peisajul cotidian, culorile și imprimeurile. Materialele folosite sunt vaporoase, nedisciplinate, și se mișcă odată cu persoana care le poartă, construcția este lejeră, accesorizarea minimalistă. Aceasta din urmă devine o parte din ce în ce mai importantă în modă, fiind integrată direct în haine: ținte, mărgele, coliere și brățări cusute direct pe haine. Se pun în evidență calitățile clasice ale unei siluete – posterior, coapse, sâni. Este preferată talia joasă pentru accentuarea taliei și a posteriorului și topuri care se termină deasupra buricului. Acestea se compensează printr-o linie a tivului de pantaloni mult mai alungită, iar fustele și rochiile coboară până la genunchi, față de etapa precedentă care le prefera mai scurte.

Uranus și Neptun în Vărsător deschid calea către o explorare a personalității dintr-o manieră inedită și revoluționară, în sensul că fiecare individ este considerat o parte din întreg, păstrându-și în același timp elementele de unicitate care-l definesc. Datorită avântului tehnologic, un marcaj puternic al zodiei Vărsătorului, și dezvoltării mijloacelor de comunicare (care stau sub patronajul semnelor de aer), globalizarea prinde un contur din ce în ce mai pronunțat în viața oamenilor începutului de mileniu. Influențele diverselor culturi se amestecă, rezultând un peisaj eclectic. Există o puternică tendință de deconstrucție a produselor culturale clasice, care se remarcă și în modă. Sunt reinventate costumele tradiționale ale țărilor asiatice (bluzele și rochiile chinezești, topurile și pantalonii indieni, cămășile arabe, țesături și materiale care în colecțiile designerilor vestici sunt folosite într-o manieră diferită decât cea inițială), iar produsele marilor brand-uri din vest se găsesc pe rafturile magazinelor din Asia.

Globalizarea adusă de Uranus și Neptun în Vărsător a spart multe tabu-uri și granițe, ne-a ajutat să ne cunoaștem mai bine din punct de vedere cultural și social. Conjuncția celor două planete a fost începutul lent al procesului de acceptare reciprocă, iar cel mai la îndemână instrument a fost moda.

Din punct de vedere economic, anii 2000 au aruncat o altă lumină asupra relocării industriei textile în țări sărace, cu condiții de muncă improprii și remunerare sub limita decenței. Asalturile presei asupra acestei metode de a câștiga bani rapid au fost susținute de mai multe tranzite care au țintit și dezvoltarea conștiinței umane și a empatiei. Nu este de ajuns să cunoști ce se află dincolo de granițele culturale doar cu logica și rațiunea, ci și cu simțirea. Opoziția dintre Saturn și Pluton din 2001, pe axa Gemeni-Săgetător, a stimulat printre altele cercetarea jurnalistică, răspândirea cunoașterii și a informațiilor deținute, a publicațiilor și a scrisului ca activitate.

Anul 2003 este debutul unei perioade de conștientizare colectivă a limitărilor personale și nevoia de a le depăși prin diverse mijloace: informare, dezvoltare personală, instruire, aderare la grupuri și mișcări cu tentă spirituală care încep să devină din ce în ce mai populare. Saturn și Uranus vor tranzita semne de apă, Rac respectiv Pești, iar Jupiter din Leu va face opoziție cu Neptun. Apar haine care sunt inscripționate cu mesaje motivaționale și declarative, imagini și figuri ale unor indivizi mai mult sau mai puțin legendari, care transmit un mesaj. Hainele care ilustrează personalități devin șic pentru că au rolul de a scoate în evidență valorile celei care le poartă.

În 2006, Saturn și Neptun sunt în opoziție pe axa Leu-Vărsător. Apar fustele ample, de lungime medie, care să reînvie eleganța vintage a anilor ’50, când Saturn și Neptun făceau conjuncție în Balanță. Ca și atunci, se mizează pe materiale pline și grele, care devin fluide numai datorită croielii. Această tendință durează însă mult mai puțin, deoarece nu se mai pliază nevoii femeilor moderne, care sunt mult mai active și mai dedicate carierei. Acest trend este incomod și se transformă rapid într-un stil mult mai accesibil, valabil și astăzi. Croiala în formă de A se potrivește mai multor tipuri de siluete și ocazii, folosește o varietate largă de materiale și, nu în ultimul rând, este confortabilă.

Din 2009, Pluton se instalează în Capricorn, iar Jupiter și Neptun sunt conjuncte în Capricorn. Izul saturnian revine în garderobele noastre – pantaloni pană (sau țigaretă), jeanși mulați, fuste conice, culori neutre, piele ecologică, blană artificială. Devine însă din ce în ce mai evident conceptul de fast fashion – tendințe care în aparență se schimbă fulger. De fapt, marketing-ul acaparează tot mai mult piața modei și induce ideea că, dacă un produs nu e achiziționat pe loc, la scurt timp nu va mai fi disponibil. Pe un sezon nu există doar o colecție, ci mult mai multe, pentru a determina clientul să umple coșul de cumpărături. Calitatea este pusă pe ultimul loc, este îndoielnică, însă ceea ce contează este numărul de piese vândute. Acestea sunt aparent la un preț rezonabil pentru mai multe buzunare, însă comparativ cu ceea ce se plătește pentru mâna de lucru, realitatea este tocmai invers. Pluton în Capricorn aduce goana după profit imediat și strategii de marketing în care un brand este împărțit în altele mai mici pentru a ocupa piața și a nu lăsa loc concurenței. Cu Pluton în Capricorn începe hegemonia marilor afaceri și mărci (valabil nu doar pentru industria de modă), făcând extrem de dificilă apariția unor afaceri mai mici, dar cu personalitate. Social media și publicitatea lucrează pe bani grei pentru promovarea mărcilor care intră în conștiința publicului.

În anii următori, rivalitățile devin tot mai puternice, însă un element social va face diferența: criza economică. Societatea devine conștientă de consumerism și își aruncă privirea și către alte tipuri de produse.

În anii 2000, evenimentele s-au desfășurat galopant, astfel că și în modă descoperim o varietate foarte mare de tendințe. Practic, se poate purta orice, pentru că fenomenul numit globalizare dizolvă granițele convenționalului și ne face să conștientizăm că orice este posibil.

IOANA ISPAS,
Vicepreședintă AAR

Lasă un răspuns