Îndemn la a ne alătura generaţiei eterne a celor cu Animus & Anima la gât

mary-devlin-relatii„Astrology and Relationships ” – Mary Devlin, Editura Whitford Press, Ed.I,1998, (apărută în America pentru prima oară în 1988) este o carte ce impresionează prin claritatea expunerii, umor şi autenticitate.

Fiică de ofiţer de Marină Americană, Mary Devlin începe studiul astrologiei la doar 13 ani şi imediat după majorat, la mijlocul anilor `70, devine astrolog profesionist, asociindu-se cu binecunoscuta Marcia Moore, una dintre pionierele mişcării „New Age”. Fascinată de tehnicile de regresie şi de legăturile karmice, Mary ajunge zece ani mai târziu să nu mai suporte traumele relaţionale, fie ele proprii, ale apropiaţilor sau ale clienţilor şi decide să aprofundeze această tematică, atât din punct de vedere psihologic, cât şi mitologic. Rezultatul este această carte, o sinteză tridimensională de o mare valoare practică, mai ales prin exemplele concrete şi coerente ce însoţesc teoriile prezentate.

Impresionantă este capacitatea autoarei de a anticipa tiparele evolutive care vor urma, precum şi aceea de a sintetiza concluzii general valabile, în ciuda vremurilor mereu schimbătoare. Lucrarea este structurată în patru părţi:

1. Nevoile primare şi potenţialul uman
2. Relaţia părinte-copil
3. Relaţiile de iubire şi căsătoria
4. Relaţiile de prietenie

,însoţite de un ultim capitol dedicat concluziilor şi prefaţate de o pagină de mulţumiri ce întăresc astfel viziunea ei despre noile tipare relaţionale aduse de trecerea în Era Vărsătorului.

De umorul fin al autoarei ne putem da seama încă de la începutul lecturii, întrucât introducerea într-o astfel de tematică serioasă ne este făcută în cel mai hazliu mod posibil printr-o comparaţie artistică între lumea oamenilor şi cea a animalelor. Pasionată de istorie şi dezlegarea misterelor, autoarea face o remarcabilă trecere în revistă a relaţiilor de-a lungul ultimilor 50 de ani, ilustrând comparativ rolul femeii şi al bărbatului pe parcursul acestei perioade. Astrologia este imediat adusă în discuţie ca metodă eficientă de auto-cunoaştere în raport cu partenerul/a prin compararea sau suprapunerea hărţilor natale. În continuare ni se subliniază faptul că, deşi aceasta poate releva în mod precis compatibilităţile dintre două persoane, în practică, atât nevoile de moment ale individului cât şi capacitatea lui de a se adapta unei relaţii joacă un rol cel puţin la fel de important în luarea deciziilor şi stabilirea tiparelor de acţiune relaţională. Mary este de altfel o susţinătoare a iubirii dincolo de limitele impuse de instituţia căsătoriei, precizând ca nu inima este cea care face alegeri pe considerente juridice.

Autoarea subliniază importanţa potenţialului real existent într-o relaţie ca fiind diferit de ceea ce arată în mod strict o sinastrie, astfel că un bun astrolog va lua în considerare în permanenţă evenimentele şi cauzele reale care întăresc conexiunile prezente în hărţile celor doi înainte de a da verdictul. Pentru cei dornici să rememoreze pasaje istorice din viaţa de curte în Anglia secolului XVI, studiul de caz privind harta lui Henry al-VIII-lea, cel ce a avut nu mai puţin de 6 soţii, va constitui cu siguranţă cireaşa de pe tort în cadrul primului capitol.

În partea a doua a cărţii, Mary insistă asupra relaţiei părinţi-copil, stabilind conexiuni directe între harta natală a mamei şi cea a copilului, respectiv între harta natală a tatălui şi cea a copilului. În susţinerea acestor ipoteze avem şi câteva exemple ce propun o interesantă abordare tematică în ceea ce priveşte alocarea caselor părinţilor în harta copilului în cadrul interpretării astrologice. Axa Rac-Capricorn, respectiv Casa IV-Casa X, precum şi elementele simbolice principale, Luna, Saturn şi Soarele sunt tratate separat, menţionându-se triplicitatea semn-casă-aspecte ca fiind necesară atunci când se realizează analiza influenţelor acestora. Este dată o importanţă relevantă şi aspectului de inconjuncţie, marcat ca fiind mai degrabă nefast (dar mai puţin nefast decât aspectul de cuadratură) prin neîncrederea ce însoţeşte faptul că cele două energii implicate sunt greu detectabile una faţă de cealaltă.

Al treilea capitol debutează cu o analiză a tiparelor comportamentale comun acceptate ca fiind ale dragostei ce evoluează în căsătorie de-a lungul istoriei, însă concluzia nu este una deloc surprinzătoare atunci când este evocată autoritatea saturniană ca validare necesară pentru rezistenţa în timp a unei relaţii. Cel mai interesant punct de vedere al autoarei tratează iubirea romantică asemenea unei manifestări pământeşti a Iubirii Universale şi accentuează faptul că un om care a cunoscut cu adevărat conexiunea cu Divinitatea va avea cele mai mari şanse de reuşită în a înţelege şi accepta natura poveştii sale „umane” de dragoste, ca fiind o experienţă similară realizată prin intermediul partenerului/ei de viaţă. Pentru a ilustra acest lucru, Mary apelează la conceptele de „Animus” şi „Anima”, introduse pentru prima oară de Carl Jung. Acestea definesc arhetipurile „Zeului” și „Zeiţei” din interiorul nostru, două energii de polarităţi opuse (de tip yin-yang) şi a căror menire este aceea de a fi echilibrate de fiecare dintre noi, mai degrabă înainte decât după ce ne agăţăm prin interacţiune de cele ale persoanei iubite, la rândul lor echilibrate sau nu. Autoarea sugerează în acest sens o asociere între tipul de partener de viaţă căutat cu preponderenţă de fiecare zodie (referindu-se la zodia dominantă luând în calcul toate elementele relevante folosite în Astrologia Relaţională, nu doar zodia în care se află Soarele) şi arhetipuri ale zeilor din antichitate, şi ne propune următoarele perechi arhetipale:

  • Pentru Berbec, cuplul – Marte/Atena
  • Pentru Taur, cuplul – Bahus/Afrodita
  • Pentru Gemeni, cuplul – Hermes/Saraswati
  • Pentru Rac, cuplul – Indra/Ceres
  • Pentru Leu, cuplul – Apollo/Hera
  • Pentru Fecioară, cuplul – Vulcan/Vesta
  • Pentru Balanţă, cuplul – Rama/Themis
  • Pentru Scorpion, cuplul – Shiva/Durga
  • Pentru Săgetător, cuplul – Chiron/Epona
  • Pentru Capricorn, cuplul – Saturn/Diana
  • Pentru Vărsător, cuplul – Vishnu/Lakshmi
  • Pentru Peşti, cuplul – Mithras/Mariamne

Dacă aceste asocieri vor mai suferi modificări de-a lungul timpului rămâne de văzut. Aşa cum sugerează Mary Devlin, ele simbolizează perfect plusul de echilibru pe care o relaţie de iubire îl poate aduce printr-un corect control comun al energiilor universale, contribuind cu adevărat la evoluţia umanităţii.

În ultimul capitol, accentul este pus pe comunicare, iar rolul planetei Mercur este analizat cu prioritate.

Această lucrare poate reprezenta chiar şi în zilele noastre un autentic manual de astrologie relaţională şi acest lucru, împreună cu spectaculoasele studii de caz ce au la bază marcante personalităţi istorice, o ridică la rangul de lectură ce nu ar trebui ratată, mai ales dacă acest domeniu al vieţii ne interesează. Cititorul va putea ajunge la concluzia că iubirea, fie ea sexuală, părintească sau spirituală, are o unică esenţă, ce este subiacentă tuturor acestor forme de manifestare!

Adrian Chelariu

Lasă un răspuns