Sexualitatea si casele astrologice

de Dr. J. Lee Lehman
Traducerea: Mihaela Dicu

J. Lee Lehman este un nume mare in astrologia zilelor noastre. Doctor in stiinte naturale (botanica), este membru fondator, decan si profesor la Kepler College, sigura universitate de astrologie acreditata de guvernul Statelor Unite ale Americii. A scris o serie de carti deosebit de apreciate pentru stilul lor documentat, logic si argumentat: The Ultimate Asteroid Book (1988), Essential Dignities (1989), The Book of Rulerships (1992), Classical Astrology for Modern Living (1996), The Martial Art of Horary Astrology (2002).
In afara de astrologie, Lee iubeste pisicile si artele martiale – este practicanta Chang-Hon stil Tae Kwon Do, detinand centura neagra 2 dani!

Materialul de mai jos reprezinta un extras din cartea „The Martial Art of Horary Astrology”, Ed. Whitford Press, USA, 2002, pg. 36-37. Ideea de a traduce acest fragment mi-a venit in urma dezbaterilor foarte vii care au avut loc in jurul subiectului in ultimele saptamani pe lista de discutii Acubens.

Traducerea si publicarea s-au facut cu acordul scris al autoarei.

Sex

Nu exista nici o referinta care sa asocieze sexul cu casa a VIII-a, asa cum se intampla acum in mod frecvent, care sa dateze de dinainte de secolul XX. Cea mai timpurie referinta cunoscuta ii apartine lui Alan Leo. Si, chiar daca face o astfel de mentiune, in realitate nici el nu pare sa o aplice, asa cum se poate vedea din interpretarea temei Printului Albert Victor de Wales:

„Pozitia lui Saturn in casa a II-a in careu cu Soarele si Luna este nesatisfacatoare pentru finantele sale. Foarte multa risipa este aratata (sic!), si cum aspectul are loc intre casa a II-a si a V-a, cheltuielile se indreapta catre chestiunile semnificate de casa a V-a; nu e nevoie sa mai dezvoltam subiectul.”

Este o aluzie tipic victoriana la sexualitate. Escapadele amoroase ale Printului, in special cea cu Lily Langtry, erau de notorietate publica. Astfel, [la A. Leo] relatiile dintre casa a II-a si a V-a conduc la „cresterea familiei. Speculatii. Multe legaturi amoroase.”, in timp ce Luna in casa a VIII-a inseamna „Mosteniri. Castig sau pierdere prin moarte, in functie de aspect”. Referirile lui la casa a V-a pentru celelalte planete contin si alte comentarii despre legaturile amoroase, in timp ce referirile la casa a VIII-a se reduc la mosteniri, banii partenerului si moarte. Leo continua pe aceeasi linie si in cartea sa „Horary Astrology” (1907), si de fapt multi astrologi oraristi, inclusiv Robert de Luce, Marc Edmund Jones, Ivy Goldstein-Jacobson, Barbara Watters si Silvia Delong au continuat acest pattern, alocand casei a V-a tot ce e legat de dragoste, cu exceptia casatoriei, si fara sa mentioneze vreodata sexualitatea in legatura cu casa a VIII-a, poate doar cu exceptia bolilor venerice, care evoca unele referiri clasice ocazionale cu privire la „partile intime” (i.e. organele genitale) ca fiind asociate cu casa a VIII-a.

Schimbarea care pune accentul pe casa a VIII-a intervine in astrologia natala psihologica candva in anii 1950, sau la inceputul anilor 1960. Astfel, vedem afirmatia lui CO Carter in Ed A 5-a a lucrarii „Principiile astrologiei”: „[casa a VIII-a] are legatura cu temperamentul sexual.” (pg. 86). Faptul ca C.O.Carter este si autorul unei carti de astrologie psihologica probabil ca nu este lipsit de insemnatate. Cu toate astea, el nu a fost nici primul autor de astrologie psihologica si nici primul care a adus in discutie sexualitatea.  In 1928, medicul Karl Guenter Heimsoth a publicat o carte despre homosexualitate. Abordarea lui psihologica era strict freudiana, dar astrologia pe care o practica era bazata pe conceptele clasice, astfel ca el consemneaza sexul ca pe o atributie a casei a V-a. La vremea respectiva, mai multi autori care publicau in „Astrological Quartely”, revista editata de Carter, foloseau tot casa a V-a.

In mentalitatea pre-industriala, sexul era de regula recreere, procreatie sau pacat. Sub oricare dintre aceste forme, el este de natura casei a V-a. Cred ca deplasarea lui spre casa a VIII-a rezulta din tendinta psihologilor de a privi sexul ca pe o nevroza, combinata cu tendinta de a-l desemna pe Pluto drept stapan al Scorpionului. Pluto a fost identificat de asemeni ca avand componente sexuale, mai ales negative. Se pare ca in afara de Leo, nu exista referinte cum ca sexualitatea ar fi corelata cu casa a VIII-a inainte de descoperirea lui Pluto, in 1930. Cred ca abia dupa aceea am inceput sa glorificam casa a VIII-a in cel mai curios mod: am inceput sa fim sedusi de tabuurile pe cere le-am intuit prezente aici. Este manifestarea vie a complexului Eros-Thanatos (dragoste si moarte) despre care vorbea Freud. Si fiindca adevaratele teste de supravietuire sunt, evident, dificile si dureroase, ce alta solutie mai buna am avea decat sa ne imaginam sexul ca fiind  capabil sa ne puna nervii la incercare, la fel ca alpinismul sau zborul cu parapanta?

Intelesul clasic al sexului este de „sport amoros” sau „indeletnicire amoroasa”. Daca puritanul Lilly a ales sa nu discute subiectul din cauza implicatiilor lui morale, alti astrologi mai putin mofturosi n-au avut nici o problema in a-l mentiona, cu toate ca textul lor englezesc gliseaza in latina in punctele critice. Ramsey (sec. al XVII-lea) include chiar o metoda de electie a  momentul actului sexual in vederea selectarii sexului copilului conceput astfel.
————————————————————————————————————
The Martial Art of Horary Astrology, Ed. Ed. Whitford Press, USA, 2002, pg. 36-37