Evoluția modei feminine în anii ’60

moda-anilor-60

Decada anillor ’60 debutează cu un aspect semnificativ, care va dicta direcțiile cele mai importante în plan economic și social: conjuncția Saturn – Jupiter în Capricorn. Acest aspect a asigurat, pe de o parte, consolidarea regimurilor politice existente, prin întărirea instituțiilor naționale și internaționale, favorizând creșterea economică și demografică, pe de altă parte, o dezintegrare sângeroasă a unor rămășițe ale vechilor organizări, al căror rol fusese deja îndeplinit.

Această conjuncție a fost în aspect bun (trigon) cu Pluton în Fecioară, ceea ce a echivalat cu o creștere economică graduală de tip producție/consum, în care nevoile devin prim planul preocupărilor liderilor din lumea întreagă. Inventate sau reale, acestea generează o deschidere către ceilalți, ca o globalizare în care fiecare parte a căutat să devină competitivă și interesantă pe piața internațională.

Moda devine pe parcursul celor 10 ani nu doar un indicator al statutului social, ci al identității asumate în ciuda presiunilor sociale, un puternic simbol al manifestării propriei persoane. În anii 1960 și 1961, Pluton a fost conjunct cu Nodul Nord în Fecioară, astfel că omenirea a căutat să descopere înțelesuri mai profunde ale vieții, dincolo de aparențe și cunoaștere tradițională. Se trezesc din letargie științele oculte (astrologia, tarotul, kaballa încep să fie din nou studiate, sunt la modă ședințele de hipnoză și terapiile alternative), studiile psihologice și neurolingvistice sunt implementate cu succes pe piață.

În anul 1962, Uranus se alătură lui Pluton în Fecioară, concentrând mai mult puterea în perimetrul semnelor de pământ. Așadar, apar și preocupări specifice acestor semne zodiacale, precum munca, veniturile constante, cariera, bunăstarea materială. Tiparele modei se ajustează în funcție de noile nevoi ale femeilor – confort și eleganță în același timp. Opulența lui Pluton și Uranus în Leu a anilor ’50 (croieli evazate, ample, haine care nu țin cont de confortul celei care le poartă) este treptat înlocuită cu o tendință minimalistă, dar în același timp șic, prin care crește puterea de seducție a femeii. Rochiile se scurtează, urmăresc linia corpului fără a fi mulate, ceea ce permite o mai bună mobilitate.

moda-60

Anii ’60 sunt puternic marcați de Fecioară și, implicit, de patronul său, Mercur, ceea ce explică accentul pus pe confort, eleganță fină și simplitate. Materialele folosite se schimbă de asemenea, accentul se pune de această dată pe cele țesute (jersey, tricoturi), iar cele mai țepene și dificil de purtat (ex. tafeta) sunt înlocuite fără regrete. Culorile sunt vibrante și în amestec, observându-se aici influența lui Uranus.

Tot semnele de pământ impulsionează lucrul manual și dorința femeilor de a purta ceva făcut de ele însele. Creativitatea manuală se dezvoltă în anii ’60 și, implicit, apar pe piață produse care să le satisfacă cerințele. Se popularizează și se vând din ce în ce mai bine mașinile de cusut electrice, fac profituri frumoase firmele care vând tipare personalizate pentru haine. Revistele pentru femei nu se mai limitează doar la simpla prezentare a ținutelor, ci prezintă și proiecte care se pot realiza ușor acasă. Tricotatul, croșetatul, devin ocupații aproape cotidiene pentru femei, oferindu-le satisfacția relaxării active.

mondrian-dressÎn anul 1965 se formează careul în T pe semne mutabile (Jupiter în Gemeni, Saturn în Pești și Uranus cu Pluton în Fecioară). În plus, Venus a fost retrogradă în Vărsător și Capricorn. În modă s-au produs adevărate revoluții: tivul fustelor/rochiilor se ridică și „mini”-ul devine noul trend, iar pentru colecția toamnă iarnă (1965-1966), Yves Saint Laurent defilează pe podium cu celebra rochie inspirată dintr-un tablou de Mondrian. Aceasta cunoaște un succes uriaș, reafirmând talentul acestui designer renegat de Casa Dior.

Pentru toamna lui 1966, Yves Saint Laurent pregătește o altă surpriză de proporții pentru femei: colecția Le Smoking. Până atunci, pantalonul era considerat o ținută informală și lejeră pentru femei, total nepotrivită însă pentru evenimente speciale. Le Smocking apare și într-un contex în care mișcările feministe devin din ce în ce mai puternice, iar sexul feminin caută să se distanțeze de atributul „slab”. Costumul feminin de inspirație masculină este respins în primă fază de criticii de modă, însă starurile feminine sunt încântate de noua experiență. Mai târziu, acesta va intra în garderoba doamnelor, mai ales a celor care se luptă să se afirme în carieră, în ciuda reticențelor și piedicilor.

Anii ’60 sunt, din punct de vedere astrologic, influențați în mare parte de Uranus și Pluton în Fecioară. În 1967, la finalul șederii uraniene în acest semn zodiacal, Venus retrogradează în Fecioară, sensibilizând și mai mult acest sector. Tendințele modei care încep să se manifeste din ce în ce mai puternic sunt cele de inspirație etnică și folk, popularizându-se bluzele largi, de tip ie, fuste preluate din diverse ținute populare, rochii de tip caftan, anticipându-se oarecum moda decadei următoare. Venus retrogradă în Fecioară atrage atenția asupra materialelor folosite, astfel că din ce în ce mai mulți oameni aleg să poarte numai țesături din fibre naturale, precum in, cânepă, bumbac și lână, respingându-le vehement pe cele sintetice.

costum-feminin-60La sfârșitul anului 1968, două planete se grăbesc să schimbe semnul: Uranus (octombrie) și Jupiter (noiembrie), ambele formând o conjuncție la început de Balanță. Hainele au o croială din ce în ce mai largă, păstrând însă proporțiile naturale ale corpului. Se nasc revolte atât în plan social cât și în modă, granițele nemaifiind acceptate. Restaurantele de lux nu vor să accepte femeile îmbrăcate în pantaloni ca ținută de gală, ceea ce a dus la răspunsuri extreme: femeile au dat jos pantalonii, păstrând numai sacoul. Astfel, începe să capete popularitate rochia scurtă de tip cămașă.

Finalul acestei decade aduce un nou tip de eleganță: rebelă, șocantă, fără limite. Combinațiile de culori, materialele și accesoriile sunt făcute să atragă privirile, să capteze atenția celorlalți, fiind o contrareacție la regulile sociale rigide impuse până atunci.

Unul dintre cei mai importanți designeri ai perioadei este Yves Saint Laurent. Născut într-o fostă colonie franceză (Oran, Algeria), se mută de tânăr la Paris, fiind cooptat de casa Dior, devenind ulterior designerul principal după moartea fondatorului. În 1961 își va fonda propria casă de modă, după ce va fi îndepărtat de la Dior fără explicații.

Leu cu Ascendent în Vărsător, St. Laurent nu a uitat și nu a negat niciodată cine este cu adevărat. Profesionist desăvârșit, exigent cu sine și cu ceilalți, a reușit să transpună în haine dragostea sa pentru artă și bunul gust. Colecțiile sale au iscat aproape de fiecare dată reacții vehemente, deoarece au șocat audiența și criticii (ascendent în Vărsător). Saturn, guvernatorul acestuia, era în Pești, în opoziție cu Neptun, făcându-l sensibil, visător și plin de imaginație, reușind să găsească surse de inspirație nebănuite. Deși Soarele, Venus și Mercur erau în casa a VII-a, prefera să locuiască retras în vila sa din Maroc, invitând prieteni în vizită. Yves Saint Laurent socializa numai cu persoane cunoscute și de încredere, ceea ce nu e de mirare observând recepția mutuală Marte (Rac) și Lună (Capricorn) pe axa caselor VI-XII.

harta-yves-saint-laurent

Anii ’60 au turat motoarele la maxim, deoarece evenimentele și schimbările care s-au produs în această perioadă au constituit punctul de plecare pentru noi viziuni și valori, pe care și astăzi le putem recunoaște în societatea noastră. Revoluția modei s-a produs în același timp cu revoluția feminină, care continuă și astăzi (desigur sub alte forme).

IOANA ISPAS,
Vicepreședinte AAR
ioana-ispas-autor(3)

Lasă un răspuns