Despre creşterea şi condiţia nativului – Dorotheus din Sidon (XIX)

carmen-astrologicum-seriePrima carte a lui Dorotheus, de la astre despre judecăţile cu privire la nativităţi: despre creşterea şi condiţia nativului

[Citește aici articolele care tratează primele 23 de capitole]

Capitolul 24. Despre cum se judecă chestiunile privind averea și proprietățile într-o nativitate

Acum te îndemn să examinezi pe rând niște cazuri prin care îți arăt mai clar cum să faci dacă vrei să judeci o nativitate în privința proprietăților și averii.

Nota traducătorului: Configurațiile din hărțile natale prezentate în acest capitol nu se regăsesc ca atare pe cerul real din epoca autorului. Se poate să fie vorba despre niște hărți fictive, folosite de Dorotheus în scop pur didactic, sau să fie vorba despre anumite erori de calcul sau de transcriere, care să plaseze unele planete în altă zodie decât în cea în care ar trebui să se afle. Cea mai flagrantă inadvertență se poate observa în cea de-a treia hartă, în care Venus este plasată în Fecioară, Soarele fiind în Berbec, în condițiile în care distanța maximă dintre Venus și Soare (elongația lui Venus) este de maximum 47 de grade.

Avem un nativ născut cu Ascendentul în Gemeni și ale cărui planete pe sferă sunt dispuse ca în această figură:

Dorotheus cap 24 ch1

Nativitatea este nocturnă și găsim că cele dintâi planete legate de avere sunt Marte și Venus, fiindcă stăpânesc triplicitatea semnului în care se află Luna12; și ambele sunt cadente3, așadar acest om trebuie să fie unul nevoiaș, sărac, care nu-și găsește pâinea zilnică, mizer. Iar asta, în ceea ce-l privește, e și mai evident decât ți-am spus.

Dorotheus cap 24 ch2

Aceasta este o nativitate diurnă, iar Berbecul devine vizibil la ora respectivă la Est, ivindu-se deasupra adâncurilor mării. Stăpânii triplicității Soarelui sunt Saturn, apoi Mercur. Saturn este în casa care urmează după cea angulară de la Vest, iar Mercur în cea care urmează după casa angulară de la Mijlocul Cerului, care este o casă a norocului4, deci nativul trebuie să fie bogat, avut, puternic în afaceri, cu multe proprietăți, acumulând faimă și avere și sporindu-le.

Dorotheus cap 24 ch3Aceasta este o nativitate diurnă, iar primul stăpân al triplicității [Soarelui] este Soarele, iar al doilea este Jupiter. Ambii sunt în case angulare și în propria lor exaltare, astfel că nativul trebuie să fie proslăvit cu slava regilor și a nobililor și a celor bogați. Fiindcă Saturn, cel de-al treilea stăpân al triplicității, cu toate că e cadent față de un unghi, este aspectat de Jupiter chiar în propria lui casă prin trigon, din această cauză nativul va fi proslăvit cu slava regilor.

Dorotheus cap 24 ch4

Încă o nativitate: Ascendentul care răsare de sub pământ este în Scorpion, iar nativitatea este nocturnă, iar poziția planetelor este cea din figură. Stăpânii triplicității Lunii sunt Marte, apoi Venus, apoi Luna. Din cauză că toți trei sunt angulari acest om are un rang foarte înalt, este un conducător puternic, așadar coroane de aur și argint i se așază pe cap și este proslăvit.

Dorotheus cap 24 ch5

Aceasta e cea de-a doua nativitate nocturnă, iar primul stăpân al triplicității Lunii este Mercur, iar al doilea, Saturn. Fiindcă amândoi sunt cadenți în vecinătatea unghiului de sub pământ5, omul va fi lipsit în ceea ce privește proprietățile. Dar, din cauză că Jupiter stăpânește și el o parte a acestei nativități6 și este împreună cu Luna în casă angulară, nativul va avea un minim necesar, cam cât să nu-și ducă zilele în sărăcie, dar va fi mereu în pericol să dea de necaz.

Dorotheus cap 24 ch6

Această nativitate este diurnă, iar Ascendentul este în Gemeni, iar Soarele este primul stăpân al propriei sale triplicități, Jupiter, cel de-al doilea, iar Saturn, cel de-al treilea, și toți trei sunt în case bune. Acest om va avea foarte mult aur și argint, doar că va sfârși rău, fiindcă stăpâna triplicității unghiului de sub pământ (de la care se află chestiunile legate de sfârșit și de natura morții)7 este Venus, iar în această nativitate Venus este cadentă și în semnul8 nenorocirii.

 

Dorotheus cap 24 ch7

Nativitatea este nocturnă, așa că m-am uitat la cei doi stăpâni ai triplicității Lunii și am văzut că primul este Mercur, iar apoi Saturn, și că amândoi sunt cadenți. Marte indică pierderea proprietății tatălui9 și risipirea ei în cele patru vânturi, iar stăpânii triplicității aflați în casă cadentă indică mizerie și lipsuri și faptul că toată viața lui nativul va implora, dar va mânca în sărăcie.

Toate astea sunt indicate de Mercur și Saturn, dar faptul că Jupiter și Venus sunt în unghiuri arată că nativul e de viță nobilă, dar va fi adus și crescut în casele sclavilor, că va fi în grațiile fraților săi și a nobililor și va fi în contact cu ei, dar va eșua din cauza efectului nefavorabil al stăpânilor triplicității Lunii.

Iar dacă te uiți la ceva asemănător cu ceea ce ți-am spus, lucrurile vor fi evidente pentru tine, dacă zeii10, fie ei prea măriți, vor voi asta.

Traducere din engleză și note de MIHAELA DICU,
Senior editor și președinte de onoare AAR
mihaela-dicu

 

  1. Așa cum s-a arătat anterior, pentru nașterile diurne se examinează stăpânii triplicității Soarelui, iar pentru cele nocturne, stăpânii triplicității Lunii.
  2. Luna e în semn de apă, iar triplicitatea de apă este stăpânită de Venus în hartă diurnă și de Marte în hartă nocturnă. Fiindcă harta este nocturnă, Dorotheus îl menționează mai întâi pe Marte și abia apoi pe Venus.
  3. În case cadente.
  4. Casa a XI-a, Agathos Daimon, Geniul Bun, este considerată o casă norocoasă.
  5. Aici autorul face o greșeală: Mercur și Saturn sunt în casă succedantă, nu în casă cadentă. Casele succedante sunt considerate a fi case active, nu pasive, precum cele cadente. În plus, casa a V-a, în care se află Mercur și Saturn, Agathe Tyche, Soarta Bună sau Norocul Bun, este considerată și ea o casă norocoasă.
  6.  Jupiter este cel de-al treilea stăpân al triplicității de aer, cel participant.
  7.  În Cartea a IV-a din Carmen Astrologicum, Dorotheus vorbește despre stăpânul triplicității casei a patra ca semnificator al morții.
  8.  Aici, când spune ”semn”, Dorotheus nu se referă la Taur, ci la casa a XII-a, Kakos Daimon, Geniul Rău.
  9.  Nu este foarte clar de ce Dorotheus consideră că Marte distruge averea tatălui. În principiu, situația tatălui se interpretează prin prisma stăpânilor triplicității Soarelui, în cazul de față, aceștia fiind Marte și Venus. Se poate să fie o eroare de transcriere în poziționarea lui Marte, iar în harta originală acesta să fi fost prost amplasat.
  10. În traducerea engleză din arabă apare ”God”, care ar putea fi Dumnezeu sau Allah. Ambele variante sunt neadecvate, fiindcă, indiferent dacă a fost grec sau fenician, Dorotheus provine dintr-o civilizație cu religie politeistă.

Lasă un răspuns